Samoaja ymmärtää ryhmän ja epämääräisen joukon eron. Samoaja oppii hyödyntämään ryhmän tunnusmerkkejä. Hän tunnistaa ryhmän jäsenten eri rooleja ryhmän toiminnassa. Samoaja tiedostaa tehtävänsä ryhmähengen luojana ja kehittäjänä.

Valikko

Ryhmähenki

Tavoite: Samoaja ymmärtää ryhmän ja epämääräisen joukon eron. Samoaja oppii hyödyntämään ryhmän tunnusmerkkejä. Hän tunnistaa ryhmän jäsenten eri rooleja ryhmän toiminnassa. Samoaja tiedostaa tehtävänsä ryhmähengen luojana ja kehittäjänä.

Kuvaus:

Samoaja tutustuu siihen, mikä tekee ryhmästä ryhmän ja miten ryhmä toimii. Hän oppii keinoja ryhmähengen muodostamiseksi ja parantamiseksi. Kurssilaiset miettivät yhdessä, mitä eri tunnuksia ryhmällä voi olla.

 

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo
Taitoalueet: Johtaminen Kansalaistaidot Sosiaaliset taidot Yhteiskunta
Johtamistaito: Vuorovaikutustaidot
Kesto: 1,5 h
Kasvatustavoitteet: Johonkin kuuluminen ja sitoutuminen
Johtajan tehtävä: Luotsi järjestää koulutuksen.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ryhmänohjaajakoulutus

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Ryhmäksi voidaan kutsua ihmisten joukkoa, jossa jäsenet tunnistavat toiset ryhmänsä jäsenet ja kokevat kuuluvansa ryhmään. Kaikilla ryhmän jäsenillä on yleensä vuorovaikutusta keskenään ja ryhmällä on yleensä yhteinen tavoite tai tehtävä. Ryhmähenkeä voi kehittää esimerkiksi luomalla yhteisiä tunnuksia ja käytäntöjä, yhdessä päättämällä, ryhmäytymisharjoitusten avulla sekä hyväksymällä jokainen jäsen osaksi ryhmää. Jokaisen jäsenen on koettava kuuluvansa turvallisesti ryhmään.
Samoajavartio tai koulutuksen kurssivartio suunnittelee ja toteuttaa itselleen ryhmätunnuksia. Ryhmän tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi viiri, maskotti tai merkki. Ryhmällä voi olla omia tapoja, huutoja tai sanontoja. Ryhmä voi myös pukeutua esimerkiksi vartion omaan paitaan tai päähineeseen. Tunnusmerkkien avulla ryhmä lujittuu.
 

29.9.2016

Samoajat harjoittelevat erilaisia tapoja ottaa ryhmään uusi jäsen. Tällaisia voivat olla esimerkiksi viralliset jäykät esittelyt, toisen kaverin suorittama esittely, ystäväkirjojen tai muiden vastaavien käyttäminen ja niin edelleen. Tarkoitus on harjoitteiden avulla pohtia, miten uusi jäsen saadaan osaksi ryhmää. Esimerkiksi alueellisilla ROK-kursseilla tätä voidaan harjoitella muodostamalla kurssivartioita tai kurssin toimintaryhmiä siten, että toisensa tuntevien samoajien joukkoon tulee yksi uusi ryhmän jäsen.
 

29.9.2016

Samoajat pohtivat yhdessä seuraavia asioita:
-- Mitä muuta ryhmään kuulumiseen liittyy kuin ihmiset?
-- Mitä eroa on jengillä ja kerholla ryhmänä?
-- Millaisia tunnusmerkkejä samoajat havaitsevat partion ulkopuolella olevissa erilaisissa ryhmissä (jalkapallojoukkue, samankaltaisen pop- tai heavyrockmusiikin kuuntelun yhdistämä joukko, skinheadit, taitoluistelijat, uskonnolliset ryhmät, sotilaat, poliisit, roolipeliharrastajaryhmä, tietyn verkkopeliyhteisön jäsenet jne.)
-- Onko ryhmällä aina yhteinen tavoite tai tehtävä?
-- Mitkä muut tekijät yhdistävät ihmisiä ryhmän kaltaisesti?
-- Mitkä ovat meidän vartiomme tunnusmerkit, yhdistävät tekijät, tavoitteet ja tehtävät? Entä lippukunnan?
 

29.9.2016

Jokainen samoaja tuo koulutukseen yhden oman ryhmänsä esineen tms. ja esittelee ryhmänsä tämän esineen avulla. Samoajat keksivät lisää ryhmän tunnuksia ideatulvan avulla.
 

29.9.2016

Samoajat laativat ryhmälle tai kurssiryhmälle säännöt ja sopivat yhdessä sääntöjen rikkomista seuraavat rangaistukset. Pohditaan, miksi ryhmälle laaditaan säännöt.
 

29.9.2016

Samoajat laativat ryhmälle tai kurssiryhmälle säännöt ja sopivat yhdessä sääntöjen rikkomista seuraavat rangaistukset. Pohditaan, miksi ryhmälle laaditaan säännöt.
 

29.9.2016

Lisää vinkki

Lisää liite