Tarpoja osaa tehdä terveyttä edistäviä valintoja.

Valikko

Suhde itseen: Terveys

Tavoite: Tarpoja osaa tehdä terveyttä edistäviä valintoja.

Kuvaus:

Tarpoja tekee oman terveytensä edistämiseen liittyviä päätöksiä. Tarpoja pitää esimerkiksi liikunta- tai ruokapäiväkirjaa. Tarpoja ymmärtää terveellisen ravinnon merkityksen.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Ei pakollinen
Paikka: kolo leiri muu retki
Taitoalueet: Arkielämän taidot Itsestä huolehtiminen
Kesto: 1 h
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hankkii riittävästi tietoa aktiviteetin toteutusta varten.   Luotsin tehtävä: Luotsi osallistuu tarvittaessa aktiviteetin toteutukseen vartion kanssa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minäminä -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Vartio tutustuu oman asuinalueensa terveydenhuoltoon. Missä sijaitsee terveyskeskus? Millaisissa tilanteissa hakeudutaan terveyskeskuksen päivystykseen? Missä tilanteissa riittää, että odotetaan seuraavaan aamuun ja varataan aika omalta terveysasemalta? Milloin voi hakeutua suoraan erikoissairaanhoitoon? Selvittäkää myös missä on lähin ehkäisyneuvola ja kuka sinne voi mennä ja minkälaisissa asioissa. Vartio kokoaa suurelle paperille asiat ja tehkää niistä ns. palvelukartan. Vartio liittää karttaan myös kouluterveydenhuollon palvelut. Millaisissa asioissa kannattaa käyttää kouluterveydenhuollon apua? Vartio improvisoi pieniä näytelmiä kouluterveydenhoitajan vastaanotolta. Vartio voi myös kutsua jonkun terveysalan asiantuntijan koloiltaan?

6.2.2017

Vartio ottakaa selville, miten erilaiset erityisruokavaliot vaikuttavat ravinnon saantiin. Mistä esim. kasvissyöjä saa proteiinia? Entä miten erilaiset allergiat ja sairaudet vaikuttavat ravinnon tarpeeseen ja saantiin. Vartio miettii miten esimerkiksi diabeetikon tulisi varautua retken tai vaelluksen ruokailuihin. Vartio kerää erilaisia reseptejä erityisruokavalioista ja opettelee tekemään ruokaa erityisruokavaliota noudattaville. Jos vartiossa on joku, joka noudattaa erikoisruokavaliota, voi vartio valmistaa yhdessä hänelle sopivaa ruokaa, jota kaikki syövät yhdessä.

14.12.2016

Tarpoja tekee itselleen ruokapäiväkirjan ja pitää päiväkirjaa viikon ajan. Vartio selvittää millaista on hyvä ja terveellinen ruoka. Apua kannattaa pyytää esimerkiksi koulun terveydenhoitajalta. Ensimmäinen ruokapäiväkirjaan merkittävä ruokailu voidaan toteuttaa vartion kanssa yhdessä.

14.12.2016

Tarpoja tekee itselleen liikuntapäiväkirjan ja merkitsee päiväkirjaan paikat erilaisille harjoitteille kuten aerobinen, anaerobinen jne. Mikäli käytössä on sykemittari, askelmittari tms. tarpoja voi myös käyttää niitä hyödyksi. Minkälainen treeni kohottaa kuntoa? Entä miten saa kasvatettua lihasmassaa? Millainen on monipuolinen harjoitus? Liikuntapäiväkirjan oheen tarpoja voi tehdä oman liikuntasuunnitelman. Ensimmäinen liikuntakerta voidaan tehdä vartion kanssa yhdessä.

14.12.2016

Lisää vinkki

Lisää liite