Valikko

SUDENPENNUN #MEIDÄNMERI

Sudenpennun #meidänmeri -merkki koostuu neljästä sukelluksesta.

#sukellus 1      PINTAA PITKIN

#sukellus 2      PINNAN ALLE

#sukellus 3      POHJAA KOHTI

#sukellus 4      VAPAASUKELLUS

 

Sukelluksien avulla Itämeri tulee tutuksi sudenpennuille sopivalla tasolla. Ne tutustuttavat erilaisiin vesikokemuksiin ja Itämereen laajemmin, sekä tekoihin, jotka vaikuttavat Itämeren kuntoon. Ryhmä suunnittelee myös omia tekoja ja toimintatapoja vesistöjen kunnon parantamiseksi.

 

TAVOITE: Merkin tavoitteena on kiinnittää sudenpennun huomiota Itämereen ja sen tilaan. Sudenpentu toimii Itämeren hyväksi.

KUVAUS:  Sudenpentu tutustuu Itämeren monimuotoisuuteen ja huomaa merkkejä ihmisen vaikutuksesta Itämereen. Sudenpentu tutkii Itämerta ja toimii aktiivisesti Itämeren puolesta.

#meidänmeri -merkkiin vaaditaan jokaisen sukelluksen tekeminen.

Akelan tehtävänä on valita toteutusvinkeistä parhaimmat kunkin sukelluksen tavoitteen saavuttamiseksi. Tavoitteen saavuttamiseksi kannattaa hyödyntää useampiakin toteutusvinkkejä tai käyttää omia toteutustapoja. Akelan tehtävänä on myös kunkin tekemisen kohdalla auttaa huomaamaan, mikä on kyseisen sukelluksen tavoite.

Sudenpentu voi halutessaan hankkia #meidänmeri -merkin Scandinavian Outdoorista ja kiinnittää sen tapahtumamerkin tapaan paidan etuosaan.

SUKELLUS #1 PINTAA PITKIN

KUVAUS

Sudenpennulle muodostuu käsitys luonnonvesien monimuotoisuudesta.

TAVOITE

Sudenpentu muistelee omia ja kuuntelee muiden luonnonvesiin liittyviä kokemuksia.

JOHTAJAN TEHTÄVÄ

Akela valitsee etukäteen ryhmälle sopivan tehtävän ja ohjaa sen. Maantieteellisen sijainnin mukaan voi tehtävissä käsitellä kaikkia luonnonvesiä. Akela ohjaa sudenpentuja huomaamaan, mikä on tehtävän tarkoitus.

 

TOTEUTUSVINKKEJÄ:

MINUN MERENI -MIELIKUVITUSSUKELLUS

Akela lukee tarinan ääneen sudenpennuille.

Tove Jansson kuvaa Muumipeikon ja Nipsun ensikohtaamista meren kanssa kirjassa Muumipeikko ja pyrstötähti.:

– Tiesin laaksosta ja joesta ja vuorista, mutta en tiennyt että meillä on merikin. Katso millaisia aaltoja!

– Ne näyttävät kylmiltä ja vihaisilta, sanoi Nipsu.

– Jos on niiden sisällä niin kastuu, ja jos on niiden päällä niin oksentaa.

– Etkö sinä pidä sukeltamisesta? kysyi Muumipeikko ihmeissään.

– Osaatko sukeltaa silmät auki?

– Osaan mutta en halua, sanoi Nipsu.

Muumipeikko nousi ja lähti kävelemään suoraan merta kohti.

– Tuon teet omalla vastuullasi! kiljui Nipsu.

– Mistä sen tietää, mitä siellä alhaalla näkyy!

Mutta Muumipeikko sukelsi suureen laineeseen, jonka läpi aurinko paistoi suoraan. Ensin hän näki vain vihreitä valokuplia, sitten hiekalla keinuvia levämetsiä. Hiekka oli hienosti laineikasta ja sitä koristivat näkinkengät, jotka olivat sisäpuolelta ruusunpunaisia ja ulkopuolelta valkeita. Ulompana vesi muuttui tummemmaksi, ja sitten oli vain musta aukko, joka johti pohjattomuuteen. Silloin hän kääntyi, ponkaisi pintaan ja purjehti aallon mukana takaisin rantaan.

[Tove Jansson: Muumipeikko ja pyrstötähti 1955, alkuperäisteos 1946]

Tarinan jälkeen akela johdattelee sudenpennut kuvittelemaan, millaista olisi sukeltaa Muumipeikon tavoin mereen. Mitä meressä näkyy? Mitä kukin haluaisi nähdä?

Kun sudenpennut ovat kertoneet ajatuksiaan, he piirtävät, tekevät leikekollaasin tai rakentavat kierrätysmateriaaleista pahvilaatikkoon kuvaelman.

