Sudenpentu tutustuu ryhmäänsä ja osaa toimia osana sitä. Sudenpentu ymmärtää, että kaikki otetaan mukaan leikkiin ja että yhdessä voidaan saavuttaa jotain enemmän kuin yksin.

Valikko

Osallistun leikkiin, joka vahvistaa laumamme yhteishenkeä

Tavoite: Sudenpentu tutustuu ryhmäänsä ja osaa toimia osana sitä. Sudenpentu ymmärtää, että kaikki otetaan mukaan leikkiin ja että yhdessä voidaan saavuttaa jotain enemmän kuin yksin.

Kuvaus:

Sudenpentu osallistuu ryhmäyttämisleikkiin/-leikkeihin.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: Kolo muu
Taitoalueet: Sosiaaliset taidot
Johtamistaito: Vuorovaikutustaidot
Kesto: 10 min
Kasvatustavoitteet: Järjestäytyneen yhteispelin hallitseminen
Johtajan tehtävä: Akelan tehtävänä on esitellä leikki/leikit sudenpennuille ja ohjata niiden kulkua. Akela rohkaisee ryhmää yhteistyöhön leikin aikana.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervetuloa

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Haaksirikko
Pyritään yhteistä haastetta ratkaisemalla mahtumaan ryhmänä mahdollisimman pieneen tilaan. Tuolit järjestetään rinkiin niin, että tuoleja on yhtä monta kuin osallistujia. Akela kiertää rinkiä ja kertoo samalla sudenpennuille tarinaa siitä, että on saarta kiertävä hai, joka vaanii autiolle saarelle haaksirikkoutuneita sudenpentuja. Sudenpennut ovat saarella, jota hai saartaa ja saari pienenee koko ajan. Akela poistaa tuoleja saaresta yksi kerrallaan. Tarkoituksena on katsoa, kuinka pieneen tilaan koko ryhmä mahtuu. Tarinan sijaan tehtävän voi esittää ryhmälle myös haasteena, eli akela voi haastaa ryhmän alussa arvioimaan, kuinka pieneen tilaan he kaikki mahtuvat, ja tuoleja aletaan tämän jälkeen poistaa yksitellen. Mikäli tuoleja ei ole saatavilla, voi niiden sijaan käyttää esim. sanomalehden aukeamia.
Tarvikkeet: tuoleja tai sanomalehden aukeamia
Lähde: MLL: Kuulun! Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Palloralli
Yritetään yhdessä ryhmänä toimien saada mahdollisimman monta palloa kulkemaan ringissä yhtä aikaa. Samalla harjoitellaan keskittymistä ja yhdessä toimimista. Sudenpennut seisovat piirissä. Akela pyytää harjoituksen aloittajaa ottamaan sanomalehtipallon ja heittämään se haluamalleen henkilölle. Tämä heittää pallon taas eteenpäin seuraavalle henkilölle ja näin jatketaan koko kierros niin, että jokainen saa pallon kerran käsiinsä. Kierroksen viimeinen heittää pallon ensimmäiselle heittäjälle. Sama kierros heitetään uudestaan niin, että jokainen muistaa keneltä pallon sai, ja kenelle sen heitti. Tämän jälkeen ensimmäinen heittäjä alkaa heittää uusia palloja piiriin. Joka kerta pallon heittojärjestys on sama. Lopulta palloja voi olla kymmeniä piirissä menossa. Jos palloa ei saa kiinni tai se törmää toiseen palloon, kannattaa pallo jättää siihen ja odottaa seuraavaa palloa. Heittelyä jatketaan niin kauan kuin palloja riittää.
Tarvikkeet: Sanomalehdestä rytistettyjä ja maalarinteipillä ”sidottuja” sanomalehtipalloja. Palloja tulee olla vähintään yhtä monta kuin harjoitukseen osallistujaa, mieluusti reilusti enemmän.
Lähde: MLL: Kuulun! Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Ilmapallot
Yritetään yhdessä ryhmänä toimien pitää mahdollisimman monta ilmapalloa ilmassa samanaikaisesti. Sudenpennut liikkuvat vapaasti huoneessa. Akela heittää ilmaan ilmapallon. Sudenpentujen on pidettävä ilmapalloa ilmassa mahdollisimman pitkään antamalla sille lisää vauhtia, kun se meinaa pudota maahan. Sama sudenpentu ei saa koskea ilmapalloon kahta kertaa peräkkäin. Peliin saadaan haastetta lisäämällä ilmassa olevien ilmapallojen määrää tai sopimalla, että ilmapalloon saa koskea vain esimerkiksi päällään. Kun ilmapallojan on liikkeellä monta, voidaan ottaa aikaa kauanko menee, että ilmapallo pääsee putoamaan maahan viidesti.
Tarvikkeet: Ilmapalloja, kello

Suomen partiolaiset

29.9.2016

Lisää vinkki

Lisää liite