Samoaja tunnistaa unen merkityksen hyvinvoinnilleen, vireystasolleen ja mielialalleen. Samoaja ymmärtää, että unen määrä vaikuttaa mm. oppimiseen, keskittymiseen ja jaksamiseen. Hän tietää, että unen tarve on yksilöllistä ja millainen unirytmi on hänelle sopivin.

Valikko

Laatua uneen

Tavoite: Samoaja tunnistaa unen merkityksen hyvinvoinnilleen, vireystasolleen ja mielialalleen. Samoaja ymmärtää, että unen määrä vaikuttaa mm. oppimiseen, keskittymiseen ja jaksamiseen. Hän tietää, että unen tarve on yksilöllistä ja millainen unirytmi on hänelle sopivin.

Kuvaus:

Samoaja saa keinoja yöuniensa parantamiseen ja siten vireystasonsa säätelyyn.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka: muu sisällä
Taitoalueet: Itsestä huolehtiminen
Kesto: 10 min
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja suunnittelee ja valmistelee kokouksen ja on tarvittaessa yhteydessä luotsiin. Mikäli järjestätte valvomisliljan, vartionjohtajan tehtävänä on huolehtia, että kaikki retken eri osa-alueet (esim. muonitus, kyydit, paikka, ohjelma) tulee tehtyä hyvissä ajoin. Luotsin tehtävä: Luotsi keskustelee samoajien kanssa unen määrän ja laadun merkityksestä hyvinvoinnille. Luotsi auttaa vartionjohtajaa valvomisliljan järjestämisessä. Luotsi huolehtii, että valvomislilja ajoitetaan siten että samoajille jää aikaa palautua valvomisliljasta ennen koulu- tai työviikkoa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Laatua elämään

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Pidän nukkumispäiväkirjaa viikon ajan. Vertailemme kokouksessa päiväkirjojamme ja keskustelemme apukysymysten avulla aiheesta. Miten säännöllinen unirytmini on? Kuinka monta tuntia nukun yössä? Onko minun helppo herätä aamuisin? Mikä vaikuttaa siihen, että aamuherääminen on helppoa/vaikeaa? Mikä vaikuttaa siihen, että illalla nukahtaminen on helppoa/vaikeaa? Onko minulla eroja viikonpäivien välillä, miten pirteä olen? Olenko viikonlopun jäljiltä väsynyt?

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Valvomme retkellä 24 tuntia tai 36 tuntia putkeen. Teemme viiden tunnin välein joitain keskittymistä vaativia tehtäviä (esim. sanalistan ulkoa opettelu, sudokun ratkaiseminen, logiikkatehtävän ratkaiseminen, matematiikan laskujen laskeminen). Kirjaamme tuloksemme ylös. Missä vaiheessa huomasimme, että tuloksemme alkoi heikentyä tehtävissä? Oliko välillämme suuria eroja? Millaisia tuntemuksia kehossamme oli valvomisen aikana? Miten kauan minun piti nukkua valvomisen jälkeen, että koin oloni taas normaaliksi? Kannattaa miettiä mihin ajankohtaan valvomislilja on hyvä ajoittaa niin, että ehtii palautua valvomisesta koulun tai töiden alkuun mennessä.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Keräämme listan kikkoja nukahtamisen ja heräämisen helpottamiseksi. Nukahtamista voi helpottaa esimerkiksi lopettamalla tv:n katsomisen tuntia ennen nukahtamisaikaa, pitämällä yöpöydällä kynää ja muistivihkoa mieleen juolahtavien asioiden kirjaamiseksi tai himmentämällä valoja vähintään 30 min ennen nukkumaanmenoa. Heräämistä voi puolestaan helpottaa esimerkiksi herätyslampulla, lempikappaleella herätysmusiikkina tai virittämällä jo illalla kahvinkeittimen valmiiksi.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Lisää vinkki

Lisää liite