Samoaja saa tukea pohdinnoilleen seksistä. Samoaja tunnistaa seksuaalisen häirinnän ja osaa tarvittaessa toimia sitä vastaan.

Valikko

Seksi


Tavoite:

Samoaja saa tukea pohdinnoilleen seksistä. Samoaja tunnistaa seksuaalisen häirinnän ja osaa tarvittaessa toimia sitä vastaan.

Kuvaus:

Samoaja lisää tietouttaan seksiin liittyvissä kysymyksissä. Samoaja pohtii, mikä on itselle seksin suhteen sallittua ja mikä ei. Samoaja harjoittelee puuttumaan seksuaaliseen häirintään sitä kohdatessaan.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Itsestä huolehtiminen Vuorovaikutustaidot
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus
Johtajan tehtävä: Johtajan tehtävä: Vartionjohtaja valitsee aktiviteetin toteutustavat yhdessä luotsin kanssa. Hän etsii tarvittaessa aiheesta materiaalia etukäteen. Vartionjohtaja ja luotsi sopivat, kumpi toimii aktiviteetin vetäjänä ja puheen johtajana. Luotsin tehtävä: Luotsi huolehtii turvallisesta keskusteluympäristöstä. Jollekin samoajalle aihepiiri saattaa olla hyvin arkipäiväinen, toiselle puolestaan ahdistusta herättävä. Luotsi varmistaa, että jokainen saa osallistua keskusteluun haluamallaan tavalla. Jos luotsi kokee aiheen itselleen hankalaksi, voi hän pyytää iltaa vetämään esimerkiksi jonkun terveydenhuoltoalan ammattilaisen.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Minä ja muut

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Pohdimme yhdessä luotsin kanssa suostumuksen sekä omien ja toisen rajojen kunnioittamisen merkitystä. Mihin toistaa voi koskettaa, mihin ei? Mihin kukin meistä haluaa itseä koskettavan, mihin ei? Miksi kaikkeen kosketukseen, kuten halaamiseen, silittämiseen, pussaamiseen tai seksin harrastamiseen on joka kerta tärkeää kysyä toisen suostumus? Miten suostumusta voi kysyä? Miten suostumuksen voi antaa tai kieltäytyä siitä? Mitä tehdä ja mistä saa apua, jos joku rikkoo omia rajoja? Lisäksi voimme piirtää jokainen omille papereillemme kehon ääriviivat ja värittää siihen eri väreillä, mihin minua saa koskettaa ja mihin ei. Väritämme vihreällä sen alueen, johon tuntematon tai hyvän päivän tuttu saa koskettaa, keltaisella alueen, johon kaveri saa koskettaa, punaisella sen, johon kumppani tai muu todella läheinen ihminen saa koskea ja mustalla alue, johon en halua kenenkään koskevan.

Etsimme netistä erilaisia iltapäivälehtien juttua, musiikkivideoita, sosiaalisen median tilejä ja firmojen mainoksia, joissa on tyttöjä ja poikia sekä miehiä ja naisia. Pohdimme yhdessä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Suhtaudutaanko tyttöjen ja poikien kuviin sosiaalisessa mediassa eri tavoin? Millaista palautetta toivoisit saavasi omista kuvistasi, jos sinulla olisi tapana julkaista kuviasi netissä? Millaista palautetta et haluaisi kuvistasi? Luomme kolme tärkeintä sosiaalisen median käyttöohjetta 1. kuvan tai tekstin julkaisijalle 2. kuvaa / tekstiä kommentoivalle. Perustelemme, miksi nämä ohjeet ovat tärkeitä. Tutkimme, millaisia tuotteita mainostetaan seksikkyyttä hyödyntäen? Miksi seksiä hyödynnetään mainonnassa, siitä kirjoitetaan vinkkiohjeita lehtiin, puhutaan paljon podcasteissa? Miksi seksikkäitä kuvia julkaisevat instagram-tilit ynnä muut sellaiset ovat suosittuja? Millaisiin mainoksiin seksisisällöt sopivat? Lopuksi pohdimme vielä, mitä hyötyä median tarjoamista kuvastoista voisi olla, jos on nuori mies, nuori nainen tai muun sukupuolinen? Mitä vastakarvaan lukeminen tarkoittaa (voi googlata jos ei tiedä.)? Miten tätä lukutapaa voisi soveltaa seksisisältöisiin tai sukupuolinormatiivisiin kuvastoihin? Lähde: rfsu

Pistämme janalle erilaisia tilanteita hyväksyttävistä ei-hyväksyttäviin, esim. epämiellyttävä takapuoleen koskeminen, väkisin suutelu jne. Tutustumme seksuaalirikosten lainsäädäntöön ja tiedämme, miten omassa ympäristössämme (koulu, kaupunki, partio jne.) toimitaan, kun tarvitaan apua itselle tai ystävälle. Tutustumme matalan kynnyksen apua tarjoaviin toimijoihin (auttava puhelin, nettichatti).

Lisää vinkki

Liite