Tarpoja hahmottaa erilaisia medioita. Tarpoja osaa olla mediakriittinen.

Valikko

Mediavastuu

Tavoite: Tarpoja hahmottaa erilaisia medioita. Tarpoja osaa olla mediakriittinen.

Kuvaus:

Tarpoja tutustuu erilaisiin medioihin ja niiden tyylillisiin eroihin. Tarpoja miettii miten eri medioissa käsitellään samaa uutista. Tarpoja tuottaa itse sisältöä erilaisiin medioihin ja valitsee uutiselleen sopivan median. Tarpoja tiedostaa hyvän käyttäytymisen merkityksen sosiaalisessa mediassa. Tarpoja ottaa selvää millaisia vaaroja internetin käytössä voi olla.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Pakollinen
Paikka: kolo koti muu
Taitoalueet: Arkielämän taidot Itsestä huolehtiminen Kansalaistaidot Media Tapakulttuuri
Kesto: 4 h
Kasvatustavoitteet: Elämänhallinta Maailmankatsomus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hankkii tarvittaessa yhdessä luotsin kanssa aktiviteetissa tarvittavan materiaalin. Vartionjohtaja ottaa tarvittaessa ensin itse selvää erilaisista medioista ja nettikäyttäytymisestä. Vartionjohtaja auttaa tarpoja vartiota valitsemaan sopivan tavan aktiviteetin tekemiseen. Hän kannustaa tarpojia tehtävässä ja ideoinnissa. Luotsin tehtävä: Luotsin tehtävänä on varmistaa, että vartionjohtajalla on riittävät tiedot ja taidot aktiviteetin totuettamiseksi. Tarvittaessa luotsi auttaa vartionjohtajaa suunnittelemaan ja toteuttamaan aktiviteetin.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Yhteiskunta -tarppo

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Tämä vinkki sopii hyvin esimerkiksi KITT:iin tai tarpojien taitopäiville.

Johtaja kertoo tarpojille, että viranomaiset ovat muuttamassa ympäristönsuojelua koskevia lakeja. Ympäristöministeriö on pitänyt lehdistötilaisuuden, jossa ministeriö on kertonut kantansa. Tilaisuuden ulkopuolella oli mielenosoitus, joka johti yhteenottoon poliisin kanssa.

Vartion tehtävänä on miettiä, miten uutista kerrottaisiin sosiaalisessa mediassa, lehdessä, radiossa tai televisiossa. Miten eri kanavissa julkaistavat uutiset eroaisivat ja miksi?

Vartio jakautuu pienempiin ryhmiin. Jokaisen ryhmän tehtävänä on tuottaa lyhyt uutispätkä tapahtumasta. Jokaisella vartiolla on eri media. Mediat voivat olla esimerkiksi:
1. Radioasema, jolla oli oma toimittaja paikalla (20 sekuntia aikaa)
2. Ympäristöaktivistien pyörittämä nettilehti (1/2 sivua)
3. Poliisin uutislehti (1/2 sivua)
4. Paikallislehti (1/2 sivua)
5. YLE:n uutiset (1-2 min)

Vartio vertailee uutisia. Miten media vaikuttaa uutistyyppiin?

Lähde: Pedagogies of Media and Information Literacies UNESCO IITE, Moscow 2012

20.4.2017

Vartio tunnistaa erilaisia nettikiusaamisen muotoja. Se voi esimerkiksi vierailla julkisuuden henkilöiden sosiaalisen median tileillä ja seurata millaista kommentointia niillä esiintyy. Mitkä kommenteista ovat kiusaamista, mitkä kannustavia puheenvuoroja? Miltä kommentit julkisuuden henkilöstä tuntuvat? Mitä julkkiksen täytyy kestää, entäpä mitä tavallisen ihmisen? Miten nettikiusaamiseen voidaan puuttua? Mitä jokainen voi tehdä? Vartio voi tutustua myös nettipoliisin toimintaan.

6.2.2017

Vartio etsii netistä erilaisia julkaisuja. Millainen on hyvä julkaisu netissä? Minkälaista ei kannata julkaista? Vartio tekee esimerkiksi aiheeseen liittyvän sarjakuvan. Vartio ottaa selvää, miten toimia jos nettiin päätyisi vartion mielestä asiaton julkaisu itsestä tai kaverista. Vartio etsii internetistä muokattuja kuvia. Vartio vertailee aitoa kuvaa ja muokattua kuvaa. Se voi myös tehdä itse muokattuja kuvia.

6.2.2017

Vartio tutustuu erilaisiin partioaiheisiin nettisivuihin ja lehtiin. Vartio miettii yhdessä minkälaisen kuvan ulkopuoliset lukijat partiosta näiden perusteella saavat. Vastaako mielikuva todellisuutta? Vartio perustaa oman kotisivun, sosiaalisen median sivun tai muun julkisen median, jossa vartio julkaisee kuvia ja juttuja omista retkistään.

6.2.2017

Vartio seuraa saman jutun uutisointia eri kanavilta ja erilaisista lehdistä. Tarpoja pohtii, mitä eroja uutisoinnissa on ja mistä erot voivat johtua. Vartio valmistelee edellisessä kokouksessa mediapäiväkirjapohjan, johon listataan ne mediat, joita vartio haluaa seurata, esimerkiksi internet, televisio, sanomalehdet, aikakauslehdet. Tarpoja täyttää korttia noin viikon ajan. Jokaiselle voidaan antaa myös oma uutispäivä. Tarpoja valitsee uutispäivänään päivän uutisen, joka löytyy mahdollisimman monesta mediasta. Kokouksessa jokainen esittelee valitsemansa uutisen ja kertoo, miten ja mitä eri mediat uutisesta kertoivat. Vartio pohtii yhdessä, mistä erot eri medioiden uutisoinnissa voivat johtua. Päivän uutisista vartio voi koota viikon uutistapahtumat -julisteen.

6.2.2017

Vartio tekee itsestään tai lippukunnastaan esittelyn johonkin partiomediaan kuten lippukunnan lehteen, nettisivuille, partiopiirin lehteen tai paikallislehteen. Esittely voi sisältää tekstiä, kuvia ja videota. Esittely voi koskea myös lippukunnan historiaa tai muuta teemaa, ja sen voi toteuttaa haastattelemalla lippukunnan vanhoja jäseniä. Vartio miettii esittelyä tehdessään millainen esittely on kiinnostava ja sopiva valittuun mediaan.

6.2.2017

Lisää vinkki

Lisää liite