Valikko

Ryhmäytyminen

Metsä on oivallinen paikka tutustua uusiin ihmisiin ja kohottaa ryhmähenkeä. Tämän vuoksi se sopiikin hyvin myös uusien kohderyhmien tavoittamiseen. Metsä tarjoaa erinomaisen oppimisympäristön ja elämyksen kaikille. Tälle sivulle kootaan erilaisia ryhmäytymistä helpottavia leikkejä ja pelejä.


Järjestyneet jonot:

Kohderyhmä: kaikki ikäkaudet

Kesto: 15 minuuttia

Ryhmän koko: Leikkijät ovat 4-6 hengen ryhmissä.

Ryhmä muodostaa mahdollisimman nopeasti jonoja leikinohjaajan antaman tehtävän mukaan. Esim. Muodostakaa jono a) pienimmästä suurimpaan, b) etunimen ensimmäisen kirjaimen mukaan aakkosten loppupäästä alkupäähän, c) hiusten värin mukaan tummimmasta vaaleimpaan, d) pikkurillin pituuden mukaan lyhimmästä pisimpään, e) puhelinnumeron yhteenlasketun summan mukaan pienimmästä suurimpaan. Jos ei puhelinta, summa on 30.


Seuraa johtajaa:

Kohderyhmä: kaikki ikäkaudet

Kesto: 15 minuuttia

Ryhmän koko: vähintään 10

Ryhmä liikkuu vapaasti sovitulla alueella ulkona. joku leikkijöistä valitaan tarkkailijaksi. Hänen tehtävänään on saada selville, kuka jäljelle jääneestä joukosta on johtaja. Tarkkailija poistuu ensiksi hieman kauemmaksi tai menee nurkan taakse siksi aikaa, kun leikkijät valitsevat joukostaan johtajan. Johtaja johtaa ryhmän liikkumista, liikuttelee käsiään, nostaa jalkojaan, ottaa tanssiaskeleita, irvistelee. Muu joukko tekee mukana. Ryhmä kulkee eri suuntiin. Liikkeet katsotaan naapureista, eikä aina leikinjohtajasta, jotta tarkkailija ei huomaisi kuka on johtaja. Tämä leikki hioo joukon yhteistoimintaa. Muutaman leikkikerran jälkeen johtajan löytäminen tavallisesti vaikeutuu.


Kymmenen esinettä:

Kohderyhmä: kaikki ikäkaudet

Kesto: 30 minuuttia

Ryhmän koko: Leikkijöiden määrän on oltava vähintään 9.

Leikkijät jaetaan 3-4 hengen ryhmiin. Kukin ryhmä lähetetään hakemaan 10 mielivaltaista esinettä. Ryhmien saavuttua esineidensä kanssa, heidät määrätään esittämään lyhyt näytelmä ja lisäksi haetut 10 esinettä. Näytelmät esitetään siinä järjestyksessä, kun ryhmät palasivat hakumatkaltaan.


Luontodomino:

Kohderyhmä: Sudenpennut ja seikkailijat

Leikkijät ovat ryhminä johtajan ympärillä. Johtaja näyttää jotakin luontoesinettä, esim. koivun oksaa. Ryhmät lähtevät heti etsimään määräajassa (esim. 5 minuutin kuluessa) oksaa, joka mahdollisimman paljon muistuttaa tätä. Se ryhmä, joka onnistuu parhaiten, saa pisteen. Samanaikaisesti etsivät ryhmät toisen luontoesineen, joka voi olla mallina seuraavalla kerralla. Ryhmä, joka on voittanut pisteen, näyttää nyt toista esinettään ja kilpailu jatkuu.


Hämähäkinverkko:

Kohderyhmä: Tarpojista ylöspäin

Tarvikkeet: Verkko on helppo rakentaa esimerkiksi kahden puun väliin narulla. Rakennettaessa kannattaa ottaa huomioon, että seitin välittömässä läheisyydessä ei ole kiviä eikä kantoja. Verkon aukoista kannattaa tehdä erikokoisia.

Ryhmän tulee päästä ennalta rakennetun hämähäkinverkon läpi koskematta seittiin. Jos joku ryhmästä koskee seittiin, joutuvat kaikki ryhmän jäsenet aloittamaan alusta. Yhtä aukkoa saa käyttää vain kerran. Ryhmän jäsenet saavat auttaa muita, mutta mentyään seitin läpi ei toiselle puolelle saa palata. Tehtävään voi myös lisätä aikarajan.


