Samoaja tuntee partioihanteet ja tunnistaa miten ne toteutuvat hänen omassa elämässään. Hän tietää, mikä on partiomenetelmä ja osaa käyttää sitä toimintaa suunnitellessaan. Hän osaa kertoa partioharrastuksen ominaispiirteet.

Valikko

Partiomenetelmä ja -ihanteet


Tavoite:

Samoaja tuntee partioihanteet ja tunnistaa miten ne toteutuvat hänen omassa elämässään. Hän tietää, mikä on partiomenetelmä ja osaa käyttää sitä toimintaa suunnitellessaan. Hän osaa kertoa partioharrastuksen ominaispiirteet.

Kuvaus:

Samoaja kertaa partioihanteet ja pohtii, miten ne toteutuvat hänen omassa elämässään. Samoaja keskustelee siitä mikä tekee partiosta partiota. Hän tutustuu partiomenetelmään esimerkkien avulla ja opettelee soveltamaan sitä toiminnan suunnittelussa.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Partiokulttuuri
Kesto 1,5 h
Kasvatustavoitteet Maailmankatsomus Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Luotsin tehtävänä on järjestää koulutus.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ryhmänohjaajakoulutus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Oman vartion toimintasuunnitelma. Samoajat tuovat oman vartionsa toimintasuunnitelman koulutukseen (tai saavat muun ryhmän todellisen toimintasuunnitelman) ja arvioivat, miten partiomenetelmä toteutuu siinä. Kaikki osa-alueet eivät voi toteutua joka kokouksessa, mutta niiden toteutua jossain vaiheessa kauden aikana ja olla tasapainossa.

Mikä tekee partiosta partiota? Jokainen samoaja kirjoittaa itselleen vähintään viidelle eri post-it lapulle vastauksia kysymykseen: Mikä tekee partiosta partiota? (Kouluttaja voi kertoa lisäselvityksenä, että tarkoitus on havaita, mikä erottaa partion muista harrastuksista)    Tämän jälkeen kouluttaja nostaa esiin partiomenetelmä-palapelin palat. (Keskelle sitoutuminen partion arvoihin ja ympärille muut palat). Samoajan tehtävänä on käydä kiinnittämässä omat vastauksensa mielestään oikeaan palaan.     Kun kuva on valmis, tarkastelee koko kurssi sitä yhdessä:    Mitä havaintoja kukin tekee?    Puuttuuko jostain osa-alueesta jotain? Jos puuttuu, niin samoajat etsivät yhdessä esimerkkejä, jotka kuuluisivat tälle osa-alueelle.   Mitä tarkoittaa sitoutuminen partion arvoihin? Missä arvot ilmaistaan?   Mikä menetelmästä on itselle vierainta, mikä tutuinta?   Mikä voitaisiin jättää pois?  

Partio ilman partiomenetelmää. Kouluttajat esittävät karikatyyrinäytelmät ”partiota ilman partiomenetelmää” 

  • ei nousujohteisuutta: vaeltajat opettelevat yhä tulitikun sytyttämistä 
  • ei toimintaa luonnossa: kesäleiri pidetään päiväleirinä kololla 
  • ei tekemällä oppimista: kokouksen aihe suunnistus, Powerpoint-luento alkaa 
  • ei päivän hyvää työtä: no niin, tässä teille kaikille maksulaput tästä kaudesta, 5e/kokous johtajien palkkaan ja retkimaksut 100e kun pitää vuokrata Metsähallituksen mökki ja maksaa palkaa 
  • ei aikuista tukea: no niin, nyt te samoajat vedätte kaikkia ryhmiä ja hoidatte vuosikokouksen ja lpk:n talouden ja retket 
  • ei symboliikkaa: Vj kertoo vartiolleen nro 3, että kevätkauden päättäjäisissä he saavat tarpojakauden loppumisen kunniaksi kukkia. Ensi viikon paraatiin ei ole mitään pukukoodia. Kokouksen lopuksi voitaisiin tällä kertaa Villen ehdotuksesta leikkiä zombiehippaa. 
  • ei vartiojärjestelmää: nyt alkaa koko lpk:n syksyn eka kokousilta, lpkj on päättänyt ohjelman ja leikit ja ryhmien uudet nimet 
  • ei sitoutumista partion arvoihin: vartion retken ohjelmassa rauhoitettujen lintujen ampumista, naapurin ovenkahvojen tervaaminen ja illalla kisataan toisten haukkumisessa 

Keskustelu partiomenetelmästä. Kurssilaiset avaavat kouluttajan johdolla yhdessä partiomenetelmän osa-alueet ja pohtivat, miten ne ovat toteutuneet jokaisen partiopolun aikana. Samoajat pohtivat myös, miten ne näkyvät oman samoajavartion toiminnassa.

Pantomiimi. (Samoajat ovat nähneet ja tutustuneet jo jollain tavalla partiomenetelmän eri osiin tai osat ovat nähtävillä esim. seinällä). Kouluttaja on kirjoittanut lappuihin partiomenetelmän osat / ihanteet. Kurssilaiset ottavat pareittain lapun ja esittävät sen pantomiimina. Jokaisen esityksen jälkeen joko yleisöstä kertoo, miten kyseinen partiomenetelmän osa / ihanne voisi näkyä käytännössä vartion toiminnassa / samoajan elämässä.

Millainen on hyvä elämä? Samoaja kirjoittaa lapuille kolme asiaa, jotka kuuluvat hyvään elämään. Kukin samoaja yhdistää laput sopiviin ihanteisiin ja koko kurssi miettii yhdessä, miten ihanteiden mukaan eläminen parantaa omaa ja muiden elämää.

Palapeli. Kouluttaja hankkii palapelin ihanteista tai partiomenetelmästä. Hän tekee ihanteista yhden sanan paloja tai leikkaa partiomenetelmä kuvan palapeliksi. Ryhmien tehtävänä on koota sanapaloista oikeat ihanteet tai partiomenetelmä. Tämä aktiviteetti toimii keskustelun avaajana.

Jokainen kirjoittaa lapulle 4 asiaa, jotka on tehnyt partiossa vaikkapa viimeisen kuukauden aikana. Kurssivartiot ryhmittelevät laput partiomenetelmän osien mukaan Tällöin saadaan kokonaiskuva partiomenetelmän eri osien näkymisestä toiminnassa. Mihin osaan tulee vähiten asioita? Miten samoajavartion toimintaa voitaisiin kehittää niin, että sekin osa-alue olisi toiminnassa mukana?

Lisää vinkki

Liite