Valikko

Taidenäyttely

  • Puhukaa käyttäytymisestä museossa etukäteen. Pohtikaa miksi teoksiin koskeminen on kiellettyä.
  • Ensikertalaisten kannattaa keskittyä vain yhteen näyttelyyn ja rajattuun teosvalikoimaan
  • Tutkikaa teoksia eri vinkkeleistä. Käykää vaikka lattialle makaamaan.
  • Varatkaa tarpeeksi aikaa vierailulle.
  • Pyytäkää tarvittaessa apua henkilökunnalta.
  • Monessa museossa on tarjolla lapsi- tai nuorisoryhmille suunnattuja opastettuja kierroksia ja työpajoja.
  • Tästä löytyy vielä muutama yleinen vinkki. https://kiasma.fi/wp-content/uploads/2014/05/nykytaiteenabcnetti.pdf

Sudenpennut –Taiteilija, Vierailen taidemuseossa

Maskotti

Ottakaa lauman maskotti tai viiri mukaan museoon ja kuvatkaa sitä koko retken ajalta. Laittakaa maskotti poseeraamaan taideteosten eteen (turvallisen välimatkan päähän) ja esitelkää sille myös hienoja ikkunanäkymiä. Kertokaa retkestänne kuvien kautta lippukunnan viestintäkanavissa.

Teoksen arvaaminen

Jakaantukaa pareihin. Vuorollaan toinen parista valitsee yhden teoksen, ja toinen kyselee siitä kysymyksiä, yrittäen saada selville mikä teos on kyseessä. Kun toinen onnistuu arvaamaan mistä teoksesta on kysymys, vaihdetaan vuoroja.

Lempiteos

Jokainen valitsee näyttelystä lempiteoksensa ja menee seisomaan sen teoksen luo. Tällöin erilaiset mieltymykset visualisoituvat sudenpennuille.

Laskeminen

Laskekaa eri asioita taideteoksista. Esim. kuinka moni näyttelyn taiteilijoista on nainen tai mies? Keksikää itse erilaisia lasku-toimituksia. Millaiset asiat ovat kiistattomia ja helposti laskettavissa? Voidaanko teoksista laskea vaikkapa virheitä tai kauniita kohtia? Myös museon tilojen kokoa voi laskea. Ottakaa vaikka jalkamittoja käytävillä tai arvioikaa eri salien kokoja.

Puhekuplia

Mitä taideteos voisi sanoa? Kirjoittakaa teoksille puhekupliaä ja kuvatkaa teokset niiden kanssa. Puhekupla on hyvä asettaa lattialle vähintään aikuisen käsivarren mitan päähän teoksesta.

Tarina

Keksikää tarinan, joka lähtee taideteoksesta. Taideteos voi tarjota esimerkiksi tarinaan päähenkilön, tapahtumapaikan tai alkutilanteen. Entä mitä tapahtuisi, jos kaksi teosta kohtaisivat? Tarinoita voi rakentaa saduttamisen hengessä tai improvisoimalla lause kerrallaan.

Tarpojat – Luovuus – Meidän kulttuurimme

Kuvapari

Tarpoja valitsee näyttelystä yksi häntä kiinnostavan taulun. Tämän jälkeen tarpoja valitsee puhelimestaan kuvan, joka sopisi taulun pariksi. Kuva voi olla samankaltainen, vastakohtainen tai esimerkiksi kuvata samaa aihetta. Ellei sopivaa kuvaa löydy, voi tarpoja myös ottaa uuden kuvan museosta.

Keskustelkaa valitsemistanne kuvista: Miksi valitsitte juuri kyseisen taulun ja kuvan? Millaisen kuvatekstin voisi kirjoittaa kuvapareille?

Yhdistelmäkuva

Tarpoja valitsee näyttelystä kolme teosta. Jos ne ovat eri saleissa, voi tarpoja ottaa niistä kuvat puhelimella. Tarpoja tekee tämän jälkeen luonnoksen, jossa yhdistää asioita valitsemistaan teoksista yhdeksi kuvaksi.

Mielipidepiiri

Vartio valitsee yhden taideteoksen ja istuu sen ääreen. Jokainen kertoo vuorollaan yhden väittämän teoksesta. Muut kommentoivat mielipidettä nostamalla peukalon pystyyn, jos ovat samaa mieltä tai kääntämällä peukalon alas erimielisyyden merkiksi. Vartionjohtajan tai luotsin on hyvä omalla esimerkillään kannustaa aktiiviseen osallistumiseen. Tehtävän voi toteuttaa myös siten, että muilla paitsi kysyjällä on silmät kiinni ja ne saa aukaista vasta, kun peukalomerkit ovat valmiina.

Teoskyltti

Vartio valitsee tarkasteltavaksi yhden taideteoksen ja tutustuu sen kylttiin. Mitä tietoja kyltti kertoo teoksesta? Mitkä asiat ovat kiinnostavia? Onko tekstissä jotakin turhaa? Vartio kirjoittaa vaihtoehtoinen teoskyltti, joka esittelee taideteoksen uudella tavalla. Mikä teostekstin tarkoitus on?

Vierailun jälkeen:

Keskustelkaa vierailusta ja pohtikaa seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä oli parasta?
  • Miten kuvailisit näkemääsi taidetta?
  • Mistä voi tehdä taidetta?
  • Mitä jäit miettimään?
  • Kenet haluaisit tuoda museoon?

Vain tarpojat:

  • Miten teokset ilmaisevat tunnetta?
  • Mitä näyttelyn teokset kertovat yksittäisinä teoksina? Entä miten niiden merkitys muuttuu osana näyttelyä?
  • Millainen olet katsojana? Vaikuttavatko ajatuksesi ja tunteesi tapaan, joilla katsot kuvia?

Inspiraatiota on haettu Kiasman sekä Suomen valokuvataiteen museon koululaismateriaaleista.