Tarpoja osaa huolehtia itsestään erilaisissa olosuhteissa.

Valikko

Suhde itseen: Oma hyvinvointi

Tavoite: Tarpoja osaa huolehtia itsestään erilaisissa olosuhteissa.

Kuvaus:

Tarpoja tunnistaa omaa hyvinvointia edistäviä asioita ja osaa muuttaa omia elintapojaan tarpeen mukaan.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Ei pakollinen
Paikka: kolo koti
Taitoalueet: Arkielämän taidot Itsestä huolehtiminen
Kesto: riippuu toteutustavasta
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja toimii esimerkkinä harjoitusten tekemisessä. Hän kannustaa tarpojia osallistumaan ja muistuttelee tarpojia harjoituksen tekemisestä pitkäkestoisissa tehtävissä. Luotsin tehtävä: Luotsi tuo harjoituksiin aikuisen näkökulmaa. Hän kuuntelee tarpojia ja vartionjohtajaa ja auttaa tarvittaessa heitä huomamaan sopivia kehityskohteita. Luotsi ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan laittaa tarpojat itse ajattelemaan ja huomaamaan epäkohtia.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kaupunki -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Mindfulness
Kaikki istuvat tai makaavat lattialla. Johtaja lukee tämän tekstin ääneen rauhallisella, lempeällä äänellä. Hän pitää jokaisen virkkeen jälkeen pienen tauon.
“Rentoudu. Istu/makaa mahdollisimman hiljaa ja liikkumatta paikallasi... Selkä suorana, silmät kevyesti suljettuna. Keskity hengitykseesi. Hengitä hitaasti sisään, aivan kuin täyttäisit vatsassasi olevaa ilmapalloa. Hengitä ulos hitaasti ja huomaa, miten pallo tyhjenee. Hengitä sisään ja huomaa, miten vatsasi liikkuu ulospäin, kauemmas vartalostasi. Hengitä ulos ja huomaa kuinka vatsasi liikkuu lähemmäs. Toista tätä hengitystä 5-10 kertaa. Kiinnitä huomiota siihen, miltä hengittäminen tuntuu.”
Harjoituksen jälkeen vartio voi keskustella esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: Millainen olo on harjoituksen jälkeen? Keskittyminen hengitykseen on eräs helpoimpia tapoja rauhoittua missä tahansa tilanteessa. Milloin sinä voisit käyttää sitä?
Lähde: Muistelemispäivä 2016

1.5.2017

Henkilökohtaiset hygieaniavälineet. Vartio pohtii, minkälaisia hygianiavälineitä kannattaa ottaa mukaan kodin ulkopuolelle. Asiaa kannattaa pohtia laajasti. Esimerkiksi pelkkä hammasharja ei riitä viikonloppuvarusteeksi. Mukaan tarvitaan myös tahna, suihkusaippua, shampoo ja hoitoaine sekä deodorantti, tarvittaessa kasvovesi ja kosteusvoide. Vartio tekee pakkauslistat tarvikkeista erilaisiin partiotapahtumiin kuten viikonloppukurssille, vaellukselle, leirille, pt-kisoihin. Eroavatko listat? Miksi? Tyttöjen kanssa kannattaa myös kuukautisista ja niihin liittyvästä hygieniasta sekä mahdollisuudesta siirtää kuukautisia esimerkiksi vaelluksen aikana. Pojat voivat tarvittaessa harjoitella parranajoa metsäolosuhteessa.

16.2.2017

Hyvinvointipäiväkirja. Kukin tarpoja pitää noin viikon ajan päiväkirjaa. Päiväkirjaan kirjoitetaan esimerkiksi yöunien pituus, liikuntaharrastukset, ruokailut ja muut yhdessä sovitut asiat. Kun jokainen on seurannut viikon ajan omaa toimintaansa, tutkivat tarpojat yhdessä, mitkä ovat sellaisia asioita, joihin vartion kannattaa kiinnittää huomiota. Onko esimerkiksi niin, että moni vartion jäsen roikkuu turhan paljon puhelimella tai nukkuu liian vähän. Vartio asettaa itselleen tavoitteen muuttaa jotakin hyvinvointiin vaikuttavaa tekijää. Vartio voi pitää vielä toisen viikon päiväkirjaa tai muulla tavoin seurata, miten tavoitteessa onnistuttiin tulevan viikon aikana.

Viikossa eivät ihmisen elämäntavat vielä muutu, mutta se on sopivan mittainen ajanjakso tarpojaikäiselle seurata omaa toimintaansa ja tehdä siitä havaintoja.

16.2.2017

Lisää vinkki

Lisää liite