Samoaja pohtii omia käsityksiään ja ennakkoluulojaan asioista ja ihmisistä ympärillään. Hän pohtii, onko kaverilta tai tuttavalta kuultu sama asia kuin tieto ja opettelee erottamaan tiedon, luulot ja oletukset toisistaan. Samoaja tarkistaa pohjaa tiedoilleen luotettavasta tiedonlähteestä ja harjoittelee samalla tunnistamaan luotettavia lähteitä.

Valikko

Ennakkoluuloja ja -tietoja

Tavoite: Samoaja pohtii omia käsityksiään ja ennakkoluulojaan asioista ja ihmisistä ympärillään. Hän pohtii, onko kaverilta tai tuttavalta kuultu sama asia kuin tieto ja opettelee erottamaan tiedon, luulot ja oletukset toisistaan. Samoaja tarkistaa pohjaa tiedoilleen luotettavasta tiedonlähteestä ja harjoittelee samalla tunnistamaan luotettavia lähteitä.

Kuvaus:

Samoaja tunnistaa omat ennakkoluulonsa ja ymmärtää, miten ne syntyvät. Samoaja huomaa, että omien ennakkoluulojen muuttaminen on mahdollista, kun hankkii tietoa asiasta ja on avoin. Samoaja tunnistaa luotettavia tiedonlähteitä ja osaa hyödyntää niitä tietoa hakiessaan.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka: Kolo
Taitoalueet: Kansalaistaidot Sosiaaliset taidot Tapakulttuuri
Kesto: 1 h
Kasvatustavoitteet: Ihmisyyden arvostaminen Johonkin kuuluminen ja sitoutuminen Rehtiys
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja voi toimia keskustelunjohtajana. Luotsin tehtävä: Luotsin tehtävä on olla mukana ohjaamassa keskustelua. Luotsi ohjaa kysymyksillään samoajia kyseenalaistamaan ajatuksiaan. Luotsi tukee tiedonhakua ja auttaa pohtimaan keskusteluissa mikä on oikeaa tietoa ja mikä vain ennakkoluuloa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minä ja muut

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Epäoikeudenmukaisuus maailmassa. Millaista elämää samoajaikäinen nuori viettää Intiassa, Kongossa, Kiinassa tai Brasiliassa? Otamme selvää, millaista ikäisemme samaa sukupuolta olevan nuoren elämä on jossain näistä maista. Tietoja lasten asemasta eri maissa voi etsiä eri kansalaisjärjestöjen sivuilta (esimerkiksi Unicef, Pelastakaa Lapset ry, Plan). Mietimme myös mikä omassa elämässämme on hyvin tai huonosti verrattuna häneen. Vuoden 2014 Nobelin rauhanpalkinnon saajat Malala Yousafzai ja Kailash Satyarthi ovat puhuneet lasten ja nuorten oikeudesta käydä koulua työnteon sijasta. Heidän ajatuksiinsa ja tekoihinsa kannattaa myös tutustua. Luotsi auttaa etsimään materiaalia illan tueksi erilaisilta avustus- ja ihmisoikeusjärjestöiltä, myös nettiä kannattaa hyödyntää.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Löydät Suomen YK-liiton sivuilta taulukoita ja tilastoja aiheeseen, sivuja päivitetään aktiivisesti ja tietoa on paljon.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Jaamme palkkaa. Vuonna 2011 suomalaisten keskipalkka oli noin 3100 euroa, josta maksettiin vielä verot. Samoajaryhmän käytössä on 18600 euroa ja tehtävänä on jakaa tuo palkka kuudelle ihmiselle (lääkäri, peruskoulun luokanopettaja, pappi, kaupan kassa, lentokapteeni ja vanhusten palvelutalon lähihoitaja). Pohdimme, miten jaamme palkan, niin, ettei kukaan saa suoraan 3100e. Kuka saa enemmän ja miksi? Mistä ammatissa kuuluu tienata enemmän kuin toisesta ja miksi? Luotsi voi auttaa etsimään myös tuoreemmat luvut.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Naisten ja miesten työt. Listaamme ensin omalle paperille mitkä työt ovat mielestäni naisten tai miesten töitä (kotona ja kodin ulkopuolella, voi olla myös ammatteja) ja mikä työ voisi olla sukupuolesta riippumaton. Vertailemme ryhmän kesken listoja ja perustelemme valintamme. Vaikka samoajat ajattelisivatkin monien töiden olevan kaikille sopivia, pohtikaa yhdessä sitä, mistä johtuu, että edelleen Suomessa ajatellaan tiettyjen asioiden kuuluvan tietyille sukupuolille.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Ennakkoluulot erilaisia ihmisiä kohtaan. Piirrän paperille ja kirjoitan millainen on esimerkiksi tyypillinen pappi, opettaja, insinööri, muslimi tai partiolainen? Keskustelemme stereotyyppisistä mielikuvistamme. Lopuksi luon tai luomme yhdessä henkilön, jolla on ennakkoluuloja herättäviä piirteitä, mutta hän onkin aivan toisenlainen. (Esimerkiksi tummaihoinen papin puvussa) Kehittämme näytelmän tai hahmon, jossa stereotypiat rikotaan ja esitämme tämä esimerkiksi seikkailija- tai tarpojaryhmälle tai leirin iltanuotiolla.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Eurorail á la carte (kirjasta Kulttuurienvälinen kasvatus, Allianssi, 2000). Olet nousemassa junaan matkustaaksesi Lissabonista Moskovaan. Matka kestää viikon, ja joudut jakamaan makuuvaunuosastosi kolmen muun matkustajan kanssa. Kenen kanssa mieluiten matkustaisit? Valitse ensin itse kolme matkakumppania, ja yrittäkää sitten koko vartion kanssa päästä yhteisymmärrykseen kolmesta muusta matkustajasta. Keskustelkaa, mitkä seikat ratkaisivat valinnan, minkälaisia stereotypioita kuvaukset herättävät ja mistä nämä mielikuvat tulevat. Matkustajat:

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Lisää vinkki

Lisää liite