Samoaja oppii rauhoittumaan kiireisen arjen keskellä. Hän löytää itselleen sopivan tavan hiljentyä ja pysähtyä.

Valikko

Minä hiljennyn


Tavoite:

Samoaja oppii rauhoittumaan kiireisen arjen keskellä. Hän löytää itselleen sopivan tavan hiljentyä ja pysähtyä.

Kuvaus:

Samoaja kokeilee erilaisia tapoja hiljentyä ja rauhoittua. Samoaja pysähtyy pohtimaan omaa elämäänsä ja mieltään askarruttavia asioita.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka:
Taitoalueet: Itsestä huolehtiminen katsomustaidot
Kesto:
Kasvatustavoitteet: Maailmankatsomus Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Vartionjohtajan tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa aktiviteetti. Luotsin tehtävä: Luotsi auttaa vartionjohtajaa aktiviteetin suunnittelussa ja käytännön järjestelyissä. Luotsi purkaa harjoituksen ja keskustelee samoajien kanssa siitä, miltä tuntui hiljentyä ja rauhoittua.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minä itse

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Olen yksin kipinämikkovuorossa vähintään tunnin ajan. Keskustelen aamulla muiden samoajien ja luotsin kanssa miltä tuntui olla yksin vastuussa muun teltan lämmöstä ja turvallisuudesta.

Teemme rentoutusharjoituksen. Laitamme valot himmeälle/pois, asettelemme patjoja ja tyynyjä lattialle ja otamme mukavan asennon. Laitamme rentoutus-cd:n pyörimään. Keskityn omaan hengitykseeni ja omien ajatusteni rauhoittamiseen. Rentoutus-cd:tä voi kysyä vaikka kirjastosta.

Vietän luonnossa yksin kaksi tuntia. Voin esimerkiksi kävellä, istua katsomassa maisemia, valokuvata, piirtää tai maalata. En käytä tänä aikana kännykkää, kuuntele musiikkia tai käytä muita elektroniikkalaitteita. Keskustelemme, miltä yksin oleminen tuntui, millaisia asioita havaitsimme luonnossa ja millaisia asioita ajattelimme tänä aikana.

Suoritamme mykkäliljan eli olemme 24 tuntia täysin hiljaa ja kommunikoimme muilla keinoilla (ei elektroniikan avulla). Keskustelemme, miltä hiljaisuus tuntui ja mitä mielessämme liikkui sinä aikana.

Kirjoitan itselleni kirjeen muutaman vuoden päähän. Kerron kirjeessä elämästäni nyt ja ajatuksiani siitä, millaista elämää kuvittelen eläväni kirjeen avaamishetkellä. Kirjeet suljetaan kirjekuoreen ja päälle kirjoitetaan avauspäivämäärä. Sovimme yhdessä miten säilytämme kirjeen ja millaisessa tilanteessa se kannattaa avata.

Kokeilemme myönteistä ajattelua ja erilaisia mielenhallinnan tekniikoita. Kokeilen esimerkiksi joogaa tai pilatesta rauhoittumisen tai hiljentymisen menetelmänä. Joogaa voi harjoitella dvd:n avulla tai pyytää läheiseltä kuntosalilta ohjaajan vetämään pienen harjoituksen.

Hengitysharjoitus:
Hengitämme hitaasti sisään ja ulos. Jokaisella hengityksellä laskemme kymmeneen ja sen jälkeen taaksepäin kymmenestä yhteen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Yksi sisään- ja yksi uloshengitys lasketaan yhdeksi hengitykseksi. Kun pääsemme takaisin yhteen, aloitetamme uudestaan alusta ja hengitämme uudestaan sisään. Harjoitusta jatketaan 5 minuutin ajan. Harjoituksen aikana ajatukset lähtevät helposti vaeltamaan. Jos jonkun meistä ajatukset lähtevät harhailemaan, palaa hän hengitysharjoitukseen, siihen kohtaan mihin luulee jääneensä.
Kun olemme kokeilleet hengittämistä vähintään viiden minuutin ajan, käymme pienen purkukeskustelun seuraavien kysymysten avulla: Montako kertaa kukin pystyi laskemaan kymmeneen ja takaisin? Mitä muuta kukin ajatteli? Mihin ajatukset lähtivät? Pystyikö jokainen palauttamaan itsensä takaisin harjoitukseen vai annettiinko ajatusten mennä minne halusivat?

Lisää vinkki

Lisää liite