Valikko

Maahanmuuttajat

Siansaksaa

Partiolainen osaa samaistua maahanmuuttajien kokemiin haasteisiin. Hän tietää, miltä tuntuu kommunikoida puhumatta osaamiaan kieliä. Aktiviteetista riippuen johtaja määrittelee miten, jos ollenkaan, saa äännähdellä. Ainakaan suomea, ruotsia tai englantia ei saa käyttää.

  • Sudenpennut: Lauma leikkii Kastimerkki-leikkiä tai pelaa sananselityspeliä vain ilmeitä ja eleitä käyttäen. Leikin tai pelin jälkeen lauma pohtii yhdessä, miltä tuntuu, kun muut eivät ymmärrä. Millä tavalla voi kommunikoida, jos yhteistä kieltä ei ole? “Kastimerkki-leikki: Leikkijät  seisovat  rivissä  silmät  kiinni.  Leikinjohtajalla  on  erivärisiä, pieniä tarroja  (tai väritettyjä teipin palasia), yhtä montaa väriä kuin tulevia ryhmiä, kutakin väriä yhtä monta kappaletta kuin ryhmän tulevia jäseniä. Hän liimaa jokaisen otsaan tarran, johon leikkijä EI saa koskea. Leikinjohtajan luvalla leikkijät saavat lähteä kiertelemään ja selvittelemään, kenen kanssa kuuluvat samaan ryhmään. Puhua EI saa.” (L-SP:n leikkivihko) (Partio-ohjelma: Maailma - Ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia, mutta samanarvoisia)
  • Seikkailijat: Joukkue leikkii Kastimerkki-leikkiä tai pelaa sananselityspeliä vain ilmeitä ja eleitä käyttäen. Leikin tai pelin jälkeen joukkue pohtii yhdessä, miltä tuntuu, kun muut eivät ymmärrä. Millä tavalla voi kommunikoida, jos yhteistä kieltä ei ole? “Kastimerkki-leikki: Leikkijät  seisovat  rivissä  silmät  kiinni.  Leikinjohtajalla  on  erivärisiä, pieniä tarroja  (tai väritettyjä teipin palasia), yhtä montaa väriä kuin tulevia ryhmiä, kutakin väriä yhtä monta kappaletta kuin ryhmän tulevia jäseniä. Hän liimaa jokaisen otsaan tarran, johon leikkijä EI saa koskea. Leikinjohtajan luvalla leikkijät saavat lähteä kiertelemään ja selvittelemään, kenen kanssa kuuluvat samaan ryhmään. Puhua EI saa.” (L-SP:n leikkivihko)
  • Tarpojat: Vartio tekee jonkin tehtävän (esimerkiksi pystyttää teltan tai valmistaa aterian) puhumatta oikeita kieliä. Kun tehtävä on valmis, ryhmä pysähtyy pohtimaan, miltä tehtävän tekeminen tuntui. Mikä oli helppoa ja mikä vaikeaa? Olisiko sama tehtävä ollut vaikeampi, jos ympärillä olisikin ollut vieraita ihmisiä? Samalla vartio pohtii, millaista on saapua vieraaseen maahan, jossa puhutaan outoa kieltä.
  • Samoajat: Vartio tekee jonkin tehtävän (esimerkiksi pystyttää teltan tai valmistaa aterian) puhumatta oikeita kieliä. Vartio voi myös kokeilla, pystyykö se olemaan kokonaisen retkipäivän ilman oikeaa kieltä. Kun kokeilu on ohi, samoajat pohtivat miltä tehtävä tuntui.  Mikä oli helppoa ja mikä vaikeaa? Olisiko sama tehtävä ollut vaikeampi, jos ympärillä olisikin ollut vieraita ihmisiä? Samalla vartio pohtii, millaista on saapua vieraaseen maahan, jossa puhutaan outoa kieltä.
  • Vaeltajat: Kukin vaeltaja opettaa vartion muille jäsenille jonkin taidon puhumatta vartion jäsenten osaamia kieliä. Kun tehtävät on ohi, vaeltajat pohtivat, mikä tehtävässä oli helppoa ja mikä vaikeaa. Millaista on ottaa vastaan ohjeita ymmärtämättä kieltä? Entä millaista oli neuvoa ilman yhteisiä sanoja?

Pakolaisen elämä

Partiolainen tutustuu pakolaisuuteen. Ennen aktiviteettia ryhmä kertaa, kuka on pakolainen.

  • ”Pakolainen on henkilö, joka nauttii kansainvälistä suojelua oman kotimaansa ulkopuolella. Hänellä on perusteltua aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi rodun, uskonnon, kansallisuuden, tiettyyn yhteiskuntaluokkaan kuulumisen tai poliittisen mielipiteen johdosta, oleskelee kotimaansa ulkopuolella ja on kykenemätön tai sellaisen pelon johdosta haluton turvautumaan sanotun maan suojaan; tai joka olematta minkään maan kansalainen oleskelee entisen pysyvän asuin maansa ulkopuolella ja edellä mainittujen seikkojen tähden on kykenemätön tai sanotun pelon vuoksi haluton palaamaan sinne. Pakolaisen määritelmä ja oikeudet on sovittu YK:n Geneven pakolaissopimuksessa.” (Suomen pakolaisapu)
  • Kaikki maahanmuuttajat eivät ole pakolaisia. Pakolaiset muuttavat toiseen maahan, koska he eivät pysty elämään kotimaassaan. Ihmiset voivat muuttaa toiseen maahan myös esimerkiksi työn tai perheen vuoksi, jolloin kyseessä ei ole pakolaisuus.
  • Johtaja lukee ryhmälle tarinan Somalipojan matka jääpalamaahan. Sen avulla nuorimmatkin partiolaiset saavat käsityksen siitä, mitä pakolaisuus on. Tarina löytyy tästä.
  • Sudenpennut: Sudenpentu kuvittelee, että joutuisi pakolaiseksi.Mitä hän pakkaa mukaan, kun edessä on pitkä matka kohti tuntematonta, eikä paluu kotiin ole välttämättä koskaan mahdollinen? (Johtaja korostaa, että tarkoitus ei siis ole pakata mitä haluat, vaan mitä pitää ottaa mukaan, jotta selviää). Sudenpentu pakkaa reppuun 10 esinettä, jotka kulkevat hänen mukanaan vieraaseen maahan. Mitä teet, jos ne varastetaan? Lauma tekee aktiviteetin joko piirtämällä esineet tai oikeasti pakkaamalla tavarat reppuun. Mukana olisi hyvä olla ainakin rahaa ja henkilöllisyystodistus. Esimerkki oikeasta maailmasta: 6-vuotiaalla pojalla oli repussaan  yksi paita ja yhdet housut, laastareita, yksi pussi hänen lempikarkkejaan sekä saippua, hammasharja ja hammastahna.Lisää esimerkkejä pakolaisten matkatavaroista löytyy täältä.
  • Seikkailijat: Seikkailija kuvittelee, että joutuisi pakolaiseksi. Mitä hän pakkaa mukaan, kun edessä on pitkä matka kohti tuntematonta, eikä paluu kotiin ole välttämättä koskaan mahdollinen? (Johtaja korostaa, että tarkoitus ei siis ole pakata mitä haluat, vaan mitä pitää ottaa mukaan, jotta selviää). Seikkailija pakkaa reppuun 10 esinettä, jotka kulkevat hänen mukanaan vieraaseen maahan. Mitä teet, jos ne varastetaan? Joukkue tekee aktiviteetin joko piirtämällä esineet tai oikeasti pakkaamalla tavarat reppuun. Mukana olisi hyvä olla ainakin rahaa ja henkilöllisyystodistus. Esimerkki oikeasta maailmasta: 6-vuotiaalla pojalla oli repussaan  yksi paita ja yhdet housut, laastareita, yksi pussi hänen lempikarkkejaan sekä saippua, hammasharja ja hammastahna.Lisää esimerkkejä pakolaisten matkatavaroista löytyy täältä ()
  • Tarpojat: Ryhmä tutustuu siihen, millaista elämä voisi olla, jos olisi syntynyt muualla. Kuinka paljon tuuri voi vaikuttaa elämän kulkuun? Pelatkaa Kirkon Ulkomaanavun Peli Elämästä -lautapeliä. Pelilauta löytyy liitteestä sekä osoitteesta www.bit.ly/pelielämästä. Pelin jälkeen vartio keskustelee siitä, miten teidän ikäisten nuorten elämä eri maissa eroaa suomalaisten nuorten arjesta.
  • Samoajat: Samoaja samaistuu pakolaisen elämään pelaamalla joko Kirkon Ulkomaanavun Peli Elämästä-lautapeliä tai netissä olevaa Kovat kertoimet -peliä. Selviääkö samoaja vaikeassa tilanteessa? Kuinka paljon tuuri vaikuttaa elämään? Pelin jälkeen vartio keskustelee siitä, miten teidän  ikäisten nuorten elämä eroaa suomalaisten nuorten arjesta. Kovat kertoimet -peli elämästä löytyy sivulta www.bit.ly/kovatkertoimet.
  • Vaeltajat: Vaeltaja samaistuu pakolaisen elämään pelaamalla Kovat kertoimet -peliä. Selviääkö vaeltaja vaikeassa tilanteessa? Pelin jälkeen vartio keskustelee siitä, miten teidän  ikäisten nuorten aikuisten  elämä eroaa suomalaisten nuorten aikuisten arjesta. www.bit.ly/kovatkertoimet.