Tarpoja osaa tehdä itse päätöksiä ja ymmärtää niiden seurauksia. Tarpoja ottaa vastuuta omista päätöksistään.

Valikko

Suhde itseen: Houkutukset ja vaikeat valinnat

Tavoite: Tarpoja osaa tehdä itse päätöksiä ja ymmärtää niiden seurauksia. Tarpoja ottaa vastuuta omista päätöksistään.

Kuvaus:

Ympäröivässä maailmassa on paljon houkutuksia ja vaikeitakin valintoja tarpojaikäisille nuorille. Aktiviteetti herättää tarpojia tekemään itse omia valintoja faktatiedon perusteella. Houkutukset ja valinnat voivat olla päihteitä, mainoksia tms.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Ei pakollinen
Paikka: Kolo
Taitoalueet: Arkielämän taidot Itsestä huolehtiminen
Kesto: 1-2 tuntia
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja suunnittelee aktiviteetin toteutuksen yhdessä luotsin kanssa niin, että se on vartiolle sopiva. Vartionjohtaja valmistautuu vastaamaan vaikeisiinkin kysymyksiin. Luotsin tehtävä: Luotsi on läsnä tämän aktiviteetin toteutuksessa vartionjohtajan apuna.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minäminä -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Tarpojat piirtävät kehokartan. Karttaan piirretään kohdat, joihin heidän mielestään tuttu ihminen saa koskea. Missä menee eri ihmisten rajat? Piirtäkää toiselle paperille kehokartta, johon piirrätte kohdat, joihin vieras ihminen saa koskea. Muuttuivatko ihmisten rajat johonkin suuntaan? Mistä tämä johtuu? Onko esimerkiksi jonkun tarpojan mielestä sopivaa, että vieras ihminen koskettaa tarpojan mahaa? Ovatko kaikki samaa mieltä? Kehokarttaan voidaan myös merkitä kuka saa halata ja millaisissa tilanteissa. Saako halata lainkaan? Pohtikaa, mistä nämä erot tarpojien mielipiteiden kesken johtuvat?

14.12.2016

Vartio järjestää varustehuutokaupan, jossa he huutavat varusteita kuvitteelliselle vaellukselleen erämaahan, joka kestää viikon verran. Vartionjohtaja toimii huutokaupan meklarina. Jokaiselle tarpojalle jaetaan tietty määrä alkupääomaa kuten leikkirahaa, jonka he käyttävät omasta mielestään tärkeään asiaan. Kun kaikki tavarat ovat menneet kaupaksi, keskustellaan jokaisen valinnoista. Miksi he valitsivat juuri kyseiset tavarat? Ostiko joku turhakkeita? Mihin hän kuvittelee niitä tarvittavansa? Ostiko joku esimerkiksi trangian ilman tarvittavaa kaasua tai polttonestettä? Menivätkö kaikki tavarat kaupaksi?

Esimerkkejä huutokaupattavista tavaroista:

-vedellä täytetty juomapullo

-trangia

-matkalaukku

-rinkka

-kännykkä

-trangian polttoneste

- makuupussi

- karkkipussi

- makuualusta

- puhelimen laturi/virtapankki

- retkisänky

- puhtaat sukat

- EA laukku

- laavu

- kamina

- tulitikut

- Aku Ankka -lehti

- pussillinen kolikoita

- tyyny

14.12.2016

Tarpoja etsii erilaisia mainoksia lehdistä, blogeista, TV-sarjoista ja internetistä. Tarpoja kuvailee tai tuo mukanaan yhden erityisen kiinnostavan ja yhden erityisen huonon mainoksen. Tarpojat keskustelevat yhdessä löytämistään mainoksista ja siitä millaiset asiat niissä houkuttelevat heitä kuluttamaan. Vartio lähtee kävelylle kolon ympäristöön ja tarkkailee miten se kannustaa kuluttamiseen. Onko ympäristössä paljon mainoksia? Millaisia mainokset ovat? Onko ympäristössä opasteita kauppoihin? Onko kauppojen läheisyydessä parkkipaikkoja? Samalla vartio katsoo kriittisesti mainoksia. Vartio kuvaa itse ideoimansa mainoksen videolle ja editoi sen. Mainos voi olla kriittinen tai parodia jostakin toisesta mainoksesta. Tässä yhteydessä kannattaa myös tutustua lapsiin kohdistuvan markkinoinnin ohjeisiin.

14.12.2016

Vartio käy yhdessä läpi päihteisiin liittyviä asioita. Kysymysten lisäksi vartionjohtaja tai luotsi tarvitsee avukseen faktatietoa. Mitä ovat päihteet? Millaisia päihteitä on olemassa? Mitä tarkoittaa riippuvuus?

Selvitettäviä kysymyksiä: Miksi ihmiset käyttävät tupakkaa ja päihteitä niiden haittavaikutuksista huolimatta? Miksi monet ihmiset eivät käytä laisinkaan tupakkaa ja päihteitä? Miksi jotkut alaikäiset nuoret kokeilevat päihteitä ja tupakkaa? Millä tavoin päihteistä voi niitä tarjottaessa kieltäytyä? Miksi päihteiden käyttö on vielä vaarallisempaa nuorelle kuin aikuiselle?

Tupakoimattoman aikuisen haastattelu:

- Miksi et ole alkanut polttaa tai jos olet joskus polttanut, niin miksi lopetit tupakoinnin?

- Mitä hyötyä on tupakoimattomuudesta?

- Kärsitkö muiden tupakoinnista?

- Minkälaisia ohjeita haluaisit antaa nuorille?

Mielipiteitä esimerkiksi asiantuntijaryhmässä:

- Minkä ikäisenä päihteiden käytön voi aloittaa?

- Miten (laittomat) huumeet ja alkoholi päihteinä eroavat toisistaan?

- Mitä haittoja varhaisesta päihteiden käytöstä voi olla?

- Miten aikuisten tulisi suhtautua nuorten päihteiden käyttöön?

Otetaan kantaa nopeasti erilaisiin päihteisiin liittyviin väitteisiin mielipidejanalla.

Väitteitä päihteistä:

- Useimmat luokkatoverit eivät juo alkoholia viikonloppuna.

- Ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

- Vanhempien kannattaisi antaa nuorten kokeilla alkoholinkäyttöä kotona, koska silloin se on turvallista.

- Päihteillä voi helpottaa oloa, jos on paha olla.

- Jos käyttää yhtä päihdettä (esim. alkoholia, tupakkaa) on suurempi todennäköisyys, että alkaa käyttää muitakin.

-  On huumeita, joihin jää heti ensimmäisellä kerralla koukkuun.

-  Jos huumeet olisivat laillisia, ne eivät kiinnostaisi nuoria niin paljon.

-  Tupakkakin on päihde.

-  Tupakoinnin lopettaminen lihottaa.

-  Tupakointi rauhoittaa.

-  Nuuskaaminen on terveellisempää kuin tupakointi.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nuortennetin sivuilta www.mll.fi/nuortennetti löytyy

-  tietovisa päihteistä

-  tarua ja totta päihteistä

-  15 syytä olla aloittamatta tupakointia

-  10 syytä, miksi känni ei kannata.

Lähteet: Selvästi hauskinta, Tukioppilaan koulutusaineisto ala-asteen päihdetunteja varten MLL 1998 ja MLL Valintojen viidakossa. Tukioppilastoiminnan koulutusmateriaali ehkäisevään päihdetyöhön. 2005.

14.12.2016

Lisää vinkki

Lisää liite