Tarpoja noudattaa terveitä elämäntapoja.

Valikko

Terve elämä

Tavoite: Tarpoja noudattaa terveitä elämäntapoja.

Kuvaus:

Tarpoja tutustuu terveellisiin elämäntapoihin. Hän pyrkii ottamaan hyvät elämäntavat käyttöön elämän eri osa-alueilla.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: kolo koti
Taitoalueet: Arkielämän taidot Itsestä huolehtiminen
Kesto: riippuu toteutustavasta
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja näyttää esimerkkiä ja haastaa tarpojat parempien elämäntapojen pariin. Luotsin tehtävä: Luotsin tehtävänä on tunnistaa, mikä tai mitkä osa-alueet ovat erityisesti kyseiselle tarpojavartiolle sopivia kehityskohteita. Luotsi auttaa vartionjohtajaa harjoitusten vetämisessä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kaupunki -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Stressi. Aktiviteettiin tarvitaan kolmea eri värisiä kyniä tai papereita. Ensimmäisessä vaiheessa kukin tarpoja kirjaa papereille erilaisia asioita, jotka aiheuttavat stressiä tarpojaikäisen elämässä. Asiat voivat olla joko tarpojalle henkilökohtaisesti tuttuja tai ne voivat olla sellaisia, joita hän on huomannut kavereissaan aiheuttavan stressiä. Kun erilaisia stressitekijöitä on listattu, vaihtavat tarpojat kynän tai paperin väriä. Toisella värillä listataan niitä erilaisia oireita, joita stressi aiheuttaa. Oireita voivat olla esimerkiksi itkuisuus, vatsavaivat, hikoilu, levottomuus, ärtymys tai unettomuus. Kun oirelistaus on valmis, ottavat tarpojat käyttöön kolmannen värin. Kolmannella värillä tarpojat listaavat yleisellä tasolla erilaisia keinoja lievittää stressiä. Näitä voivat olla esimerkiksi liikunta, huolten kertominen ja olennaiseen keskittyminen. Viimeisessä vaiheessa tarpojat voivat vielä yhdistää stressitekijöitä, oireita ja stressinvähennyskeinoja ketjuiksi. Esimerkiksi koeviikko voi aiheuttaa unettomuutta ja ratkaisuna siihen on valmistautuminen kokeisiin ajallaan ja keskittyminen vain seuraavaan kokeeseen kerrallaan. Luotsin tehtävänä on huolehtia, että tarpojat saavat turvallisesti kertoa ajatuksistaan. Luotsin kannattaa myös perehtyä asiaan etukäteen ja auttaa tarpoja eri stressiaiheiden, oireiden ja stressinhallintakeinojen listauksessa.

16.2.2017

Tupakka. Vartio piirtää paperille tupakoivan ja tupakoimattoman ihmishahmon. Piirtämisen sijaan vartio voi myös maskeerauksen ja lavastuksen avulla ottaa valokuvat ihmishahmoista. Kun kuvaparit ovat valmiit, vartio pohtii yhdessä, mikä vaikutus tupakalla on ihmisen olemukseen ja mitä haittaa tupakoinnista on eri kehon osille. Nämä negatiiviset ja positiiviset vaikutukset voidaan kirjoittaa lapuille ja liimata laput hahmoihin.

16.2.2017

Alkoholi. Vartio pohtii erilaisia ratkaisumalleja alkoholiin liittyvissä kiperissä tilanteissa. Vartio valitsee 1–2 vapaaehtoista, jotka poistuvat huoneesta. Muut keksivät sillä aikaa pulmallisen tilanteen. Vapaaehtoiset kutsutaan takaisin. Heidän tehtävänsä on kysellä muilta ”mitä te tekisitte?” Muut ehdottavat ratkaisuja pulmaan. Vastausten perusteella vapaaehtoiset yrittävät
ratkaista, mistä tilanteesta on kysymys. Se henkilö, jonka kohdalla vapaaehtoiset arvaavat oikean vastauksen, pääsee seuraavaksi arvaajaksi joko yksin tai valitsemansa parin kanssa.
Harjoituksessa arvattavat tilanteet liittyvät alkoholiin, kaveripaineeseen tai omiin tunteisiin. Leikin lomassa kuullaan ratkaisuja, miten toimia jonkin ongelman kanssa.
Arvuuttelun aiheita esimerkeiksi:
–  Olet isä. Lapsesi on tullut illalla humalassa kotiin.
–  Kaverisi on alkanut juoda niin paljon, että sinua huolestuttaa.
–  Tulet kotiin. Rappukäytävässä näet naapurin tytön, joka on juonut liikaa ja sammunut.
–  Olet äiti ja löydät lapsesi housuntaskusta kuitin olutpakkauksesta.
–  Kaverisi pyytävät sinua illalla puistoon, ja heillä on paljon alkoholia mukana.
–  Kaverisi pyytää sinulta rahaa, jolla hän ostaisi alkoholia.
Vartio arvioi jokaisen pulman jälkeen ratkaisuehdotuksia: mikä olisi järkevää? Mitä ehdotetuista toimintatavoista voisi seurata? Lähde: MLL

16.2.2017

Liikunta. Tarpojavartio ottaa koko tarpon ajaksi tavoitteekseen harrastaa enemmän liikuntaa koloiltojen aikana. Tarkoitus ei ole, että liikunta täyttäisi koko koloillan, vaan että sitä tulee mukaan luonnollisena osana koloiltaa. Vartio voi esimerkiksi pitää siivousillan kololla, jolloinka se saa mainiota hyötyliikuntaa mattoja tamppaamalla ja imuroimalla. Vartio voi myös toteuttaa paussin pohdinnat lenkillä. Se voi haastaa toisen tarpojavartion maastoleikkiin tai mitellä voimiaan retkellä esimerkiksi puiden pilkkomisessa tai luotsin kannossa. Vartio voi kokeilla uusia lajeja kuten suojalkapalloa tai yösuunnistusta.

16.2.2017

Lisää vinkki

Lisää liite