Tarpoja osaa hyödyntää metsän tuomia harrastusmahdollisuuksia. Tarpoja kokee elämyksiä ja seikkailuja ja haastaa itsensä ja ryhmänsä.

Valikko

Suhde ympäristöön: Maastoleikki

Tavoite: Tarpoja osaa hyödyntää metsän tuomia harrastusmahdollisuuksia. Tarpoja kokee elämyksiä ja seikkailuja ja haastaa itsensä ja ryhmänsä.

Kuvaus:

Tarpojat osallistuvat metsässä maastoleikkiin. Leikkejä voivat olla erilaiset pelit vartion mielenkiinto huomioon ottaen.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Ei pakollinen
Paikka: leiri lippukunnan tapahtumat metsä retki
Taitoalueet: Leikit Liikunta Luova ajattelu Metsä Retkeily
Kesto: 1-2 tuntia
Kasvatustavoitteet: Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen Järjestäytyneen yhteispelin hallitseminen Johonkin kuuluminen ja sitoutuminen Luontosuhde Rehtiys
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja suunnittelee maastoleikin yhdessä luotsin tai tarpojavartion kanssa. Vartionjohtaja huolehtii, että vartio noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja kannustaa heikompia vartion jäseniä. Luotsin tehtävä: Luotsi huolehtii turvallisuudesta ja auttaa tarvittaessa vartionjohtajaa tehtävän toteutuksessa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Leiri -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Vanginvartija. Tätä peliä voidaan pelata vain pimeässä. Paikaksi valitaan jokin, missä on hyviä piiloutumispaikkoja ja yksi keskeinen korkeampi alue.

Yksi valitaan vartijaksi. Hänelle annetaan taskulamppu ja hän asettuu seisomaan korkeammalle alueelle. Hän laskee ääneen hitaasti kahteenkymmeneen pitäen silmät kiinni ja valon poissa päältä. Muut pelaajat eli vangit juoksevat sillä aikaa maastoon piiloon. Kun vartija on laskenut, aukaisee hän silmänsä ja laittaa taskulampun valon päälle. Vartijan tehtävänä on etsiä vangit maastosta. Vartija ei saa poistua tukikohdastaan. Kun hän löytää jonkun vangin, tulee hänen osoittaa vankia valolla ja kertoa hänen nimensä. Kun vanki on tunnistettu, tulee hänen poistua piilostaan vartijan luokse. Vankien tehtävänä on päästä mahdollisimman lähelle vartijaa ja pelästyttää hänet. Se vangeista, kuka onnistuu ensimmäisenä pelästyttämään vartijan, voittaa koko pelin. Jos kuitenkin vartija onnistuu löytämään kaikki piilossa olevat vangit ennen kuin joku pelästyttää tämän, voittaa vartija puolestaan pelin.

2.1.2017

Vartio pelaa jotakin tarkkuuslajia. Vartio voi järjestää leikkimieliset tarkkuuslajiolympialaiset, joissa on lajeina esimerkiksi tikanheitto, hevosenkengän heitto, kananmunan kuljettaminen vaihtelevassa maastossa lusikan avulla ym. Voitte myös rakentaa metsään oman frisbeegolfradan.

2.1.2017

Vartio pelaa yhdessä jotakin maastopeliä esimerkiksi sählyä niin, että käytätte mailoina tiskiharjoja. Vartio suunnittelee pelikentän metsään vaihtelevaan maastoon. Vartio voi haastaa peliin vaikka lippukunnan johtajiston tai hallituksen.

2.1.2017

Tarpojat osallistuvat maastoleikkiin. Maastoleikin olisi hyvä olla sellainen, jossa tarpoja kokee seikkailua ja elämyksiä sekä haastaa itsensä ja ryhmänsä. Vartio voi tehdä retken seinäkiipeilyyn, köysiradalle tai vaikka maastopyöräilyradalle. Leikissä tarpoja haastaa itsensä ja kaverinsa fyysisesti ja henkisesti. Oman radan voi suunnitella niin, että maastoradalla on jokin juoni.

2.1.2017

Lisää vinkki

Lisää liite