Samoaja tietää että eri-ikäiset lapset ovat erilaisia ja että heidän kanssaan pitää toimia eri tavalla. Hän huomaa yleisellä tasolla eri ikäkausia edustavien lasten tyypillisiä ominaisuuksia ja toimintatapoja. Samoaja sovittaa johtamistyylinsä eri ikäisille lapsille ja nuorille. Hän tuntee ja osaa käyttää erilaisia keinoja toimia ryhmän kanssa. Samoaja tunnistaa, missä tilanteissa tarvitaan aikuista.

Valikko

Ikäkausien ominaispiirteet

Tavoite: Samoaja tietää että eri-ikäiset lapset ovat erilaisia ja että heidän kanssaan pitää toimia eri tavalla. Hän huomaa yleisellä tasolla eri ikäkausia edustavien lasten tyypillisiä ominaisuuksia ja toimintatapoja. Samoaja sovittaa johtamistyylinsä eri ikäisille lapsille ja nuorille. Hän tuntee ja osaa käyttää erilaisia keinoja toimia ryhmän kanssa. Samoaja tunnistaa, missä tilanteissa tarvitaan aikuista.

Kuvaus:

Samoaja tutustuu neljän nuorimman ikäkauden ominaispiirteisiin. Samoaja pohtii ohjatusti millaisia keinoja johtajan on hyvä käyttää eri ikäkausia johtaessaan. Samoaja saa teoriatiedon lisäksi mahdollisimman paljon valmiuksia ja käytännön neuvoja oman ryhmän vetämiseen.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: muu
Taitoalueet: Johtaminen Partiokulttuuri Partion taidot
Kesto: 1,5 h
Kasvatustavoitteet: Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen Järjestäytyneen yhteispelin hallitseminen Johonkin kuuluminen ja sitoutuminen Rehtiys
Johtajan tehtävä: Luotsin tehtävänä on järjestää koulutus.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ryhmänohjaajakoulutus

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Jokainen toimii vuorollaan ryhmän johtajana pienissä esimerkkijohtamistilanteissa. Kouluttaja kuvailee tilanteen (alla esimerkkejä) koko ryhmälle. Ryhmäläisille jaetaan roolit ja he näyttelevät kouluttajan antaman tilanteen. Johtajan pitää toimia tilanteessa parhaaksi katsomallaan tavalla. Kouluttaja keskeyttää harjoituksen sopivassa kohdassa. Tämän jälkeen harjoituksessa johtajana toiminut ensin itse arvioi omaa toimintaansa ja sen jälkeen kouluttajat sekä muut samoajat nostavat esille niitä johtamiskäytänteitä, jotka toimivat hyvin kyseisessä tilanteessa kyseisen ikäkauden kanssa. Vinkkejä kannattaa koota yhteen muistilistaksi johtamisharjoittelua varten. Mikäli kurssilaiset eivät innostu näyttelemisestä, voidaan esimerkkitilanteet käydä läpi keskustellen.Esimerkkejä tilanteista: Lipunnosto, jossa on mukana häliseviä tarpojia. Seikkailijoiden kisavartion johtaminen rastilla. Kesäleirin iltatoimet

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Kurssilaiset keksivät pareittain vinkkejä siihen, miten hälisevä ja levoton ryhmä saadaan rauhoitettua. Yksi pari miettii asiaa seikkailijaryhmän kannalta, yksi tarpojien kannalta ja yksi oman samoajaryhmän kannalta. Kouluttaja kokoaa vinkit yhteen ja jakaa vinkkilistat kurssilaisille.

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Lisää vinkki

Lisää liite