Valmiista töistä kannattaa jakaa kuvia lippukunnan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #partioscout ja #MEIDÄNMERI.

 

VESILLÄ LIIKKUMINEN

Lauma tekee jäsentensä vesikokemuksista tutkimuksen. Sudenpennut voivat miettiä itse kysymyksiä tutkimukseen tai valita seuraavista esimerkkikysymyksistä.

Kuinka moni lauman jäsenistä on:

-uinut meressä?

-melonut?

-soutanut?

-kulkenut moottoriveneellä?

-purjehtinut

-kulkenut matkustaja-aluksella

-jotain muuta, mitä?

Tutkimuksen tekemisessä voi käyttää apuna palikoita tai muita vastaavia helposti pinottavia asioita, jolloin kokemusten määriä on helpompi vertailla.

Kun sudenpennut ovat vastanneet kysymyksiin, lauma keskustelee kokemusten määristä.

 

Määrällisen tutkimuksen jälkeen ryhmä kirjaa kokemuksiaan ja luokittelee ne mukaviksi ja ikäviksi. Lauma miettii, mikä on tehnyt kokemuksesta mukavan tai ikävän (turvallisuuden tunne, puhtauden taso, lämpötila yms).

 

HAASTATTELU

Sudenpennut haastattelevat huoltajia, isovanhempia tai muuta vanhempaa henkilöä esimerkiksi lippukunnasta.

Onko vesistön ulkonäössä tapahtunut muutoksia heidän elämänsä aikana?

Mitä vesistön äärellä tehtiin haastateltavan lapsuudessa?

Sudenpennut vertailevat haastateltujen kokemuksia omiin kokemuksiinsa. Mitä parannuksia vesistöön liittyen on tapahtunut vuosikymmenten saatossa? Entä mitkä asiat ovat nyt huonommin?

SUKELLUS #2 PINNAN ALLE

TAVOITE

Sudenpentu ymmärtää vesistöjen monimuotoisuuden. Hän tuntee Suomen rannikkoa lähimpänä olevien Itämeren osien nimet.

KUVAUS

Lauma tutkii vesialueita ja selvittää oman asuinpaikkansa etäisyyden merestä.

JOHTAJAN TEHTÄVÄ

Akela hankkii etukäteen tietoa oman toiminta-alueen vesistöistä ja tehtäviin tarvittavat materiaalit sudenpentujen kanssa.

 

TOTEUTUSVINKKEJÄ

VESISTÖN RAKENTAMINEN

Pikku Myy löytää pienen lähteen josta alkaa juuri hänelle sopivan kokoinen pieni puro. Hän päättää laskea sitä pitkin pienellä ämpärillä ja katsoa mihin se johtaa.

Lauma rakentaa kierrätyspaperista ja pahvista vesistön mallin tai isommassa ryhmässä useampia malleja. Sudenpennut suunnittelevat Pikku Myyn matkalle puron lisäksi lampia, jokia ja  järviä. Reitti päätyy lopulta mereen.

Myyn lähtöpaikka asetetaan korkeammalle esimerkiksi pöydän päälle ja meri lattialle. Myyn laskureittiä voi kokeilla esimerkiksi päästämällä kuulan alas reittiä pitkin.

Kierrätysmuovista voi rakentaa vedellä toimivan mallin, jolloin pieni kelluva esine, esimerkiksi pingispallo, kulkee reitin läpi. Lammilla ja järvillä voi puhaltaa Pikku Myylle tuulen tapaan vauhtia.

Reitti voidaan rakentaa myös ulos luonnonmateriaaleista ja tarvittaessa kierrätysmuoveista kaltevaan rinteeseen, jolloin reittiä voi oikeasti kokeilla esimerkiksi sadevedellä ja pienellä muovisella kelluvalla esineellä.

Akela kertoo leikin lopuksi millä vesistöalueella lippukunta toimii ja mihin meren alueeseen vesistö laskee.

Sudenpennut voivat selvittää kartan avulla yhdessä etäisyyden lähimpään vesistön mereen laskupaikkaan. Akela voi antaa tehtävän sudenpennulle myös kotona selvitettäväksi.

 

MERILEIKKI

Leikki sopii parhaiten leikittäväksi isossa sisätilassa tai ulkona.

Leikkijät nimeävät alueen reunoille kylteillä Perämeri, Selkämeri, Saaristomeri, Ahvenanmeri ja Suomenlahti.

Leikkialueen keskellä yksi sudenpentu laskee silmät kiinni hitaasti kymmeneen. Laskemisen aikana muut sudenpennut siirtyvät jollekin merialueelle. Laskemisen jälkeen keskellä oleva sudenpentu sanoo silmät edelleen kiinni jonkin merialueen nimen. Siltä alueelta tulevat kaikki keskelle laskemaan yhdessä. Edellinen laskija päättää seuraavan merialueen valitsijan. Leikkiä jatketaan niin kauan, kun jäljellä on vain yksi sudenpentu ja muut ovat siirtyneet laskijoiksi.

