Seikkailija on yhteistyökykyinen ja osaa rakentaa ja kohentaa vartionsa kanssa ryhmähenkeä. Seikkailija osaa tehdä yhteistyötä myös muiden kuin lähimpien ystäviensä kanssa.

Valikko

Yhteistyö


Tavoite:

Seikkailija on yhteistyökykyinen ja osaa rakentaa ja kohentaa vartionsa kanssa ryhmähenkeä. Seikkailija osaa tehdä yhteistyötä myös muiden kuin lähimpien ystäviensä kanssa.

Kuvaus:

Seikkailijat tekevät ryhmässä erilaisia yhteistyöharjoituksia ja keksivät vartiolle omat tunnukset, esimerkiksi huudon ja viirin. 

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona Vesillä
Taitoalueet Arjen taidot Kaveritaidot Moninaisuus Partiokulttuuri Ryhmähenki
Johtamistaito johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto -
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu Ryhmässä toimiminen Toisten kunnioittaminen Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo tukee vartiota harjoituksissa ja opastaa tehokkaaseen ja reiluun yhteistyöhön kaikkien kanssa.   Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan. 

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kiva kaveri

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Joukkue jaetaan kolmen hengen ryhmiin ja kaikille ryhmille jaetaan kolme “häntää” (solmunarua tms). Seikkailijat asettuvat jonoihin ryhmissään, jolloin jonon ensimmäisellä, eli “lohikäärmeen päällä”, pitää olla side silmillä, ja hännät roikkuvat jonon viimeisen perässä. Jonossa voi pitää kiinni esimerkiksi toistensa hartioista. “Lohikäärmeiden” pitää nyt yrittää napata toisiltaan häntiä, mutta häntiä saa ottaa vain jonon ensimmäinen (joka ei siis näe) ja häntiä saa ottaa vain yhden kerrallaan. “Lohikäärmeen” muut osat ohjaavat siis fyysisesti ja suullisesti “päätä” oikeaan suuntaan. Voittaja on se, jolla on eniten häntiä sammon puhaltaessa pelin poikki.

Sampo jakaa seikkailijat kahden tai kolmen hengen tiimeihin niin, että kaikki ovat mahdollisuuksien mukaan muun kuin parhaan kaverinsa kanssa. Jokainen tiimi saa sitten tietyn määrän raakaa spagettia ja vaahtokarkkeja, ja tavoitteena on kahdessa minuutissa rakentaa mahdollisimman korkea rakennelma. Rakennelman korkeus täytyy olla mitattavissa ilman, että siihen kosketaan mittaamistilanteessa.

Sampo keksii eri tapoja järjestää seikkailijat riviin eri järjestyksiin, esimerkiksi syntymäpäivän mukaan nuorimmasta vanhimpaan, etunimen perusteella aakkosjärjestykseen tai vaikka hiusvärin mukaan vaaleimmasta tummimpaan. Jotta järjestäytyminen ei olisi liian helppoa, seikkailijat voivat suorittaa järjestymisen vaikkapa puhumatta tai lankun/viivan päällä seistessään (ja lankun ympärillä on leikisti laavaa tms).

Yksi seikkailijoista menee oven ulkopuolelle. Muut muodostavat piirin ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Tarkoituksena on pujottautua tiukkaan solmuun ilman, että käsistä päästetään irti. Kun solmu on valmis, kutsutaan oven ulkopuolella oleva sisään. Hän antaa suullisia ohjeita, joiden avulla solmua selvitetään. Tavoitteena on, että solmussa olleet palaavat ohjeiden avulla piiriksi käsiä irrottamatta. Lähde: MLL:n Leikkipankki

Vartio keksii oman huudon, jota huutaa kokouksissa, iltanuotioilla ja milloin missäkin vartion ollessa koolla.

Vartio askartelee yhteisen viirin, jossa on vartion ja vartion jäsenten nimet. Viirin voi ottaa mukaan vaikkapa leireille ja kisoihin edustamaan vartiota.

Lisää vinkki

Liite