Seikkailija osaa auttaa itseään tai kavereitaan konfliktitilanteessa. Seikkailija tietää, miten riita kannattaa selvittää reilusti.

Valikko

Riidanselvittäjä


Tavoite:

Seikkailija osaa auttaa itseään tai kavereitaan konfliktitilanteessa. Seikkailija tietää, miten riita kannattaa selvittää reilusti.

Kuvaus:

Seikkailija pohtii riitelemistä ja riitoja. Mistä ne useimmiten syntyvät? Miten voi väitellä riitelemättä? Miten riidan voi selvittää? 

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Itsestä huolehtiminen Kaveritaidot Rohkeus Ryhmähenki Turvallisuus
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto -
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Itsetuntemus Osaaminen ja ongelmanratkaisu Ryhmässä toimiminen Terveys ja turvallisuus Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo opastaa seikkailijoita pohdinnassa ja tarjoaa omaa näkökulmaansa ja kokemuksiaan avuksi.  

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kiva kaveri

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sampo jakaa joukkueen kahteen jonoon. Tässä teatterileikissä jonot ovat vastakkain, ja jonon ensimmäisinä olevat aloittavat sammon antamalla tilanteella. Tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että seikkailija A esittää isää, joka on tehnyt lapsensa lempiruokaa, ja seikkailija B on lapsi, joka tuleekin kotiin myöhään. Seikkailijoiden tehtävänä on puolustaa kantaansa fiksusti ja hyvin perustein. Jonon ensimmäisinä olevat A ja B aloittavat väittelyn, ja sampo vaihtaa heidät pian seuraaviin jonossa oleviin, lisäten tilanteeseen jonkin käänteen, esimerkiksi isän koira olikin tuhonnut lapsen matikanvihon. Leikki jatkuu niin kauan, kunnes kaikki ovat saaneet vähintään yhden väittelyvuoron. Leikki yritetään päättää yhteisymmärrykseen. 

Vartio pohtii riitatilanteita arjessa. Mistä vanhempien kanssa tulee usein riitaa? Entä kavereiden? Seikkailijat kirjoittavat riidan aiheita lapuille, jotka sampo kerää ja lukee yksitellen (kaikkia ei tarvitse ehtiä läpi). Mikäli lapussa oleva tilanne on selvästi todella henkilökohtainen, sampo voi yrittää muotoilla sen uudelleen yleisemmäksi, ja seikkailijat saavat kertoa mielipiteensä aiheesta asiallisesti. Riitoja tai pahantuulisuutta ei saisi esiintyä. Asioista puhuminen ja ongelmakohtien asiallinen pohtiminen ääneen voi usein auttaa riidoissa, ja seikkailijat voivat saada kotitehtäväkseen miettiä, miltä pohdinta tuntui ja oppivatko he jotain uutta itsestään tai riitojensa syistä. Voisiko riidalta välttyä seuraavan kerran? 

Sampo valmistelee vartiota väittelyyn ottamalla selvää ja kertomalla eri argumentointivirheistä (esim. ad hominem eli henkilöön viittaaminen asian vierestä, kiroilu, olkinukke eli suurin piirtein argumentin sivuuttaminen viittaamalla johonkin muuhun kuin itse aiheeseen haukkuen tämän muun) ja tiedustelemalla seikkailijoilta, miten omaa argumenttiaan voisi tukea reilulla tavalla. Kun seikkailijat ovat saaneet miettiä väittelyyn liittyviä asioita rauhassa, sampo jakaa vapaaehtoisille rooleja eri seikkailijoille tuttuja olevien asioiden puolesta ja vastaan, kuten “tietokonepelien aikarajat kotona” tai “karkkipäivä joka päivä”. Sampo toimii moderaattorina ja keskeyttää väittelyn, jos ja aina kun tilanne meinaa äityä riitelyksi. Jos sellaisia tilanteita tulee, vartio saa keskustella siitä, miksi tilanne piti pysäyttää ja tunnistaa riidan merkit. Mikäli väittelyt pysyvät asiallisena, sampo voi joka aiheen jälkeen kysyä, miten jompikumpi osapuoli olisi voinut vetää väittelyn riidan puolelle. 

Lisää vinkki

Liite