Seikkailija tuntee yleisen hätänumeron ja tietää, milloin siihen saa tai pitää soittaa.

Valikko

Hätäpuhelu


Tavoite:

Seikkailija tuntee yleisen hätänumeron ja tietää, milloin siihen saa tai pitää soittaa.

Kuvaus:

Seikkailija oppii yleisen hätänumeron ja milloin ja miten siihen voi soittaa.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Ensiapu Palvelu Turvallisuus
Kesto -
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo on asiantuntijana. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Etelä - suunnistus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Ensiapua käsittelevän kokouksen hartaudeksi sopii Raamatun kertomus laupiaasta samarialaisesta (Luuk. 10:25 – 37). Kertomuksen opetusta voi soveltaa tähänkin päivään.

Toimi näin, kun soitat hätänumeroon 112: - Kerro lyhyesti, mitä on tapahtunut. - Kaikkein tärkeintä on pysyä rauhallisena. Puhelimen toisessa päässä on koulutettu aikuinen ihminen. Jos et tiedä, mitä sanoa, hän osaa kyllä kysyä. - Anna tarkka osoite (kunta, katuosoite, kerros- tai omakotitalo). Jos et tiedä, katso ympärillesi! - Varaudu siihen, että päivystäjä haluaa keskustella myös apua tarvitsevan henkilön kanssa. Tästä päivystäjä saa lisätietoa autettavan tilasta, mm. pystyykö tämä puhumaan. - Älä sulje puhelinta ennen kuin olet saanut luvan. - Huolehdi tarvittaessa opastuksesta ja siitä, että kulkureitti on selvä. Varmista, etteivät ovet ole lukossa. Jos olette metsässä tai kämpällä, huolehdi, että joku menee auttajia vastaan. Älkää kuitenkaan jättäkö loukkaantunutta yksin. - Pidä puhelin vapaana, koska avunpyytäjälle saatetaan soittaa matkalla olevasta yksiköstä lisätietojen saamiseksi. - Puhelinta ei saa käyttää muihin puheluihin ennen avun saapumista. - Soita uudelleen hätänumeroon 112, mikäli autettavan tila olennaisesti muuttuu, esim. hän menee tajuttomaksi, lakkaa hengittämästä tms. Puhelimitse saa tarvittaessa lisäohjeita.

Joukkue keskustelee aluksi hätäpuheluista. Mikä on hätänumero? Onko joku joskus soittanut hätäkeskukseen? Miksi? Milloin pitää soittaa hätäkeskukseen? Millaista apua hätäkeskuksesta saa? Joukkue perustaa hätäkeskuksen. Yksi vartioista toimii hätäkeskuksena ja ottaa puhelut vastaan. Muut vartiot keksivät hätätilanteen, miettivät, mitä hätäkeskukselle pitäisi kertoa ja soittavat apua paikalle. Hätäkeskus miettii, millaista apua paikalla tarvitaan: poliisi, sairaankuljetus, palokunta vai kaikki? Joukkue käy yhdessä läpi hätäpuhelun toimintaohjeet ja "soittaa" lopuksi vielä yhden mallikelpoisen puhelun. Hätäkeskuksen vastaajalle voi kirjata valmiiksi kysymyksiä alla olevasta tekstistä mallia ottaen, sillä hätäkeskusvastaajana toimiminen saattaa seikkailijasta tuntua niin jännittävältä, että asiat unohtuvat. Huom! Sammon tehtävänä on muistuttaa, että puhelimella tai radiopuhelimilla ei saa harjoitella oikeita hätäpuheluita.

Vartio tutustuu Digian kehittämään 112 Suomi -sovellukseen, joka mahdollistaa soittajan sijaintitiedon välittymisen automaattisesti hätäkeskuspäivystäjälle. Sampo voi sopia etukäteen seikkailijoiden huoltajien kanssa, että sovellus voidaan asentaa jokaisen puhelimeen koloillan aikana, jos sitä puhelimista ei vielä löydy.

Seikkailijat leikkivät ambulanssihippaa. Yksi seikkailijoista on vuorollaan muita kiinni ottava hippa. Kun hippa saa jonkun kiinni, kiinni jäänyt menee lattialle makaamaan selälleen. Neljä muuta henkilöä muodostaa ambulanssin ja kantaa henkilön ”sairaalaan”. ”Sairaalan” paikka sovitaan etukäteen. Henkilö tervehtyy heti, kun hän tulee sairaalaan ja tällöin ambulanssi hajaantuu. ”Ambulanssihenkilöstöä” ei voi ottaa kiinni. Lähde: Scouterna

Ensiapua käsittelevän kokouksen tarinaksi sopii Raamatun kertomus laupiaasta samarialaisesta (Luuk. 10:25 – 37). Kertomuksen opetusta voi soveltaa tähänkin päivään. Onko seikkalijoilla tullut tilanteita, joissa ei tekisi mieli jäädä auttamaan, vaan olisi helpompi kävellä ohi?

Joukkue juttelee myös muista auttavista puhelimista ja siitä, miten ne eroavat hätänumerosta. Joukkue valmistaa yhdessä toiminnallisen pelin, missä oikea auttava taho yhdistetään oikeaan hätätilanteeseen. Esim. MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen voi soittaa maksutta ja kysellä ja keskustella itseä askarruttavista asioista luottamuksellisesti.

Jos joukkueen taustayhteisönä on seurakunta, hartaudeksi sopii ajatus rukoilemisesta “hätäpuheluna”. Joku kristitty on sanonut, että Jumalan puhelinnumero on 5015. Se tulee Jumalan puheesta ihmiselle kristittyjen Raamatun psalmin 50 jakeessa 15: “Huuda minua avuksi hädän päivänä! Minä pelastan sinut, ja sinä kunnioitat minua.» Missä tilanteessa viesti Jumalalle eli rukous tai hiljentyminen voisi olla sopiva hätäyhteys?

Lisää vinkki

Liite