Samoaja osaa hyödyntää tietoteknisiä ympäristöjä arjen toiminnassaan ja helpottaa siten arkeaan. Samoja osaa hallita tuottamaansa sähköistä informaatiota ja ymmärtää sen säilyttämisen haasteet esimerkiksi tiedostoformaattien osalta. Samoaja tietää miten sähköistä tietoa käsitellään niin, että se ei leviä kuin niille, joille se on tarkoitettu.

Valikko

Digitaalinen maailma haltuun


Tavoite:

Samoaja osaa hyödyntää tietoteknisiä ympäristöjä arjen toiminnassaan ja helpottaa siten arkeaan. Samoja osaa hallita tuottamaansa sähköistä informaatiota ja ymmärtää sen säilyttämisen haasteet esimerkiksi tiedostoformaattien osalta. Samoaja tietää miten sähköistä tietoa käsitellään niin, että se ei leviä kuin niille, joille se on tarkoitettu.

Kuvaus:

Samoaja opettelee käyttämään erilaisia tietoteknisiä ympäristöjä. Samoaja tutustuu / syventää tietojaan muun muassa sähköisestä kalenterista, projektityökaluista ja pilvipalveluista. Samoaja opettelee hallitsemaan sähköistä informaatiota. Hän osaa säilyttää tietoa oikein ja tietää, mitä vaaroja on tiedon siirtämisessä eri henkilöille. Hän myös osaa hävittää sähköistä tietoa oikein. 

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet Arjen taidot
Johtamistaito johtamistaito.organisointitaidot
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Teemat Työelämätaito
Johtajan tehtävä: Johtaja valmistelee ja alustaa aktiviteetin. Johtaja valitsee tavan, jolla samoajat harjoittelevat ja tarkistaa, että jokainen on harjoitellut omalla laitteellaan taitoja. Johtaja voi kysyä apua tai pyytää alustajaksi esimerkiksi kokeneemman aikuisen tai vaeltajan. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa johtajaa valmistautumisessa ja toteutuksessa. Luotsi ohjaa tiedon hankinnassa ja neuvoo tarvittaessa tekemisessä. 

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Arki hallussa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Kuvittelemme, että oma koti on palanut. Mitä korvaamatonta on menetetty? Miten sen voisi suojata? Selvitämme, mitä erilaisia tapoja on tehdä tiedostoista varmuuskopioita. Otamme itse käyttöön jonkin varmuuskopiointitavan ja talletamme sinne säännöllisesti tiedostomme.

Pohdimme yhdessä seuraavia kysymyksiä: Mitä sellaista sähköistä tietoa minulla on, joka pitää saada säilymään (esim. kuvat, videot, yhteystiedot, koulutyöt, partioprojektit)? Kuinka pitkään niitä pitää säilyttää? Missä formaatissa säilytän niitä tällä hetkellä? Toimiiko sama formaatti vielä 5, 10 tai 20 vuoden päästä? Teemme jokainen itsellemme tietojen arkistointisuunnitelman ja toteutamme sen. 

Opettelemme siirtämään kännykän yhteystiedot puhelimesta toiseen (saman merkkisillä kännyköillä ja eri merkkisillä kännyköillä) siltä varalta, että laite rikkoutuu tai vaihtuu. Haen samalla sovelluskaupasta viimeisimmät päivitykset mobiililaitteeseeni. 

Tarkastamme, että omilla tietokoneillamme on päivitetty ja toimiva viruksentorjuntaohjelma. Testaamme virustorjuntaohjelmaa toimivuuden hakemalla testiviruksen (EICAR). Tarvittaessa asennamme uuden ohjelman.

Kokeilemme koodausta jonkin netistä löytyvän ohjeen avulla. Hyvä partiosivusto on http://girlscoutcoders.org.

Kokeilemme koodausta jonkin netistä löytyvän ohjeen avulla. Hyvä partiosivusto on http://girlscoutcoders.org. 

Vietämme viikonlopun ilman kännyköitä ja nettiä. 

Tutustumme ja tarvittaessa opettelemme käyttämään erilaisia sosiaalisen median kanavia. Perehdymme sovelluksiin liittyviin tietoturva-asioihin, ikärajoihin ja turvalliseen toimintaan. 

Selvitämme, mitä tietoja meistä on missäkin paikassa. Mitä tietoja minusta tallentuu, kun käyn katsomassa samalla selaimella jotakin ostettavaa tuotetta? Entä mitä tietoja minusta on tallentuneena eri rekistereihin, kuten partiossa käytössä olevaan Kuksaan? Mitä tietoja minusta saadaan tallentaa ja mihin? Tutkimme henkilötietojen käsittelyä säänteleviä lakeja ja erilaisia tietosuojaselosteita.

Lisää vinkki

Liite