Samoaja ymmärtää, millainen merkitys ruuan laadulla on terveyteen, jaksamiseen ja mielialaan. Samoaja saa arkisia ruuanlaittotaitoja ja osaa huomioida ruuan terveellisyyden osana hyvinvointiaan. Samoaja tietää yleisimmät erityisruokavaliot ja osaa ottaa ne huomioon retken ruokalistaa suunniteltaessa. Samoaja osaa valmistaa kullekin ruokailijalle soveltuvaa, maukasta ja monipuolista ruokaa.

Valikko

Ruoka haltuun


Tavoite:

Samoaja ymmärtää, millainen merkitys ruuan laadulla on terveyteen, jaksamiseen ja mielialaan. Samoaja saa arkisia ruuanlaittotaitoja ja osaa huomioida ruuan terveellisyyden osana hyvinvointiaan. Samoaja tietää yleisimmät erityisruokavaliot ja osaa ottaa ne huomioon retken ruokalistaa suunniteltaessa. Samoaja osaa valmistaa kullekin ruokailijalle soveltuvaa, maukasta ja monipuolista ruokaa.

Kuvaus:

Samoaja tutustuu eri raaka-aineiden ja ruokien ravintosisältöihin. Samoaja opettelee valmistamaan ruokaa itselleen ja erityisruokavaliota noudattaville. Samoaja osallistuu ruuan suunnitteluun ja valmistamiseen. 

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Retki
Taitoalueet Itsestä huolehtiminen Ruuanlaitto
Kesto muutama tunti
Kasvatustavoitteet Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja huolehtii siitä, että kokouksessa on tarvittavat ruuanvalmistusvälineet ja ruoka-aineet. Hän etsii tarvittaessa etukäteen tietoa erityisruokavalioista. Vartionjohtaja voi myös halutessaan kutsua kokousta vetämään lippukunnan kokeneen muonittajan tai keittiöammattilaisen. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa tarvittaessa vartionjohtajaa tiedon, tarvikkeiden tai vierailijan hankinnassa.  

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Arki hallussa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Teemme itse pastaa. Raaka-aineet 5 dl durumjauhoja 1 tl suolaa 3 kpl munia tai 1.2 dl vettä (munaton vaihtoehto) Teemme jauhoista keon pöydälle tai alustalle ja sen keskelle teemme kolon kananmunille. Kananmunat rikotaan keon keskelle ja lisätään suola siihen myös. Kananmunat rikotaan sekaisin käyttämällä haarukkaa, mutta samalla vältetään rikkomasta jauhovallia. Kun kananmunat ovat sekaisin, käytämme haarukkaa sekoittamaan pikkuhiljaa jauhovallit kuoppaan (edelleen on tärkeää silti olla rikkomatta vallia liian aikaisin). Kun kaikki jauhot, kananmuna ja suola on sekoitettu keskenään, öljyämme kevyesti kätemme ja vaivaamme loputkin jauhoista taikinaan. Jos taikina tuntuu hieman liian kuivalta, niin lisäämme hieman kananmunaa. Tämän jälkeen pesemme kätemme ja otamme hieman jauhoja käteen. Pyörittelemme taikinaa käsissämme palloksi. Käyttäen kämmeniä vaivaamme taikinan kunnolla työntäen taikinaa poispäin itsestämme ja kääntämällä sen päällekkäin itsensä kanssa, ennen kuin työnnämme sen uudelleen poispäin. Teemme tätä kunnes taikina on sileätä. Siinä kestää noin 7 minuuttia. Jaamme taikinan lastalla 3 osaan. Peittelemme taikinan liinalla ja annamme sen seistä 15 minuuttia. Sen jälkeen vaivaamme taikinan uudelleen ja annamme taas kohota 5 minuuttia. Käyttäen pastamankelia saamme hyvän ja helpon tuloksen, mutta jos sellaista ei ole, kaulin käy myös hyvin. Teemme pastasta levyjä, mahdollisen ohuita. Teemme levyistä kämmenen levyisiä. Jos meillä on pastamankeli, aloitamme suurimmasta (n. 1½cm) ja syöttäen uudelleen ja uudelleen pasta mankelin läpi, joka kerta ohuntaen taikinan asetusta, kunnes se on n. 0.1 cm. Taitamme taikinan laskokselle ja käyttäen terävää veistä, leikkaamme sen haluamaamme leveyteen. Tämän jälkeen laitamme pastan riippumaan kun se odottaa kuivumista. Voimme jättää ne myös kuivumaan liinalle, mutta tällöin pasta saattaa takertua toisiinsa. Käytämme pastan heti tai säilytämme sitä maksimissaan viikon. Teemme pastallemme kastikkeen ja nautimme sen hyvässä seurassa.