Sokkojuna: 

Kohderyhmä: Tarpojista ylöspäin

Ryhmän tehtävänä on kulkea jonossa ohjaajan näyttämää reittiä siten, että silmät on sidottuina kaikilta muilta paitsi ryhmän viimeiseltä. Kukaan ryhmän jäsenistä ei saa puhua tai ääntelehtiä eli ryhmän viimeinen ohjaa jonoa erilaisin ennalta sovituin kosketuksin. Ryhmä etenee siten, että ryhmän viimeinen antaa merkin seuraavalle, joka viestittää sen eteenpäin, kunnes ensimmäinen saa viestin ja toimii sen mukaisesti. Leikki kannattaa toteutta helppokulkuisessa maastossa. Leikin aluksi sovitaan käytettävät käsimerkit.


Hajautus: 

Kohderyhmä: Tarpojista ylöspäin

Ensin valitaan maastosta noin 5 metriä x 5 metriä suuri alue, joka näytetään osallistujille ennakkoon. Tämän jälkeen osallistujien silmät sidotaan ja ryhmän jäsenet talutetaan yksitellen alueelle.

Ryhmän tehtävänä on muodostaa ketju, jossa jokainen on kosketuksissa johonkin ryhmän jäseneen. Ryhmä ilmoittaa johtajalle, kun uskoo olevansa valmis. Tällöin kerrotaan ovatko kaikki mukana ketjussa vaiko ei. Tehtävää jatketaan kunnes kaikki ovat mukana ketjussa.


Seuraavat leikit on poimittu Perinneleikit ry:n vuoden 2017 Metsäleikkikalenterista:

Puu, kivi, silta -hippa

Kohderyhmä: Sudenpennut ja seikkailijat

Kiinniottaja koittaa saada kosketettua toisia leikkijöitä. Koskettaessaan leikkijää kiinniottaja sanoo, millaiseksi leikkijä jähmettyy: puu (seisotaan suorana), kivi (mennään matalaan kyyryyn) tai silta (seisotaan haara-asennossa). Vapaana juoksevat leikkijät voivat pelastaa jähmettyneitä. Puu pelastetaan juoksemalla puun ympäri, kivi pelastetaan hyppäämällä pukkihypyllä kiven yli ja silta pelastetaan ryömimällä jalkojen välistä.

Kettuloru

Kohderyhmä: Seikkailijoista ylöspäin

”Kettu etsi poiki-ansa joita on niin monta.” Yritetään saada lorun rytmi jalkoihin. Voidaan leikkiä ulkona, metsässä, lumessa tai sisällä. Leikkiä voidaan leikkiä kahdella eri tavalla. Liikutaan lorun sykkeessä yksin lorua sanoen. Lorussa on seitsemän iskua, kahdeksas on tauko. Tauon kohdalla kätellään kaveria ohjaajan ohjeen mukaisesti, iloisesti, surullisesti, väsyneesti, vihaisesti. Toinen vaihtoehto on, että otetaan pari, kuljetaan lorun sykkeessä. Tauon kohdalla laitetaan ohjaajan pyytämät kehonosat yhteen.

Puun elämä

Kohderyhmä: Seikkailijosta ylöspäin

Ryhmän koko: 10-15 henkeä, koko retken voimin

Yksi henkilö (esimerkiksi johtaja) on sydänpuu. Hän toistaa äänenä sydämenlyöntejä PUM, PUM. Tämän jälkeen sydänpuun ympärillä tulevat kolme henkilöä ovat puuainetta (vesi ja siihen liuenneet ravinteet kulkevat puuaineessa ylös latvaan, keksikää toimintaa kuvaava ääni). Puuaineryhmä liikkuu alhaalta ylös (kyykystä varpaille) ja ääni liikkuu samanaikaisesti ääniasteikolla alhaalta ylös. Heidän ympärillään kolme seuraavaa ovat jälsiä (jälsi, kasvusolukko, kasvattaa nilaa ulospäin ja puuainetta sisäänpäin). Jälsiryhmän tehtävänä on hokea ”teemme uusia soluja, teemme uusia soluja…”). Jällen ympärille tulee neljän henkilön nilaryhmä (nila kuljettaa sokeria latvasta juureen, keksikää toimintaa kuvaava ääni). Nilaryhmä liikkuu ylhäältä alas (varpailta kyykkyyn) ja ääni liikkuu samanaikaisesti ääniasteikolla ylhäältä alas. Viisi kuorta/kaarnaa ympäröi nilakerrosta. Kuoren tehtävänä on suojata puuta. Kuoriryhmä on selkä sydänpuuhun päin valmiina puolustamaan puuta tuhohyönteisiä vastaan. Jos osallistujia on useampi, voidaan lisätä oksia ja juuria tai puuta vahingoittavia hyönteisiä, jotka pörräävät puun ympärillä yrittäen iskeytyä siihen.

