Tarpojat kokevat liikunnan riemun.

Valikko

Suhde itseen: Liikunnan ilo

Tavoite: Tarpojat kokevat liikunnan riemun.

Kuvaus:

Tarpojat kokeilevat vartion mielenkiinnon mukaan jotakin uutta urheilulajia.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Ei pakollinen
Paikka: metsä muu
Taitoalueet: Itsestä huolehtiminen Leikit Liikunta
Kesto: 1-2 tuntia
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja ottaa selvää vartionsa mielenkiinnon kohteista. Vaihtoehtoisesti uusi urheilulaji voi olla tulla myös yllätyksenä vartiolle, mutta silloin kannattaa neuvotella asiasta luotsin kanssa ja huomioida mm. vartion jäsenten mahdolliset liikerajoitukset. Myös mahdolliset kustannukset kannattaa ottaa selville ennen toteutusta. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa vartionjohtajaa olemalla yhteydessä tarvittaessa paikallisiin urheiluseuroihin tai yhdistyksiin.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leiri -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Käänteinen curling.
Kivinä käytetään jääpaloja. Vartio pakastaa siis kummallekin joukkueelle 3kpl noin 3 litran kokoisia jääpaloja esimerkiksi muovipusseihin. Tämä on hyvä tehdä 3-4 päivää ennen pelaamista. Toisen joukkueen jääpalat värjätään elintarvikevärillä ennen kuin vesi laitetaan pakasteeseen.

Ratana käytetään tasaista maa-aluetta, jonka päälle laitetaan pressu. Pressulle kaadetaan vettä, jotta se olisi mahdollisimman liukas. Pressuun merkataan maaliympyrä esimerkiksi teipillä.

Vartio jaetaan kahteen joukkueeseen. Toiselle annetaan värjätyt jääpalat ja toiselle värjäämättömät. Joukkueet heittävät jääpalat vuorotellen radalle. Tavoitteena on saada oma pala lähimmäksi maalia. Toisen joukkueen jääpaloja saa tönäistä pois maalialueelta omalla jääpalalla.

Lähde: KFUK-KFUM spejder

1.5.2017

Tarpoja harjoittelee kuorman sitomista pyörään ja ajaa kuormatulla pyörällä. Vartio voi tehdä myös pienen pyöräretken. Aktiviteetin yhteydessä voi harjoitella myös pyörän huoltoa. Pyörä on oiva väline liikkumiseen haikilla. Pyörän huoltoon kuuluvat ainakin seuraavat asiat: pyörän puhdistus hammasharjalla ja rätillä, ketjujen öljyäminen, kaikkien laakerien öljyäminen (etupyörä, takapyörä, keskiö), mutterien kiristys, jarrujen säätö, heijastimien ja turvalaitteiden tarkistusta. Kokeilkaa, miten saa sidottua tavaraa oman pyörän takatarakkaan narulla tai mustekaloilla.

2.1.2017

Vartio harrastaa jotakin vesiliikunnan muotoa leirillä, leikkien, kisaillen tai tekemällä pienen retken. Vartio voi esimerkiksi uida, pelata vesipelejä, meloa tai soutaa.

2.1.2017

Tarpoja pitää kuntopäiväkirjaa kuukauden ajan. Kuntopäiväkirjan avulla tarpoja huomaa kehitystä omassa fyysisessä kunnossaan. Koloillassa ensin tehdään jokaiselle kuntopäiväkirja. Kyseessä voi olla paperinen vihko, johon laittaa kaikki liikkumisensa ylös, tai sitten halutessaan tarpoja voi ottaa itsellensä esimerkiksi pienen puupalan, johon lyö naulan kiinni aina kun hän on tehnyt jonkin liikuntasuorituksen. Kuukauden päätyttyä jokainen tuo kuntopäiväkirjansa kololle mukaan, jossa voidaan yhdessä miettiä, missä on kehitytty ja missä on vielä kehittymisen varaa.

2.1.2017

Tarpoja kokeilee uutta urheilulajia, jota ei ole ennen kokeillut. Vartio voi harjoitella vaikka lumihangessa liikkumista suksilla tai lumikengillä sekä tarpoa hangessa ilman näitä. Vartio voi kokeilla myös hiihtoa, laskettelua, luistelua, lumikenkäilyä, napakelkan tekemistä tai curlingia. Voitte kokeilla myös ahkion vetämistä, jos se on mahdollista. Paikallisiin urheiluseuroihin voi olla yhteydessä ja kysyä voiko lajiin tulla tutustumaan esimerkiksi kiipeily, paini tai karate.

2.1.2017

Lisää vinkki

Lisää liite