 

VESISANA-ALIAS

Sudenpennut keräävät yhdessä akelan kanssa lapuille vesistöihin liittyviä sanoja ryhmän koon ja akelan näkemyksen mukaan sopivan määrän. Sudenpennut selittävät vuorotellen sanoja sanomatta lapussa olevaa sanaa. Muut sudenpennut koettavat arvata sanaa.

Lauma voi halutessaan pelata vesisana-aliasta myös pienten ryhmien välisenä kilpailuna.

 

MEIDÄN MERI -LAULU

Sudenpennut opettelevat Meidän meri -laulun.

Hannele Huovi ja Soili Perkiö ovat jakaneet sosiaalisessa mediassa nuotit ja sanat. Laulu on vapaasti käytettävissä myös karaokeversiona.

Meidän meri Youtubessa

Soili Perkiön ilmoitus Facebookissa

SUKELLUS #3 POHJAA KOHTI

TAVOITE

Sudenpentu tietää, että kaikki Itämeren rantavaltioissa asuvat vaikuttavat meren tilaan. Sudenpentu ottaa luonnon huomioon teoissaan ja toiminnassaan.

KUVAUS

Lauma tutkii Itämerta tai siihen laskevia vesistöjä ikätasoon sopivalla tavalla.

JOHTAJAN TEHTÄVÄ

Akela valmistelee valitun aktiviteetin ja hankkii tarvikkeet. Hän huolehtii siitä, että jokainen sudenpentu ymmärtää, miksi kyseinen talkootoimenpide tehdään. Akela löytää tietoa vesien tilanteesta esimerkiksi THL:n Uimarantojen vesi -sivustolta uimakelpoinen vesi tai SYKE:n vesikartasta vesien ekologinen tilanne.

 

TOTEUTUSVINKKEJÄ

 

ITÄMEREN ASUKKAAT

Sudenpennut tutustuvat ikätasonsa mukaan Itämeren rajoittuviin valtioihin.

Valtioiden nimiä voi harjoitella esimerkiksi laittamalla niitä yhteiseen karttapohjaan lapuilla.

Akela voi myös käyttäää Otavan julkaisemasta #MEIDÄNMERI -aineistosta löytyvää karttaa.

 

 

VESINÄYTTEITÄ

Sudenpennut hakevat vesinäytteet lähimmästä luonnonvedestä ja juomavedestä. Lauma voi säilyttää vesinäytteitä useamman viikon ajan suljetuissa läpinäkyvissä lasiastioissa ja seurata niitä. Sudenpennut pohtivat, mitkä asiat vaikuttavat veden puhtauteen. Entä millä asioilla sudenpennut voivat itse vaikuttaa siihen, että lähivesistöt pysyvät puhtaina?

 

MISSÄ VOI UIDA?

Lauma selvittää, missä on lähin virallinen uimaranta. Sudenpennut muistelevat yhdessä uintikokemuksia luonnonvesissä.

Sudenpennut pohtivat minkälaisessa vedessä voi uida ja minkälaisessa vedessä ei saa uida. Akela kertoo uimarantojen ilmoitustauluista ja uimarantojen ylläpitäjien ilmoituksista internetissä.

Jos uimarannalle ei pystytä tekemään retkeä, akela voi valmistaa uimarannan ilmoitustaulun, jota lauma harjoittelee tutkimaan.

 

LEMPIUIMAPAIKKA

Akelalla on mukanaan erilaisia rantakuvia. Sudenpennut valitsevat niistä itselleen mieleisen uimapaikan. Lauma keskustelee, miksi kaikissa vesissä ei voi uida tai kahlata.

 

SINILEVÄHAVAINTOJA

Akela neuvoo, miten sinilevän voi tunnistaa:

Vähäinen määrä sinilevää näyttää vedessä vihreiltä tai kellertäviltä hiukkasilta. Rannalle voi ajautua kapeita leväraitoja. Runsas määrä sinilevää muodostaa veteen vihreitä levälauttoja ja sitä kasautuu rannoille.

Levämassaa voi kokeilla tikun avulla. Jos se hajoaa hippusina veteen, on kyseessä todennäköisesti sinilevä. Jos levä taas jää roikkumaan keppiin, kyseessä on jokin muu kuin sinilevä. Sinilevää ei voi nostaa kepillä vedestä.

Vettä voi testata myös näin: leväpitoista vettä laitetaan lasiin ja annetaan sen seistä noin tunnin ajan. Levä on todennäköisesti sinilevää, jos veden pinnalle nousee vihreitä hiukkasia.

