Seikkailija tutustuu eri uintilajeihin sekä kokee vesiliikunnan iloa.

Valikko

Uinti


Tavoite:

Seikkailija tutustuu eri uintilajeihin sekä kokee vesiliikunnan iloa.

Kuvaus:

Seikkailija kokeilee eri uintilajeja, sukeltaa, hyppii ja kelluu. 

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Vierailukohteessa
Taitoalueet Arjen taidot Itsestä huolehtiminen Rohkeus Turvallisuus Vesillä liikkuminen
Kesto -
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Terveys ja turvallisuus
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo opastaa uintitekniikoissa ja valvoo seikkailijoiden turvallisuutta.  

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Ikiliikkuja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailija kokeilee uimista vaatteet päällä ja harjoittelee vaatteista vapautumista vedessä. Uimahallista on hyvä pyytää etukäteen lupaa vaatteet päällä uimiselle. Uimahallissa vaatteiden pitää olla ehdottomasti puhtaita. Verkkarit, pitkähihainen paita ja sukat on hyvä yhdistelmä harjoitteluun. Seikkailijat voivat kokeilla eri uintilajeja, kellumista ja veteen hyppimistä vaatteet päällä. Vaatteet voi yrittää riisua syvässä vedessä niin, että seikkailija ei saa jalkoja pohjaan. Luonnonvesissä pitää olla tarkkana, että joku muu ottaa riisutut vaatekappaleet heti kiinni, etteivät ne ehdi upota pohjamutaan. 

Tavoitteena on, että seikkailija täyttää uimataitovaatimuksen ja osaa syvään veteen pudottuaan uida yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään. Seikkailija jaksaa paremmin, jos hän ui vuorotellen selkää ja jotain muuta (50 m muu, 25 m selkää, 50 m muu, 25 m selkää ja 50 m muu), koska silloin hän pääsee välillä huilaamaan (selkäosuuksilla).  

Sukeltamista voi harjoitella esimerkiksi poimimalla esineitä eri syvyyksistä. Seikkailijat voivat myös kokeilla, pääsevätkö he pohjaan istumaan tai makaamaan selällään. Useissa uimahalleissa saa lainata renkaita sukellusharjoituksiin. Järvessä ja merenrannalla on ehkä parempi, että seikkailija nostaa pohjasta kiven tai hiekkaa, koska sameassa vedessä sukellettavia esineitä katoaa helposti.  

Tavoitteena on, että seikkailija pystyy sukeltamaan 10 metrin matkan yhtäjaksoisesti. Harjoittelun voi aloittaa ihan alusta, liukumalla ensin veden pinnalla ja sitten veden alla. Sitten otetaan mukaan potkut ja kädenvedot. Seikkailijat voivat kokeilla eri sukellustekniikoita löytääkseen sen, joka sopii juuri heille parhaiten: vapaauintipotkuja käyttäen, vapaauintipotku ja pitkät rintauinnin vedot käsillä tai sammakko-/rintauinti liukumalla pitkään jokaisen vedon välillä.  

Sampo näyttää ensin kaikki kelluntapukineet seikkailijoille ja seikkailijat harjoittelevat sen jälkeen niiden pukemista vartioittain. Lopuksi voidaan pitää pieni viestikilpailu vartioiden kesken. Kilpailussa vartioiden jäsenet pukevat vuorotellen jonkin pelastusliivin päälleen. Mahdollisuuksien mukaan erilaisia kelluntapukineita on hyvä olla yhtä monta kappaletta kuin joukkueessa on vartioita, jolloin jokaiselle vartion jäsenelle riittää eri mallinen kelluntapukine. 

Seikkailijat kokeilevat selällään kellumista (keuhkot täyteen ilmaa hengitystä pidättäen), kelluntaa X- eli meritähtiasennossa ja I- eli tikkuasennossa. Seikkailijat kokeilevat, kuinka käsien paikan vaihtaminen tai se, että keuhkot ovat tyhjät, vaikuttaa kelluntaan.      

Seikkailijat kokeilevat erilaisia jalat edellä hyppyjä: -pommi (Kuka saa veden roiskumaan eniten) -kynttilähyppy -seikkailijahyppy (kaikki keksivät oman hypyn) Huom! Jos haluaa hyppiä järveen tai mereen, pitää aina tarkistaa, että vesi on riittävän syvää ja että hyppäämispaikan alle ei ole ajautunut vedenalaista tukkia tai muuta, mikä tekee hyppäämisestä vaarallista. 

Seikkailijat voivat ensin harjoitella pareittain. Sammon on hyvä katsoa sopivat parit. Jotkut lapset kelluvat paremmin ja pelkäävät vähemmän saavansa vettä silmiinsä. Nämä lapset ovat helpompia kuljettaa. Kaikki seikkailijat voivat myös kokeilla sammon tai muun aikuisen kuljettamista. Seikkailijat voivat kokeilla eri tapoja kuljettaa, esimerkiksi leukaotteella, pelastusrenkaan avulla tai pitäen kiinni hiuksista tai kädestä. 

Seikkailija harjoittelee heittoköyden tai muun pelastusvälineen, kuten kanisterin, heittämistä. Pelastusvälinettä heitetään pelastettavalle viisi metriä ja vedetään rantaan tai altaan reunaan. On tärkeää muistaa oikea heittotapa ja se, että köydestä ei saa päästää kokonaan irti. Seikkailijat voivat myös harjoitella heittoköydellä tähtäämistä niin, että kilpaillaan heittämällä merkkipoijuja, hularenkaita tai muita maaleja kohti ja kerätään pisteitä maalin etäisyyden perusteella.

Seikkailija kokeilee erilaisia uintilajeja kuten rintauintia, vapaauintia ja selkäuintia oikealla tekniikalla. Kun uintilajeja on opeteltu, seikkailija voi uida vaikka 50 m niin, että hän vaihtaa välillä uintilajia ja käyttää matkan aikana kaikkia eri uintilajeja, joita on opetellut.      

Lisää vinkki

Liite