Samoaja tunnistaa elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa tehdä omaa elämänlaatuaan parantavia valintoja. Samoaja ymmärtää arjen hyvinvoinnin kokonaisuuden ja osaa elää tasapainoista arkea.

Valikko

Laadukas arki haltuun


Tavoite:

Samoaja tunnistaa elämänlaatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa tehdä omaa elämänlaatuaan parantavia valintoja. Samoaja ymmärtää arjen hyvinvoinnin kokonaisuuden ja osaa elää tasapainoista arkea.

Kuvaus:

Samoajat harjoittelevat laadukkaan arjen rutiineja sekä tasapainottelua opiskelun, työn ja vapaa-ajan välillä.  

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Kotona Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Itsensä johtamisen taidot
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto 1,5 - 5 tuntia
Kasvatustavoitteet Elämänhallinta Itsetuntemus ja itsensä kehittäminen Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja päättää luotsin kanssa minkälaisia toteutustapoja hyödynnetään. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa samoajia valitsemaan mieluisia ja tarpeeksi haastavia toteutustapoja.  

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Arki hallussa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Mun talous -hankkeessa tehtyjä videoita voi etsiä Youtubesta #muntalous. Lyhyillä videoilla nuoret aikuiset kertovat millainen suhde heillä on rahaan, miltä oman talouden hallinta tuntuu ja miten yllätyksiin voi varautua. Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) #puhurahasta -podcasteissa puhutaan nuorten kanssa rahasta eri näkökulmista. Niitä voi etsiä esimerkiksi otsikolla "Miksi rahasta pitää puhua?" Kun olemme kuunnelleet tai katselleet aiheeseen liittyvän kokonaisuuden, keskustelemme yhdessä sen herättämistä ajatuksista.  

Menemme yhdessä ruokakauppaan. Jokaisella parilla on oma ”ostoslista”. Parin tehtävänä on löytää ostettava tuote kaupasta ja kirjoittaa listaan kalleimman ja edullisimman tuotteen hinta. Laskemme kauppareissun jälkeen kalliin ostoslistan hinnan ja halvan ostoslistan hinnan. Paljonko listojen välillä oli eroa? Olisiko kalliimman tuotteen ostaminen ollut ruuan laadun kannalta järkevää? Onko järkevintä ostaa aina edullisin ruokatuote (kalliit useammin esim. luomua, kotimaista, reilun kaupan)? 

Pidän kirjaa kaikesta rahankäytöstäni kaksi viikkoa. Paljonko rahaa kului yhteensä? Mihin rahaa eritysesti kului? Yllättikö johonkin tiettyyn asiaan kulunut summa? Voisinko muuttaa rahankäyttöäni järkevämmäksi? 

Pidämme sähkövapaan 24h-liljan. Emme käytä retkellä 24 tuntiin mitään sähkölaitteita (esim. valot, hella, jääkaappi, sähkölämmitys, lämmin vesi, kännykkä, musiikki). Miten ratkaisimme sähköttömyyden?  Tuottiko sähköttömyys paljon haasteita? Mihin aikamme kului ilman sähköjä? Miltä sähköttömyys tuntui? 

Elän viikon ilman televisiota, tietokonetta ja videopelejä. Käytän kännykkää vain kaikkein välttämättömimpiin puheluihin. Keskustelemme, mihin aikani kului. 

Lisään liikuntaa viikon ajaksi arkeeni ja pidän mielialapäiväkirjaa, esim. Daylio-sovelluksen avulla. Liikun ainakin 1 ½ tuntia päivässä, puolet siitä reippaasti hengästyen. Käyn yhdessä vartioni jäsenten kanssa keskustelua liikunnan lisäämisen vaikutuksista. Miten onnistuin lisäämään liikuntaa joka päivään? Mistä nipistin aikaa liikunnalle? Miten nukuin? Miten söin? Miltä mielialani näytti eri päivinä? Mitä opin viikon aikana? 

Valvomme retkellä 24 tuntia tai 36 tuntia putkeen. Teemme viiden tunnin välein joitain keskittymistä vaativia tehtäviä (esim. sanalistan ulkoa opettelu, sudokun ratkaiseminen, logiikkatehtävän ratkaiseminen, matematiikan laskujen laskeminen). Kirjaamme tuloksemme ylös. Missä vaiheessa huomasimme, että tuloksemme alkoi heikentyä tehtävissä? Oliko välillämme suuria eroja? Millaisia tuntemuksia kehossamme oli valvomisen aikana? Miten kauan minun piti nukkua valvomisen jälkeen, että koin oloni taas normaaliksi? Kannattaa miettiä mihin ajankohtaan valvomislilja on hyvä ajoittaa niin, että ehtii palautua valvomisesta koulun tai töiden alkuun mennessä. 

Pidän arkitoimista päiväkirjaa viikon ajan. Vertailemme kokouksessa päiväkirjojamme ja keskustelemme apukysymysten avulla aiheesta. Miten säännöllinen unirytmini on? Kuinka monta tuntia nukun yössä? Kuinka paljon liikun? Onko arki stressaavaa? Onko viikko täynnä tekemistä ja ohjelmaa, vai onko aikaa myös joutenololle? Onko minun helppo herätä aamuisin? Mikä vaikuttaa siihen, että aamuherääminen on helppoa/vaikeaa? Mikä vaikuttaa siihen, että illalla nukahtaminen on helppoa/vaikeaa? Miten ruokailut vaikuttuvat yleisvointiini? Olenko koko ajan jonkun kanssa vai vietänkö aikaa yksin? Onko minulla eroja viikonpäivien välillä, miten pirteä olen? Olenko viikonlopun jäljiltä väsynyt? Mitkä asiat vaikuttavat mielialaani?  

Lisää vinkki

Liite