Seikkailija kehittää ryhmätyötaitojaan. Seikkailija saa onnistumisen kokemuksia, testaa vuoden aikana opittuja taitoja ja toteuttaa osaamistaan leikkimielisessä pelissä. Seikkailija pysähtyy tarkastelemaan mikä meni hyvin ja mikä ei, ja oppii sietämään epäonnistumisia.

Valikko

Sepeli


Tavoite:

Seikkailija kehittää ryhmätyötaitojaan. Seikkailija saa onnistumisen kokemuksia, testaa vuoden aikana opittuja taitoja ja toteuttaa osaamistaan leikkimielisessä pelissä. Seikkailija pysähtyy tarkastelemaan mikä meni hyvin ja mikä ei, ja oppii sietämään epäonnistumisia.

Kuvaus:

Seikkailijat näyttävät vuoden aikana opittuja taitojaan kiertämällä rastilta rastille, tehden tehtäviä.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Metsässä Ulkona
Taitoalueet Itsestä huolehtiminen Luovuus Partiokulttuuri Retkeily Rohkeus Ryhmähenki Suunnistus
Kesto -
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Osaaminen ja ongelmanratkaisu Ryhmässä toimiminen Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo vastaa yhdessä muiden johtajien kanssa sepelin suunnittelusta, ja toteutuksesta. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja tutustuu yhdessä muiden vartionjäsenten kanssa sepelin sääntöihin ja toteuttaa tehtäviä. Vartionjohtajan tehtävänä on huolehtia, että jokainen vartion jäsen saa tasapuolisesti osallistua suorituksiin ja pääsee toteuttamaan osaamistaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Etelä - suunnistus

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sepeli eli seikkailijapeli on maastoleikki, jonka taustalle rakennetaan tarina, jonka mukana lapset seikkailevat pisteeltä pisteelle testaten vuoden aikana oppimiaan taitoja. Ennen kaikkea, sepeli ei ole kisa, eikä siinä ole häviäjiä. Tarkoituksena on hauskalla tavalla testata ja harjoituttaa seikkailijoiden taitoja. Sepelin voi järjestää suurempana tapahtumana isommalle lippukunnalle tai vaikka vain omalle seikkailijaryhmälle.

Etelä-ilmansuunnassa seikkailijat esimerkiksi harjoittelevat eksymistilanteessa toimimista, etäisyyksien mittaamista, metsätyyppien tunnistamista, heikkoja jäitä sekä erilaisia ensiaputaitoja kyynpuremasta hiertymien ja pienien haavojen ensiapuun. Aloitetaan suunnittelu keksimällä sepelille taustatarina. Taustatarina voi esimerkiksi kertoa hahmosta, joka on eksynyt, ja joka lasten pitää löytää tekemällä erilaisia tehtäviä.

Merellä on useita päiviä riehunut kova myrsky, mikä on koetellut saaria ja niiden asukkeja. Valtavat aallot ovat pyyhkäisseet pienen Pinzón saaren yli rikkoen saaren asukkaiden asumuksia ja vieden mukanaan kolme pientä lasta. Nyt rajuilma on viimeinkin laantumassa ja saaren asukit ovat päässeet korjailemaan asumuksiaan, mutta lapset ovat yhä kateissa. Pinzón saaren asukkaat ovat pulassa ja pyytävät apua seikkailijoilta. Seikkailijoiden tehtävänä on löytää kadonneet lapset ja viedä heidät takaisin kotisaarelleen. Matkatehtävä: Lokikirja Seikkailijoille jaetaan lähtötehtävän yhteydessä vihko, johon heidän tulee matkan aikana kirjata liikkeitään lokikirjan tapaan. Lokikirjaan kerätään merkintöjä mm. seikkailijoiden kulkemasta reitistä, suoritetuista rasteista (rastihenkilöt merkitsevät kultakin rastilta kerätyt pisteet lokikirjaan) ja joukkueen omista mietteistä. Rasti II : Oudot karttamerkit (10 min.) Matka Seymourin saarelle on varsin haastava karikkojen, kapeiden salmien ja matalikkojen takia, minkä vuoksi merikortti on täynnä erilaisia merkkejä. Seikkailijoiden tehtävänä on ratkaista merikarttamerkkidomino eli yhdistää oikea merikarttamerkki ja sen selitys. Kun joukkue on suorittanut rastin, he saavat palkkioksi maustepussin seuraavan rastin lounasta varten. Tarvikkeet: - Merimerkkikortit muovilla päällystettyinä- Rastipäällikölle kello ja muistiinpanovälineet- jokaiselle joukkueelle (- Kylmälle rastille näkyvästi merkittyjä rasioita tai pusseja dominokortteja ja maustepusseja varten) Rasti VI: Laivakorppuviesti (20 min.) Viesti, johon tarvitaan 5 osallistujaa kustakin joukkueesta. Tarvittaessa joku joukkueesta tekee tehtävän kahdesti. Viestissä jokainen osallistuja syö vuorollaan laivakorpun (korppua tai näkkileipää), ja kun suu on niin tyhjä, että pystyy viheltämään, vuoro siirtyy seuraavalle. Tarvikkeet:- ajanottoon sopiva kello- laivakorppuja eli maustamattomia tasakokoisia korppuja tai näkkileipää (5 kpl/joukkue + muutama ylimääräinen rikkoutuneiden varalle)- muistiinpanovälineet Lähde: L-SP

