Samoaja ei pelkää muutosta, vaan kokee sen positiivisena ja eteenpäin vievänä asiana. Samoaja kokee olevansa valmis muutoksiin ja tuntee olonsa itsevarmaksi.

Valikko

Muutoksia tulossa

Tavoite: Samoaja ei pelkää muutosta, vaan kokee sen positiivisena ja eteenpäin vievänä asiana. Samoaja kokee olevansa valmis muutoksiin ja tuntee olonsa itsevarmaksi.

Kuvaus:

Samoajan elämässä on edessä paljon muutoksia, kuten peruskoulun päättyminen, lukio- tai ammattikouluopiskelun aloittaminen, jatkokoulutuspaikkojen suunnittelu, ammatinvalinta, täysi-ikäistyminen, muutto omaan asuntoon tai mahdollinen muutto pois kotipaikkakunnalta. Samoaja valmistautuu henkisesti näihin muutoksiin ja opettelee näkemään muutosten hyviä ja huonoja puolia.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka: kolo
Taitoalueet: Itsestä huolehtiminen
Kesto: 30 min
Kasvatustavoitteet: Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa aktiviteetti. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa vartionjohtajaa aktiviteetin suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Luotsi keskustelee samoajien kanssa heidän tulevaisuudestaan ja niistä muutoksista, joita samoajat tulevat kohtaamaan lähivuosina. Luotsi tukee, kannustaa ja rohkaisee samoajia kohtaamaan muutoksia.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minä itse

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Kirjeitä vaeltajavartiolle. Jokainen vartion samoaja kirjoittaa nimettömänä kirjeen, jossa hän voi kysyä mitä vaan mieltä askarruttavaa tulevaisuuteen liittyen. Miten pestään pyykkiä, mistä hankitaan eka oma asunto, miten tietää päässeensä opiskelemaan, mistä löytää tyttöystävän? Kirjeet jaetaan vaeltajavartiolle vastattavaksi ja ne luetaan vastauksineeen koloillan päätteeksi tai iltanuotiolla.

31.1.2017

Tulevaisuuden pelot. Vartio tarvitsee Muuttuva Labyrintti-pelin, johon löytyy uudet toimintakorttien sisällöt. Vartionjohtaja tai luotsi toimii pelin ohjaajana, joka kertoo, mitä pelottavaa pelaaja kohtaa tullessaan toimintaruutuun. Luotsi auttaa pelaajaa ja muita vartiolaisia ratkaisemaan, miten pelottavan asian voi kohdata. Pelin säännöt liikkumisesta toimivat muuten normaalisti, mutta ilman jonkinlaista ratkaisua ei toimintaruutua voi jättää. Pelin jälkeen on hyvä miettiä, moniko vastoinkäymisistä tai peloista on todellinen ja ylittämätön.

31.1.2017

Teen itselleni ”kartan” seuraavaksi viideksi tai kymmeneksi vuodeksi. Piirrän paperille polun, jonka varrelle kirjoita etappeja, jotka kuvittelen kohtaavani matkalla. Pohdin, miten ne tulevat muutamaan elämääni ja mitä minun tulisi tehdä etappien tavoittamiseksi. Pohdin samalla miten muut ihmiset voivat vaikuttaa polkuni etenemiseen ja keskustelen vartion tai luotsin kanssa missä voi tulla vastaan esteitä ja miten niistä pääsee yli.

31.1.2017

Jaamme vartiomme kesken kokemuksia siitä, mitkä ovat olleet elämämme vaikeimmat muutostilanteet tähän mennessä. Mikä auttoi muutoksessa sopeutumiseen? Mitä hyviä ja huonoja puolia muutoksessa oli? Vaikeista muutostilanteista voi piirtää esimerkiksi kuvan tai tehdä kartan menneisyydestä.

31.1.2017

Lisää vinkki

Lisää liite