Seikkailija ymmärtää, että maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta.

Valikko

Oikeudenmukaisuus


Tavoite:

Seikkailija ymmärtää, että maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta.

Kuvaus:

Seikkailijat vertailevat Suomen ja kehitysmaiden asukkaiden elinoloja.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kansainvälisyys
Kesto -
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo hankkii tarvittavat materiaalit ja ohjeistaa vartionjohtajia.  Aktiviteetin jälkeen sampo johtaa keskustelua sopivilla kysymyksillä.  Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja johtaa vartioitaan tehtävän aikana. 

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Maailmanparantaja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Levitetään pussillinen pehmeitä karkkeja lautaselle. Seikkailijat istuvat lautasen ympärille hammastikku kädessä. Sampo antaa luvun yhden ja kuuden välistä. Osallistujat yrittävät vuorotellen saada noppaa heittämällä kyseisen silmäluvun. Se, joka onnistuu, saa alkaa syödä karkkeja hammastikulla. Kerralla saa syödä ainoastaan yhden karkin. Vuoro vaihtuu, kun seuraava lyö oikean numeron. Sampo voi huutaa uuden numeron aina välillä. Jos rikkoo hammastikkunsa, uutta ei saa. Leikki keskeytetään 10 min päästä tai kun karkit loppuvat. Keskustellaan: Miltä tuntui olla saamatta karkkia tai saada paljon? Voiko tämän yhdistää johonkin tosielämän tapahtumaan? Kohdellaanko jotakuta epäreilusti? Miten leikistä olisi voinut tehdä vähemmän epäreilun? Miten elämästä voi tehdä vähemmän epäreilun? Muista mahdolliset allergiat ja karkkilakot. Leikkiä voi myös leikkiä esimerkiksi rusinoilla. Lähde: Scouterna

Seikkailijat jaetaan kahteen ryhmään. 1/3 kuuluu toiseen ja 2/3 toiseen. 1/3 edustaa maailman rikkaita ja 2/3 maailman köyhiä. Tästä ei kerrota seikkailijoille. Tehtävänä on tehdä paperihahmoja. Paperissa on kolme kuvaa: neliö, tähti ja ympyrä. Seikkailijoiden tehtävänä on irrottaa kuvat paperista. Rikkaat saavat sakset ja paperin, mutta köyhät saavat ainoastaan paperin. Rikkaat ovat tästä syystä valmiita ensin. Köyhät voivat erimerkiksi repiä kuvat paperista, mutta kuvien pitäisi olla irrotettu tarkasti viivojen mukaisesti, jotta työ hyväksyttäisiin. Jos köyhät ovat fiksuja, he ehkä yrittävät lainata sakset ja ehkä onnistuvatkin tässä. Tärkeätä on kertoa, ettei toisilta saa ottaa mitään ilman lupaa. Tehtävästä huomaa, että kaikilla on eri lähtökohdat. Joillakin on helpompaa ja joillakin vaikeampaa. Keskustellaan asiasta.

Lisää vinkki

Liite