Samoaja osaa arvioida omaa mielenterveyden tilaa. Samoaja tunnistaa mielenterveyttä kuormittavia asioita omassa elämässään. Samoaja rohkenee puhua mielenterveysongelmista.

Valikko

Mielen terveys


Tavoite:

Samoaja osaa arvioida omaa mielenterveyden tilaa. Samoaja tunnistaa mielenterveyttä kuormittavia asioita omassa elämässään. Samoaja rohkenee puhua mielenterveysongelmista.

Kuvaus:

Samoaja etsii tietoa mielenterveydestä ja oppii tunnistamaan erilaisia häiriöitä ja ongelmia. Samoaja saa kokemuksen siitä, että mielenterveydestä voidaan puhua ääneen häpeilemättä.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Kotona Metsässä Ulkona Vesillä Vierailukohteessa Leiri Retki Muu
Taitoalueet Ensiapu Itsestä huolehtiminen Rohkeus
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto 1 – 2 tuntia
Kasvatustavoitteet Elämänhallinta Itsetuntemus Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä:

Johtajan tehtävä: Luotsin tehtävä: Luotsin tehtävänä on tarvittaessa kutsua asiantuntijoita, esimerkiksi terveydenhuollon työntekijöitä partioverkostoistaan tai kokemusasiantuntijoita keskustelemaan samoajien kanssa mielenterveydestä. 

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minä itse

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Mietimme nykymaailmaan arkea mielenterveyden kannalta ja keksimme keinoja mielenterveyden vahvistamiseen. Mistä saamme tasapainoa arjen kiireelle ja suorituspaineelle? Teemme somekampanjan, jossa tuomme esiin mielenterveydettä vahvistavia asioita elämässä ja kannustamme jokaista nuorta huolehtimaan sen mitä itse pystyy, omasta mielenterveydestään. 

Tutustumme oman paikkakuntamme avuntarjoajiin ja palvelutarjontaan. Pyydämme tarvittaessa terveydenhuollon henkilökuntaa tai esimerkiksi kokemusasiantuntijan kertomaan meille, mistä apua saa. 

Harjoittelemme tunnetaitojamme kuukauden ajan. Viikko 1: Harjoittelen havainnointia 5-15 min päivässä. Suuntaa huomiosi kaikkiin ääniin, joita kuulet. Pane merkille kaikki hiljaiset äänet, tasaiset äänet, kovemmat äänet – kaikki mitä kuulet. Sinun ei tarvitse nimetä äänten lähdettä, ainoastaan havainnoida ja aistia ääniä. Mikäli huomiosi siirtyy ”ajattelemaan ääniä” tai huomaat, että tarkkaavaisuutesi on vaeltanut äänten aistimisesta muualle, tule vain ystävällisesti tietoiseksi siitä, mihin huomiosi siirtyi ja palaa takaisin havainnoimaan ääniä. Ihmisen mieli on luontaisesti vaeltava, joten voit luopua itsesi arvostelusta, kun huomaat tarkkaavaisuutesi siirtyneen muualle. Kuvailulla tarkoitetaan havaintojemme ja kokemuksiemme pukemista sanoiksi. Kuvailun avulla opitaan pitämään ajatukset erillään tosiasioista ja tunteista. Kuvailu auttaa meitä erittelemään mielen tapahtumat meistä erillisiksi - emme ole yhtä kuin ajatuksemme ja tunteemme. Kuvailua voisi verrata tilanteeseen, jossa radion urheiluselostaja selostaa pelin tapahtumia neutraalisti ja arvottamatta kuulijoilleen siten, että kuulijalle tulee mahdollisimman totuudenmukainen kuva pelin tapahtumista. Viikko 2: Harjoittelen tunteiden hyväksymistä päivittäin. Nimeä ensin jokin tunnetila, jonka huomaat itsessäsi nyt. Pyri vain havainnoimaan tunnetta yrittämättä muuttaa sitä millään tavalla. Havainnoi, kuinka tunne välillä hieman voimistuu tai heikentyy. Voit myös havainnoida, missä kohtaa kehossasi huomaat tunteen. Jos huomaat, että sinulle tulee tuomitsevia ajatuksia , pane ne vain merkille ja kokeile, voitko päästää niistä irti. Anna ajatusten ja tunteiden tulla ja mennä kuten pilvet taivaalla tai aallot meressä. Viikko 3: Harjoittelen aikalisän ottamista, pysähtymistä ja tilanteesta poistumista. Pidän tuntemuksistani ja käyttäytymisestäni päiväkirjaa: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/epavakaa_persoonallisuushairio/Documents/MTT_Ep%C3%A4vakauden_Omahoito_Aikalis%C3%A4.pdf Viikko 4: Harjoittelen toimimaan toisin kuin tunne edellyttää ja päästämään irti tuskallisista tunteista. Pidän tuntemuksistani ja käyttäytymisestäni päiväkirjaa: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/epavakaa_persoonallisuushairio/Documents/MTT_Ep%C3%A4vakauden_Omahoito_Toimi_toisin.pdf Lähde: Mielenterveystalo

Teemme masennus- ja ahdistustestit. Keskustelemme luotsin tai lippukunnan turva-aikuisen kanssa tuloksistamme kahden kesken. 

Tutustumme mielenterveystalo.fi -sivustolla erilaisiin mielenterveyden haasteisiin, ongelmiin, sairauksiin ja häiriöihin. Pyrimme tunnistamaan riskitekijöitä omasta arjestamme, mutta myös mielenterveyttä suojaavia ja edistäviä tekijöitä. Mietimme, miten harrastukset ja etenkin partioharrastus tukee mielenterveyttä.  

Lisää vinkki

Liite