Jänis pensaassa

Kohderyhmä: Jänis pensaassa

Ryhmän koko: Parillinen määrä leikkijöitä, vähintään kaksi.

Yksi leikkijöistä valitaan ketuksi eli hipaksi ja toinen jänikseksi. Muut leikkijät muodostavat pensaita seisoen pareittain vastakkain molemmat kädet parin kädessä. Leikin alettua lähtee kettu tavoittamaan jänistä, joka lähtee pakoon. Jos kettu saa jäniksen kiinni vaihtuvat roolit eli ketusta tulee jänis ja jäniksestä kettu. Jänis voi pelastautua pujahtamalla pensaaseen. Pujahtaessa sisään jänis kääntyy toista pelaajaa kohti. Tällöin parista se leikkijä, jolle jänis käänsi selkänsä, muuttuu jänikseksi.

Metsäjuna

Kohderyhmä: Seikkailijoista ylöspäin

Jokainen ottaa erilaisen puunlehden käteensä. Muodostetaan juna. Juna kulkee Tammimäen, Vaahteramäen, Koivuhaan ja Leppälehdon asemien ohi. Lehdet ovat matkalippuja eri asemille. Leikkijä, jolla on tammenlehti, jää junasta Tammimäellä (tammi) jne. Sen, joka haluaa astua junaan paluumatkalla, on hankittava paluulippu, eli samanlainen lehti kuin menolippukin oli. Leikkiin voi ottaa myös havupuita, esimerkiksi Mäntyranta, Kuusiniemi jne.

Käkileikki

Kohderyhmä: Sudenpennut ja seikkailijat

Yksi leikkijöistä on käki, joka on piilossa pesässään ja kukkuu. Toiset leikkijät etsivät häntä kukkumisen perusteella. Löydettyään käen, leikkijät piiloutuvat sitä mukaa pesään käen kaveriksi. Leikki päättyy kun kaikki leikkijät ovat pesässä. Käki kukkuu aluksi harvakseen ja hiljaisella äänellä. Jos leikkijöiden on vaikea löytää käkeä, sen pitää kukkua useammin ja kovempaa. Leikissä voi olla useampiakin käkiä tai vaihtoehtoisesti jokin muu, selvästi ääntelevä eläin, esim. pöllö, talitiainen, susi jne.

Erilaisten nisäkkäiden ääniä voit kuunnella Suomen Luonnon -sivuilta: http://www.suomenluonto.fi/tag/nisakkaiden-aania/ 

Lintujen ääniä puolestaan voit kuunnella täältä: http://www.suomenluonto.fi/tag/linnun-aani/

Metsänhaltija

Kohderyhmä: Sudenpennut

Haltijan silmät sidotaan ja hän asettuu seisomaan keskelle. Leikkijät liikkuvat hiljaa kohti haltijaa. He yrittävät päästä koskemaan haltijaa. Kun haltija kuulee jotakin, hän huutaa seis ja osoittaa sormella äänen suuntaan. Siinä suunnassa olevat oppilaat peruuttavat taaksepäin, ja sen jälkeen leikki jatkuu.

Puuhippa

Kohderyhmä: Sudenpennut ja seikkailijat

Ohjaaja huutaa puulajin, esimerkiksi ”koivu” tai ”mänty”. Leikkijät juoksevat nopeasti lähimmän vastaavan puun luokse. Viimeinen puulle ehtinyt jää huutajaksi. Hän huutaa uuden puulajin ja koettaa myös itse ehtiä sen luokse. Välillä voidaan huutaa myös esimerkiksi ”kivi” tai ”kanto” tai jokin muu ympäristössä näkyvä maamerkki. Leikki sopii hyvin myös alkulämmittelyksi.