Palvelusepelissä seikkailijat seuraavat lumileopardi Leitä rastilta toiselle ja saavat jokaiselta rastilta Lei-poletin suoritettuaan sen hyväksyttävästi (1 poletti/rasti/ryhmä). Jos seikkailijoita on ryhmissä enemmän kuin viisi, kannattaa poletteja kuitenkin jakaa rasteilla ryhmille enemmän kuin yksi kerrallaan niin, että rastin 4 suoritettuaan jokainen seikkailija ryhmässä on saanut yhden poletin. Näin jokaisella seikkailijalla on mahdollisuus äänestää viimeisellä rastilla. Viimeisellä rastilla poleteilla on tarkoitus äänestää jokin kohde, johon seikkailijat haluaisivat lahjoittaa yhdessä pienen summan rahaa (esim. puuntaimia Afrikkaan). Retkimaksuun kannattaa siis varata summa lahjoitusta varten (esim. 1 €) ja mainita tästä myös retkikirjeessä. Koska sepelissä seikkailevat Lei ja hänen ystävänsä, rastihenkilöiden on ajateltu pukeutuvan teeman mukaisesti eläimiksi. LÄHTÖTEHTÄVÄ (1 h) Rastilla jokainen seikkailija tekee lelun, pelin tai muun helpon käsityön. Tarkoitus on, että valmis työ lahjoitetaan esimerkiksi lastenkotiin, päiväkotiin tai sairaalaan. Rastihenkilön kannattaa ennen sepeliä tehdä itse mallityö. Rastin suoritettuaan rastipäällikkö antaa joukkueelle Lei-poletin. RASTI 1: LIIKUNTA (40 min.) Rastilla leikitään muutamaa eri leikkiä, joissa kussakin leikkijöiden on tultava toimeen ilman jotakin kehonsa osaa tai aistia. Rastin lopuksi rastihenkilöt antavat joukkueelle Lei-poletin ja he voivat jatkaa seuraavalle rastille. Rastikäskyn voi lisäksi antaa tulkittavaksi pistekirjoituksena pistekirjoitusaakkosten kera, mikäli rastiin kaivataan lisähaastetta. Tarvikkeet: - rastihenkilöille apinarekvisiittaa (maalatut naamat/naamarit, häntä...) Lentopallo- pehmeä pallo - lentopalloverkko / puiden väliin kiinnitettävä köysi Jalkapallo- muutama ämpäri, törppö tms. jalkapallomaalien merkkaamiseen – partiohuiveja RASTI 3: PÄIVÄN HYVÄ TYÖ (1 h) Tällä rastilla lapset pääsevät tekemään päivän hyvän työn. Tämän voi taas toteuttaa monin eri tavoin. Rastin suoritettuaan rastihenkilö antaa joukkueelle Lei-poletin ja he voivat siirtyä seuraavalle rastille. Esimerkkejä: - vierailemalla vanhainkodissa laulamassa - haravoimalla jonkun vanhuksen pihaa - leipomalla vanhemmille tms. - istuttamalla puita/kukkia - keräämällä roskia - viemällä vanhusten puolesta roskat/ sanomalehdet keräykseen - käymällä kaupassa vanhuksen puolesta - viemällä vaatteita vaatekeräykseen. Ideana on siis vain tehdä jokin palvelus ryhmänä jollekin toiselle. Palvelutehtäviä leirioloissa: leirialueen naapuritontin risujen/sienien/marjojen ym. keräys- puuntaimien istutus hakkuualueelle (mikäli lähimaastosta löytyy)- puhdistetaan leirialueen tai naapurin järven- tai merenranta kaislasta (voi tehdä joko veneestä tai rannalta käsin, riippuen kaislan määrästä)- polttopuiden hakkuu ja pinoaminen leirialueen naapurille- laulaminen yhdessä leirialueen naapurille. Lähde: L-SP

Lisää vinkki

Liite