Samoaja hallitsee perusretkeilytaidot ja osaa opettaa niitä nuoremmille.

Valikko

Retkitaitojen tarkastus


Tavoite:

Samoaja hallitsee perusretkeilytaidot ja osaa opettaa niitä nuoremmille.

Kuvaus:

Samoaja arvioi omat perusretkitaitonsa ja tarvittaessa kertaa niitä. Kouluttaja selvittää etukäteen kurssilaisten retkeilytaidot, jotta kurssi pystytään räätälöimään kurssilaisille sopivaksi. Ryhmänohjaajakoulutuksen aikana kerrataan kaikki puutteelliset perustaidot, jotta samoajalla on valmiudet toimia johtajana nuorempien ikäkausien retkillä. Osa kurssista kannattaa toteuttaa maastossa, jolloin on helppo harjoitella ja kerrata retkitaitoja käytännössä muun toiminnan ohella. On hyvä muistaa, että ryhmänohjaajakoulutus kestää puoli vuotta, kaikkea ei siis tarvitse ahtaa kurssiviikonloppuun, vaan asioita voi opetella esimerkiksi samoajien omalla yöretkellä tai lippukunnan tarpojaretken yhteydessä.  

 Retkitaitoja voi päivittää tarvittaessa piirien erätaitokursseilla. 

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Retkeily Turvallisuus
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot johtamistaito.organisointitaidot
Kesto muutama tunti
Kasvatustavoitteet Luontosuhde Osaaminen ja ongelmanratkaisu Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Luotsin tehtävänä on järjestää koulutus.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ryhmänohjaajakoulutus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Retkitaitojen kertaaminen muualla. Retkeilytaitoja voidaan harjoitella myös samoajavartion omalla retkellä, erätaitokurssilla tai muuten varsinaisen ROK-koulutuksen ulkopuolella. LIsäksi moni partiopiiri järjestää erätaitokoulutuksia.

Vartiomme tehtävänä on pystyttää teltta tai toteuttaa joku muu harjoittelua vaativa retkeilytaito. Yksi meistä nimetään vartionjohtajaksi. Muut saavat tiettyjä rooleja. Emme kerro roolejamme muille. Esimerkkejä rooleista: - Henkilö, joka kyseenalaistaa kaiken. - Henkilö, joka ei usko, että mikään onnistuu. - Henkilö, joka on yltiöpositiivinen. - Henkilö, joka ei tee mitään, vaan seuraa vierestä. - Henkilö, joka kaipaa johtajan apua kaikkeen. - Henkilö, jonka mielestä kaikki on tylsää. - Henkilö, joka haluaa tehdä kaiken, eikä siksi saa mitään valmiiksi. Kun olemme saaneet teltan pystyyn tai harjoituksen muuten valmiiksi, on aika keskustella siitä mikä sujui hyvin ja mikä sujui huonosti. Oliko jokin rooli johtajalle erityisen hankala? Muistuttaako joku itse jotakuta näistä rooleista? Miten kohtaamme parhaiten erilaisia ihmisiä? Miten haluamme tulla kohdatuksi kun meillä ei ole kivaa tai on huono hetki? Lähde: Scouterna

Ennakkokartoitus. Kouluttajat voivat lähettää kurssilaisille ennakkotehtävänä kyselyn retkeilytaidoista. Vaihtoehtoisesti samoajien oma luotsi voi arvioida heidän retkitaitojaan etukäteen. Vastaukset arviointeihin on hyvä huomioida kurssin toteutuksessa. 

Retkitaidot osana kurssia. Osa ROK:sta kannattaa järjestää maastoviikonloppuna tai alkeellisemmalla kämpällä, jolloin koulutuksen ohessa voidaan kerrata näitä taitoja. Retkiosuuden aikana samoajat voivat esimerkiksi nukkua erilaisissa majoitteissa, tehdä ruokaa trangialla tai nuotiolla, käyttää erilaisia köytöksiä esim. rinkkatelineessä tai ruokailukatoksessa, suunnistaa toiseen koulutukseen liittyvällä rastiradalla jne. Tarkoitus ei ole pelkästään opetella vain retkitaitoja vaan retkeilytaitojen harjoittelu toimii myös koulutusmenetelmänä ja tuo toiminnallisuutta kurssille.

Lisää vinkki

Liite