Tarpoja osaa eläytyä annettuun rooliin ja yhdessä vartion kanssa improvisoida tai elää tarinassa. Tarpoja uskaltaa heittäytyä mukaan ja uskaltaa luottaa vartiokavereihinsa.

Valikko

Majakkavaihtoehto: Roolipeli

Tavoite: Tarpoja osaa eläytyä annettuun rooliin ja yhdessä vartion kanssa improvisoida tai elää tarinassa. Tarpoja uskaltaa heittäytyä mukaan ja uskaltaa luottaa vartiokavereihinsa.

Kuvaus:

Tarpojavartio järjestää itselleen roolipelin tai -leikin. Tarpojat, vartionjohtaja ja luotsi eläytyvä ennalta annettuun rooliin koko tapahtuman ajan. Vaikeusastetta voi vaihdella riippuen tapahtuman ennakkosuunnittelusta ja siitä, miten tarkkaan haluaa pysyä valmiissa käsikirjoituksessa. Vinkkejä erilaisiin roolipeleihin löytyy muun muassa Lounais-Suomen Partiolaisten luovuus-majakan ideavihkosesta http://www.lounaissuomenpartiopiiri.fi/system/files/Sivu/1061/tarpojien_luovuusmajakka_pdf_4ae95d4a54.pdf.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Ei pakollinen
Paikka: Kolo
Kesto: -
Kasvatustavoitteet: Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen Järjestäytyneen yhteispelin hallitseminen Johonkin kuuluminen ja sitoutuminen
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävät: Vartionjohtaja johtaa vartion keskustelua roolipelin teemasta ja katsoo että kaikki saavat mielipiteensä kuuluville. Vartionjohtaja varaa luotsin avulla paikan roolipelille. Hän huolehtii, että tapahtuman päivämäärä sopii kaikille ja antaa tietoa majakasta tarpojille ja heidän huoltajilleen. Vartionjohtaja tekee luotsin avulla majakalle budjetin. Roolipelin aikana  vartionjohtaja osallistuu siihen eläytyen esimerkillisellä tavalla ja kannustaa tarpojia tekemään samoin ja pysymään rooleissaan. Kun majakka on valmis, vartionjohtaja käy luotsin kanssa palautekeskustelun majakasta ja koko tarposta. Majakan jälkeen voi olla aiheellista puhua jo myös seuraavasta tarposta luotsin kanssa ja tehdä suunnitelmia. Luotsin tehtävät: Luotsi auttaa vartionjohtajaa pitämään roolipelin sopivalla tasolla tarpojavartiolle. Luotsi hyväksyy vartion roolipelin suunnitelmat ja jokaisen roolin. Tarvittaessa luotsi auttaa vartionjohtajaa paikan valitsemisessa ja varaamisessa. Luotsi on kartalla että tieto tapahtumasta menee kaikille tarpojien huoltajille ajoissa. Luotsi osallistuu myös roolipeliin ja voi toimia pelinjohtajana joka tuo uusia elementtejä peliin, esimerkiksi uusia johtolankoja murhamysteerin, kovia tuulia jotka kaatavat viikinkilaivan ja niin edelleen. Luotsin tehtävään kuuluu myös valvoa ja tarvittaessa ohjata peliä niin että se koko ajan turvallinen ja hauska osanottajille ja että kaikki saavat pelistä hyvän kokemuksen. Luotsin osallistuessa peliin hänen on myös helpompi arvioida majakkaa tarpojien kanssa jälkikäteen. Kun majakka on valmis, tarpojavartio keskustelee luotsin johdolla majakasta ja koko tarposta. Arviointikeskustelun aikana vartio miettii mitä he ovat oppineet tarpon ja majakan aikana. Mitä haasteita vartio on kohdannut niiden aikana? Mitä tunteita aktiviteetit ja majakka ovat herättäneet tarpojissa? Onko jotain mitä he jäivät kaipaamaan? Mitä he nyt tekisivät erilailla? Luotsi kertoo avoimesti mutta rakentavasti oman kokemuksensa majakasta ja tarposta. Luotsin on muistettava arvioida vartiota kokonaisuudessaan eikä yksittäisiin tarpojiin ja heidä virheisiinsä keskittymisen sijaan. Luotsi käy myös erillisen arviointikeskustelun vartionjohtajan kanssa. Olisi hyvä jos luotsi etukäteen olisi miettinyt kehitysideoita vartionjohtajalle.   Majakkaan valmistautuminen: Tarpojavartio valitsee jo tarpon alussa teeman roolipelille. Teema voi olla jostain tietystä ajanjaksosta (viikinkiaika, keskiaika, villi länsi) tai muodostua jonkun oikean tai keksityn paikan tai tapahtuman ympärille (murhamysteeri, ilta Hogwartissa). Jokainen tarpoja, vartionjohtaja ja luotsi saa oman roolin. Tarpojavartio kirjoittaa tai ottaa valmiista suunnitelmasta jokaiselle roolille tarkan kuvauksen sisältäen iän, sukupuolen, ammatin, suhtautumisen toisiin roolipelaajiin sekä tärkeimmät persoonallisuuspiirteet. Roolipeliä varten tarpojavartio päättää lyhyen johdannon ja käsikirjoituksen, jota noudattaa. Vartio voi myös valita että suunnittelee vain johdannon ja jättää pelin lopun auki. Tarpon aikana vartio valmistelee vaatteet ja muut varusteet, joita tulee tarvitsemaan roolipelin aikana. Tapahtuman päivämäärä lyödään lukkoon niin pian kuin mahdollista. Majakan toteutus: Roolipelin aikana jokainen osallistuja eläytyy rooliinsa ja yrittää toimia ja puhua niinkuin roolihahmo tekisi. Roolipelin kulku dokumentoidaan jollain tavalla, esimerkiksi kirjoittamalla lokikirjaan tai pyytämällä joku pelin ulkopuolinen henkilö kuvaamaan tapahtumat. Majakan arviointi: Majakan jälkeen koko tarpojavartio käy arviointikeskustelun luotsin kanssa. Samalla vartio keskustelee koko tarposta. Tavoite arviointikeskustelussa on että tarpojat näkevät miten he ovat kehittyneet ryhmänä, missä asioissa he onnistuivat ja mitä he ryhmänä voisivat tehdä seuraavalla kerralla eri tavalla.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Luovuus -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Lounais-Suomen Partiopiiri on tehnyt vinkkivihkon luovuusmajakoista. Ohjeita löytyy esim. joulujuhlan, näyttelyn kirjastoon ja roolipelin tekemiseen.

Tarpojien_luovuusmajakka_l-sp-2009-vihko.

16.5.2017

Lisää vinkki

Lisää liite