Samoaja ymmärtää, millainen merkitys ruuan laadulla on terveyteen, jaksamiseen ja mielialaan. Samoaja osaa toteuttaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Valikko

Laatua ruokaan


Tavoite:

Samoaja ymmärtää, millainen merkitys ruuan laadulla on terveyteen, jaksamiseen ja mielialaan. Samoaja osaa toteuttaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Kuvaus:

Samoaja tutustuu eri raaka-aineiden ja ruokien ravintosisältöihin. Hän opettelee tunnistamaan ruuan vaikutuksia itsessään.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka:
Taitoalueet: Itsestä huolehtiminen ruuanlaitto
Kesto:
Kasvatustavoitteet: Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja suunnittelee ja valmistelee kokouksen ja on tarvittaessa yhteydessä luotsiin. Vartionjohtaja hankkii tarvittavat ruokatarvikkeet. Luotsin tehtävä: Luotsi keskustelee samoajien kanssa terveellisen ruuan merkityksestä hyvinvoinnille. Luotsin tehtävänä on pitää keskustelu turvallisena ja sellaisena, ettei se aiheuta samoajille negatiivisella tavalla paineita tai rohkaise syömishäiriöihin.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Laatua elämään

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Tutustumme eri syömishäiriöihin. Onko itselläni tai jollain lähipiiristäni syömishäiriötyyppistä käyttäytymistä? Selvitämme, mistä tähän saa apua. Keskustelemme siitä, että terveellinen syöminen ei ole sama asia kuin jokaisen kalorin laskeminen ja lukuisista ruoka-aineista kieltäytyminen. Luotsi auttaa tarvittaessa vaikean aiheen käsittelyssä.

Suunnittelemme ja toteutamme retken, jossa syödään mahdollisimman terveellisesti. Oliko ruokalistan tekeminen vaikeaa? Tuntuiko retkellä, että jotain puuttuu / tekikö mieli jotain sellaista, mitä retkellä ei ollut tarjolla? Millainen olo retken aikana oli?

Tutustumme eri elintarvikkeiden ravintoainemerkintöihin ja teemme niiden pohjalta esimerkillisen päivän ruokasuunnitelman. Kiinnitämme huomiota mm. rasvan, hiilihydraattien, kuidun, proteiinin, kalsiumin ja vitamiinien määrään ja laatuun.

Leivomme retkellä suklaakakkuja ja syömme ne kaikki saman illan aikana. Millainen olo oli ennen kakkujen syömistä? Millainen olo oli kakkujen syömisen jälkeen? Miten syöminen vaikutti kehosi tuntemuksiin? Miten syöminen vaikutti mielialaasi? Tuleeko sinun helposti herkuteltua liikaa? Mitä syitä keksit ylensyömiselle? Onko jotain muita keinoja kuin syöminen, joilla voisit puuttua näihin syihin? Tämän toteutusvinkin voi toteuttaa myös paussina.

Selvitämme kuinka paljon saamme ja tarvitsemme energiaa arkipäivän aikana. Pidämme ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa viikon ajan. Halutessamme hyödynnämme tähän jotain mobiilisovellusta. Selvitämme internetistä kuinka paljon suunnilleen kulutamme päivittäin energiaa. Arvioimme ruokapäiväkirjoista, paljonko saamme energiaa ja vertaamme sitä energian kulutukseen.

Ostamme torilta tai kaupasta meille entuudestaan tuntemattoman kasviksen ja kokkaamme siitä jotakin. Jos emme tiedä, miltä kyssäkaali tai mustajuuri näyttää, niin nyt on aika tutustua! Voimme myös kokeilla inhokkikasviksemme kokkaamista uuteen uskoon, ja annamme vaikka sienille tai parsakaalille uuden mahdollisuuden itsetehdyn ruoan muodossa.

Ostamme mahdollisimman monenlaista maitoa: maitojauhetta, laktoositonta maitojuomaa, luomumaitoa, raakamaitoa, täysimaitoa, rasvatonta maitoa… Vertailemme hintoja ja alkuperämaata. Maistamme eri maitotyyppejä. Mistä kukin pidämme eniten? Voimme järjestää pienen äänestyksen siitä, mikä maito on paras. Ostaisimmeko maukkaimman maidon, jos joutuisimme maksamaan siitä itse? Onko jokin maito terveellisempi kuin toinen? Onko itsestäänselvyys, että kaikki voivat ostaa maukkaimman maidon? Miksi meidän kaupoissamme on niin paljon valinnanvaraa kun joissakin maissa kaupoista löytyy hyvin vähän vaihtoehtoja? Millä perustein kannattaa tehdä ostosvalinta?
Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite