Seikkailija osaa toimia yllättävissäkin tilanteissa. Hän uskaltaa heittäytyä. Seikkailijavartion yhteishenki kasvaa.

Valikko

Improvisointi


Tavoite:

Seikkailija osaa toimia yllättävissäkin tilanteissa. Hän uskaltaa heittäytyä. Seikkailijavartion yhteishenki kasvaa.

Kuvaus:

Seikkailijat harjoittelevat improvisaatiotilanteita.  

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kololla
Taitoalueet Kaveritaidot Luovuus Rohkeus Ryhmähenki
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto -
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Itsetuntemus Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo keksii harjoitteita, joiden mukaan seikkailijat toimivat. Sammon tehtävänä on huolehtia siitä, että jokaisella seikkailijalla on turvallinen olo aktiviteettia tehtäessä. Sampo voi näyttää mallia tilanteisiin heittäytymisessä.   

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Esiintyjä

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Kaksi seikkailija improvisoivat yhdessä. Joukkue on voinut keksiä yhdessä etukäteen näyttelijöille alkutilanteen tai kaksi aloittajaa keksivät sen aloitushetkessä. Kun sampo sanoo "Jähmety", seikkailijat jähmettyvät. Jähmettymisen aikana toinen näyttelijöistä vaihdetaan toiseen seikkailijaan, jonka jälkeen improvisaatio jatkuu samasta asennosta, mutta tilanne voi olla täysin uusi. Lähde: Scouterna

Seikkailijat menevät piiriin ja laittavat silmät kiinni. Sampo merkkaa puolet seikkailijoista laittamalla palan maalarinteippiä tai tarran heidän selkäänsä. Jokaisen selkää kannattaa kuitenkin koskettaa, että seikkailija ei tiedä, onko hänellä selässään merkki vai ei. Seikkailijoille kerrotaan, että teippityypit eivät pidä teipittömistä ja päinvastoin. Seikkailijoille annetaan aikaa ryhmäimprovisaatiolle. Mitä tapahtuu? Keskustelkaa improvisaation jälkeen havainnoistanne. Kiinnittäkää huomiota tilan käyttöön, katseisiin, eleisiin ja tapaan puhua. Lähde: https://kansallisteatteri.fi/content/uploads/2017/11/JROpeFinal1.pdf

Yksi seikkailija vuorollaan keksii paikan. Hän alkaa näytellä olevansa kyseisessä paikassa. Muut liittyvät mukaan improvisaatioon, kun he keksivät, mistä paikasta on kyse. Lähde: Scouterna

Seikkailijat muodostavat pareja. Sampo sanoo ääneen ”vastakohtapareja”, jolloin seikkailijat tekevät aiheista kuvan omalla kehollaan. Sanat voivat olla esimerkiksi veitsi ja haarukka. Nopeampi tekee siitä aiheesta, josta tahtoo, ja toisen tehtäväksi jää tehdä sanaparin jäljelle jäänyt osa. Esimerkkejä sanapareista: Iso –pieni Iloinen –surullinen Voittaja –häviäjä Konsonantti –vokaali Korkea –matala Raivokas – rauhallinen

Seikkailijat keksivät vartioittain lyhyen tarinan ja näyttelevät sen esittämällä still-kuvia, eli seikkailijat ikään kuin jähmettyvät tiettyihin kohtauksiin. Jos joukkue haluaa, se voi myös taltioida kuvat ja katsoa oman esityksensä jälkikäteen. Lähde: Scouterna

Seikkailijat muodostavat neljästä tuolista auton. Yksi seikkailijoista on kuljettaja ja muut matkustajia. Seikkailijoiden tehtävänä on improvisoida matkakeskustelu. Yhtäkkiä autoon nousee liftaaja. Kaikki muut autossa olijat siirtyvät yhden paikan eteenpäin, jolloin kuljettaja vaihtuu ja vanha kuljettaja jää pois. Liftaaja on valinnut tietynlaisen persoonallisuuden tai tunnelman. Tämä leviää muihin matkustajiin, kunnes autoon nousee jälleen uusi liftaaja. Lähde: Scouterna

Seikkailijat kävelevät vapaasti tilassa. Sampo esittelee ympärillä olevan miljöön, johon jokaisen on sopeuduttava. Miljöö voi olla esim. Helsingin keskusta ja jokaisella on kiire. Ihmiset katsovat toisiaan tylysti ja tönivät toisiaan. Sitten miljöö vaihtuu ja jokaisen seikkailijan on sopeuduttava uuteen tilanteeseen.

Joukkue valitsee kaksi henkilöä. Toinen on vieraskielinen asiantuntija. Toinen on tulkki ja menee oven taakse. Muu joukkue päättää, mistä aiheesta asiantuntija pitää luennon. Tulkki ei saa tietää luennon aihetta etukäteen. Kun tulkki saapuu huoneeseen, hän esittelee itsensä ja asiantuntijan. Sen jälkeen asiantuntija alkaa pitää luentoa pantomiimina ja tulkki kertoo samalla yleisölle, mistä on kysymys.

Televisiossa esitetään lähes säännöllisesti improvisaatioon pohjautuvia ohjelmia. Joukkue valitsee jonkin ohjelmassa käytetyn harjoituksen ja toteuttaa sen omassa koloillassaan.

Lisää vinkki

Liite