Seikkailija tuntee eettisiä kysymyksiä.

Valikko

Eettinen pohdinta


Tavoite:

Seikkailija tuntee eettisiä kysymyksiä.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu tarinoiden tai pohdinnan kautta eettiseen toimintaan.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet Arjen taidot Katsomustaidot Kaveritaidot Partiokulttuuri Rohkeus
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto -
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Maailmankatsomus
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo suunnittelee joukkueelle sopivan tavan käsitellä etiikkaa ja johtaa keskustelua. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Pohdiskelija

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Kirjoista Iltasatuja kapinallisille tytöille: 100 tarinaa ihmeellisistä naisista ja Sankaritarinoita tytöille tai – kaikille löytyy esimerkkejä naisista, jotka ovat toimineet poikkeuksellisella tavalla. Sammon kannattaa valita kirjoista henkilö, jonka tarinasta eettiset valinnat tulevat selkeästi esille.

Seikkailijat kertaavat seikkailijoiden ihanteita ja keksivät vartioittain tavan toteuttaa ihannetta. Vartio kertoo tavasta sammolle, joka tarvittaessa auttaa vartion toteutuksessa. Lopuksi joukkue keskustelee siitä, miksi meillä partiolaisilla on ihanteita.

Sampo lukee osana hiljentymistä kertomuksen laupiaasta samarialaisesta. Seikkailijat keskustelevat siitä, miksi samarialainen auttoi pahoinpideltyä miestä ja miksi muut eivät tehneet niin. Mitä me voimme oppia samarialaiselta? Sampo kertoo, että kyseessä on kristityille tärkeä teksti, jota voi käyttää eettiseen pohdintaan, vaikka itse ei olisi kristitty.

Vartiolle annetaan erilaisia tilanteita (esim. kaveri on liukastunut ja satuttanut jalkansa, luokkakaveri on ollut pitkään kipeä ja on nyt palannut kouluun, kaveri jännittää esitelmää, joka hänen kuuluu pitää koulussa), joihin vartion pitää keksiä lohduttavia tai rohkaisevia lauseita. Tämän jälkeen pidetään kehurinki. Seikkailijat menevät vuorotellen piirin keskelle ja muut kehuvat häntä vuorotellen. Ellei henkilöä vielä kovin hyvin tunne, voi kehua vaatteita tai ulkonäköä. Seikkailijat keskustelevat siitä, miksi toisen lohduttaminen, rohkaiseminen ja kehuminen on tärkeää. Seikkailijat pohtivat, onko sen lisäksi mitä sanoo, merkitystä myös sillä, miten asian sanoo.

Sampo kertoo tai lukee osana hiljentymistä tarinan yhteiskunnallisesta sankarista. Seikkailijat pohtivat yhdessä, miksi hän on toiminut niin kuin hän on toiminut. Sampo voi tuoda esiin, että toisilla on ollut vahva uskonnollinen vakaumus, esim. Martin Luther King, Gandhi, Äiti Teresa. Seikkailijat pohtivat, mikä ajaa sankarin ajamaan asiaansa, kuten tasa-arvon puolustaminen tai köyhästä ja sairaasta huolehtiminen. Seikkailijat pohtivat, minkä ”ongelman” puolesta olisivat valmiita olemaan sankareita ja miksi.

Sampo lukee seikkailijoille osana hiljentymistä lapsille suunnattuja tarinoita, joissa on eettinen ongelma. Seikkailijat pohtivat yhdessä, mikä ratkaisu olisi oikea. Sampo tuo esiin, että monet eri asiat vaikuttavat valintoihin, esimerkiksi toisesta välittäminen, katsomus tai yhteiskunnan säännöt. Seikkailijat pohtivat, ovatko päätökset aina vain oikeita vai vääriä.

Lisää vinkki

Liite