Valmistamme kahta erityyppistä vegaaniruokaa (esim. pää- ja jälkiruoka). Emme mene helpoimman kautta (esim. salaatti) vaan kokeilemme uusia ja erilaisia ruoka-aineita ja valmistustapoja. Kiinnitämme huomiota myös proteiinin saantiin.

Ostamme mahdollisimman monenlaista maitoa: maitojauhetta, laktoositonta maitojuomaa, luomumaitoa, raakamaitoa, täysimaitoa, rasvatonta maitoa… Vertailemme hintoja ja alkuperämaata. Maistamme eri maitotyyppejä. Mistä kukin pidämme eniten? Voimme järjestää pienen äänestyksen siitä, mikä maito on paras. Ostaisimmeko maukkaimman maidon, jos joutuisimme maksamaan siitä itse? Onko jokin maito terveellisempi kuin toinen? Onko itsestäänselvyys, että kaikki voivat ostaa maukkaimman maidon? Miksi meidän kaupoissamme on niin paljon valinnanvaraa kun joissakin maissa kaupoista löytyy hyvin vähän vaihtoehtoja? Millä perustein kannattaa tehdä ostosvalinta? Lähde: Scouterna

Pelaamme WWF:n Pallon paras ruoka -korttipeliä. Pelissä on tavoitteena vertailla erilaisten ruoka-annosten ympäristövaikutuksia ja valita lopulta pallon paras ruoka, joka on samalla kertaa hyvä ympäristölle, itselle, ihmisoikeuksille ja vieläpä maistuisi hyvältä. Pelikortit voi tulostaa itse tai tilata painettuna WWF:ltä, wwf.fi/ymparistokasvatus. Vinkki: WWF

Yritämme kymmenessä minuutissa ostaa niin monta eri E-koodia kuin mahdollista seitsemällä eurolla. Laitamme jotakin syötävää näistä ruoka-aineista ja selvitämme netistä, mitä kyseiset E-koodit tarkoittavat. Lähde: Norges speiderforbund

Tacovuoka guacamolella Ainekset tacovuokaa varten: Tacosipsejä Jauhelihaa Salsakastiketta Juustoa Minitomaatteja koristeluun Ainekset guacamolea varten: 4 avokadoa 1 punasipuli 2 valkosipulinkynttä 1 lime Suolaa Tacovuoka on helppo ja hauska iltaruoka toteuttavaksi esim. koloillassa tai kämppäretkellä. Kun tähän herkkuun vielä lisätään itsetehtyä guacamolea (myös kotoisin Meksikosta), saadaan välia¬merikkalaiseen ruokaelämykseen piste iin päälle. Ohjeet: Tacovuoka: 1) Ruskista jauheliha pannulla. Sekoita ruskistettuun jauhelihaan salsakastike. 2) Kaada uunipellille tacosipsejä tasainen kerros (noin puoli pussia), jonka päälle kaadetaan jau-helihasalsasekoitus tasaiseksi kerrokseksi. Kaada loput tacosipsit tasaiseksi kerrokseksi päälle. 3) Raasta päälle sopiva kerros juustoa. (Sopiva määrä riippuu siitä, kuinka paljon pidät juustosta.) 4) Paista uunissa 200 asteessa noin 15–10 minuuttia. 5) Ota ulos uunista ja nauti. Guacamole: 1) Halkaise avokadot, poista siemenet ja koverra puoliskot lusikalla. Leikkaa avokadot pieniksi kuutioiksi. Murskaa avokado haarukalla. 2) Kuori ja pilko hienoksi yksi punasipuli. Hienonna kaksi valkosipulinkynttä. Sekoita sipulit murs¬katun avokadon joukkoon. 3) Mausta puristamalla sekaan limen mehua ja lisäämällä hyppysellinen suolaa. 4) Nauti tacovuoan kanssa.

Lisää vinkki

Liite