Samoaja tietää, mitä pitää huomioida retken suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hän osaa suunnitella partio-ohjelman ja -menetelmän mukaan toteutetun retken. Samoajalla on valmiudet retken järjestämiseen ja hän osaa nähdä retken monista paloista koostuvana kokonaisuutena. Samoaja ymmärtää retkien merkityksen partiotoiminnassa.

Valikko

Retken järjestäminen


Tavoite:

Samoaja tietää, mitä pitää huomioida retken suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hän osaa suunnitella partio-ohjelman ja -menetelmän mukaan toteutetun retken. Samoajalla on valmiudet retken järjestämiseen ja hän osaa nähdä retken monista paloista koostuvana kokonaisuutena. Samoaja ymmärtää retkien merkityksen partiotoiminnassa.

Kuvaus:

Samoaja opettelee retken suunnittelua kestävästi muonituksesta taloudenhoitoon ja ohjelman järjestämiseen. Samoaja pohtii yhdessä muiden kurssilaisten ja kouluttajan kanssa, miksi partiossa retkeillään ja mitä kaikkea tulee huomioida retkeä järjestettäessä. Tarkoituksena on myös korostaa, että retkeen käytetty tuntimäärä on helposti suurempi kuin koko kauden koloiltojen. 

Ennen tätä aktiviteettia tulisi olla käytynä läpi turvallisuusohjeet –aktiviteetti ja retkitaitojen tarkistus -aktiviteetti. 

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Organisointitaidot Partiokulttuuri Retkeily Talous
Johtamistaito johtamistaito.organisointitaidot
Kesto muutama tunti
Kasvatustavoitteet Ryhmässä toimiminen Yhteisöön kuuluminen
Teemat Metsä
Johtajan tehtävä: Luotsin tehtävänä on järjestää koulutus.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ryhmänohjaajakoulutus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Retkikirje ja varustelista. Kouluttaja jakaa erilaisia retkikirjeitä ja varustelistoja, joissa on virheellistä tietoa tai puutteita. Samoajat saavat tutkia asiakirjoja ja yrittävät miettiä puutteita ja tehdä niihin tarvittavia lisäyksiä tai korjauksia. Kaikki asiakirjat käydään läpi ja esitetään niihin korjaukset. Mitä hyvää kirjeissä on?

Henkilökohtainen varustelista. Kouluttaja kirjoittaa erillisille lapuille suuren määrän erilaisia tarvikkeita ja vaatteita, joita tarvitsee retkellä ja joita ei tarvitse retkellä. Hän ripustaa laput pyykkinarulle tms. ja samoajien tehtävänä on valita vuorotellen lappujen joukosta retkellä tarvittavia varusteita.

Huutokauppa henkilökohtaisista varusteista. Kouluttaja kirjoittaa/piirtää etukäteen erillisille lapuille retkellä tarvittavia varusteita ja vaatteita. Kukin samoaja saa tietyn summan rahaa käytettäväksi huutokaupassa. Samoajat huutavat haluamallaan summalla itselleen retkivarusteita. Se samoaja, joka huutaa varusteen suurimmalla summalla, saa varusteen itselleen. Kun samoajalta loppuu rahat, hän ei voi huutaa enää uusia varusteita.  Tämän aktiviteetin voi toteuttaa myös niin, että samoajan tehtävänä on huutaa itselleen koko ryhmän retkellä tarvitsemat varusteet.

Retken ohjelmarunko. Samoajien tehtävänä on suunnitella pareittain retken ohjelmarunko jonkin teeman ympärille. Samoajat kirjoittavat suunnitelmiin myös millaisen paikan ohjelman toteuttaminen vaatii, mitä välineitä ohjelman toteuttamisessa tarvitaan sekä onko ohjelma taloudellisesti mahdollista toteuttaa. Parit esittelevät ohjelmarungot ja koko kurssi yhdessä miettii niiden toimivuutta. Kouluttajan kannattaa koota ohjelmarungot ja jakaa ne kurssilaisille.

Muonitus. Samoajat suunnittelevat pareittain ruokalistoja erilaisille retkille, esim. 5 hengen retkelle, 10 hengen retkelle, retkelle jossa on vain tyttöjä/poikia, sudenpenturetkelle tai samoajavartiolle. Samoajat tekevät retkelle ruokalistan ja arvioivat tarvittavia ruokamääriä sekä tekevät kauppalistan ja keittiölle kunkin aterian ruoka-ainelistan sekä valmistusohjeen (esimerkiksi jauhelihakeitto, aineet peruna, porkkana, liemikuutio, jauheliha, pippuri ja lanttu, huom! annos erikseen erilliseen kattilaan ilman porkkanaa). Samoajat huomioivat erityisruokavaliot ja erilaiset ruuanvalmistustavat, esim. trangia, nuotio, veturi, sähköhella/-uuni. Ruokalistat voi toteuttaa ROK-viikonloppuna tai samoajaretkellä ja ne voi myös retken lopussa

ROK:n talous. Kouluttaja ottaa esiin ROK-viikonloppuretken ruokalistan ja kauppakuitin. Mahdollisuuksien mukaan kouluttaja ottaa kuitista kopiot jokaiselle kurssilaiselle. Samoajat katsovat kauppakuitista, paljonko rahaa meni kunkin aterian valmistamiseen. Lisäksi he miettivät seuraavia asioita: Paljonko rahaa kului ruokaan koko retkellä yhtä henkeä kohden? Mitkä raaka-aineet olivat kalliita ja mitkä edullisia? Olisiko retken muonituksen pystynyt järjestämään edullisemmin?    Samoajat tutustuvat myös kouluttajan johdolla ROK-viikonloppuretken talousraporttiin. Mitä muita kuluja retkellä oli (esim. materiaalit, kuljetukset, paikka)? Paljonko kurssiviikonloppu maksoi per samoaja? Paljonko tuottoa tuli kurssimaksuista? Tukiko lippukunta kurssin järjestämistä taloudellisesti? 

Lisää vinkki

Liite