 

SPLASH

Sudenpennut pelaavat John Nurmisen Säätiön julkaisemaa peliä Itämereen vaikuttamisesta, jonka avulla on helppo pohtia omien valintojen vaikutusta Itämeren tilaan.

 

KYMMENEN TAPAA VAIKUTTAA

Akela esittelee kymmenen tapaa vaikuttaa Itämereen omilla valinnoilla.

Apuna voi käyttää #meidänmeri -kampanjan kuvia kymmenen tapaa vaikuttaa.

Akela tekee kortit vaikutustavoista etukäteen tai sudenpennut valmistavat ne itse.

Sudenpennut laittavat akelan ehdottamat tavat omasta mielestään tekojen mukaan vaikeusjärjestykseen ryhmästä riippuen yksin, parin kanssa tai pienissä ryhmissä.

Kun vastausvaihtoehdot ovat valmiit, käy lauma ne lävitse yhdessä.

SUKELLUS #4 VAPAASUKELLUS

TAVOITE

Sudenpentu rohkaistuu ilmaisemaan itseään ja oman mielipiteensä. Sudenpentu kokee, että hänen ajatuksillaan on merkitystä.

KUVAUS

Ryhmä toteuttaa yhden tai useamman konkreettisen teon Itämeren luonnon puolesta. Sudenpennut kertovat oman näkemyksensä Itämerestä muille.

JOHTAJAN TEHTÄVÄ

Akela hankkii tarvikkeet aktiviteettiä varten ja miettii yhdessä sudenpentujen kanssa sopivan kohderyhmän, jolle nämä voivat kertoa mielipiteensä. Akela rohkaisee jokaista sudenpentua osallistumaan mielipiteen kertomiseen.

 

TOTEUTUSVINKKEJÄ

 

JATKOKERTOMUS

Akela aloittaa jatkokertomuksen, jota sudenpennut jatkavat: ”Vedessä näimme…” Jokainen sudenpentu saa kertoa yhden tärkeänä pitämänsä asian. Kertomus esitetään lippukunnan johtajistolle, sudenpentujen huoltajille kokouksen lopuksi tai muulle sopivalle kohderyhmälle. Kertomuksen voi myös videoida ja jakaa vanhemmille videotervehdyksenä.

 

POSTIKORTTI

#MEIDÄNMERI -kampanjasivuilta löytyy 10 eri tapaa englannin kielellä osallistua jollakin teolla Itämeren tilan kohentamiseen.

Lauma keskustelee toteutuvatko jo jotkut näistä tavoista esimerkiksi lauman tai lippukunnan retkillä tai jokaisen kotona. Tämän jälkeen sudenpentu valitsee itselleen ja perheelleen sopiva tavan, jonka aikoo seuraavaksi ottaa käyttöön. Sudenpentu tekee itselleen tästä postikortin, joka viedään kotiin muistuttamaan lupauksesta.

Sudenpennut voivat myös kirjoittaa postikortteja valitsemilleen päättäjille tai muille partiolaisille Itämeren alueella ja lähettää ne heille. Sudenpennut kertovat, mitä luonnonvedet heille merkitsevät ja mitä he toivovat kortin saajalta. Akelan tehtävänä on muistuttaa sudenpentuja kirjoittamaan kohteliaasti mutta napakasti ja allekirjoittamaan kortit.

 

SOMEKUVA

Lauma suunnittelee ja toteuttaa Itämeren puolesta kantaa ottavan valokuvan. Kuvan suunnittelussa saa käyttää mielikuvitusta: lauma voi tehdä esimerkiksi ympäristötaideteoksen, pukeutua rooliasuihin, tehdä neuvovia opastekylttejä tai valita vain erityisen kauniin ja arvokkaan paikan kuvattavaksi. Akelan tehtävänä on muistaa tarkistaa kuvausluvat, jos kuvassa esiintyy lapsia omilla kasvoillaan. Kuvan voi toteuttaa myös ilman, että sudenpennut näkyvät siinä. Lauma jakaa kuvan akelan avustuksella esimerkiksi lippukunnan sosiaalisessa mediassa  ja tägää siihen #partioscout ja #MEIDÄNMERI.

 

NÄYTTELY

Lauma tekee näyttelyn Itämerestä.  Tässä lauma voi käyttää hyväkseen yhdessä tehtyjä materiaaleja. Näyttely voi olla myös toisen lauman, eri ikäkausien tai koko lippukunnan yhteinen tapahtuma. Lauma suunnittelee myös näyttelyopastuksen siten, että jokaisella sudenpennulla on opastuksessa oma tehtävä. Lauma järjestää lopuksi opastetun kierroksen näyttelyssä joko huoltajille tai muille sopiville aikuisille.