Seikkailija ymmärtää, että toisille erityiset paikat ovat pyhiä.

Valikko

Uskonnollinen rakennus


Tavoite:

Seikkailija ymmärtää, että toisille erityiset paikat ovat pyhiä.

Kuvaus:

Joukkue vierailee hengellisessä tilassa.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Vierailukohteessa
Taitoalueet Katsomustaidot
Kesto -
Kasvatustavoitteet Maailmankatsomus
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo sopii vierailusta kohteesta vastaavan henkilön kanssa ja informoi vanhempia. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Pohdiskelija

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Joukkue vierailee kirkossa. Sampo järjestää siellä vartioiden välisen kisan. Tehtävät voivat olla esimerkiksi arviointia, mittaamista, etsimistä, havainnointia, kim-leikkejä, tietokilpailua, kätevyyttä, soittotaitoa tai ryhmässä toimimista.

Vartio voi tehdä esimerkiksi polkupyöräretken metsäkirkkoon, vierailun hiippakunnan tuomiokirkkoon, synagogaan, moskeijaan tai lähiseudulla olevan vanhan kirkon raunioille. Sammon tulee valmistautua vierailuun, jotta hän osaa vastailla seikkailijoiden kysymyksiin.

Joukkue pyytää työntekijän oppaakseen. Oppaan johdolla seikkailijat pääsevät tutustumaan hengellisen tilan sellaisiin osiin, joihin yleensä ei ole pääsyä.

Kirkkosuunnistus. Sampo valmistelee kirkkotilaan suunnistustehtävän, jossa seikkailijoiden on kirjallisten vihjeiden tai valokuvien avulla siirryttävä kirkkotilan paikasta toiseen. Suunnistuksen voi pukea myös aarteenetsinnän muotoon.

Joukkue vierailee kirkossa ja tutustuu siellä uskonnolliseen taiteeseen, maalauksiin ja veistoksiin. Jos joukkue vierailee ortodoksisessa kirkossa, sammon kannattaa etukäteen tutustua ikoniperinteeseen.

Seikkailijat jakautuvat pareihin. Kukin pari valitsee jonkin rakennuksesta löytyvän esineen ja miettii yhdessä vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Sampo voi tarvittaessa auttaa vastausten miettimisessä tai kysyä apua mahdolliselta oppaalta. Vartio käy vastaukset läpi myös yhdessä, jotta kaikki pääsevät tutustumaan esineisiin.

  1. Mikä esine on?
  1. Mistä materiaalista se on valmistettu? Mitä taitoja sen tekemiseen on tarvittu?
  1. Onko esine vanha vai uusi? Miten kauan se mahtaa vielä kestää käyttöä?
  1. Onko esine kaunis vai ruma? Entä mikä tekee siitä kauniin tai ruman?
  1. Mihin esinettä käytetään tilassa?
  1. Missä kohdassa tilaa se sijaitsee? Miksi se sijaitsee juuri siellä?
  1. Voisiko esineen korvata jollain toisella? Millä ja miksi?
  1. Onko jossakin muualla, esimerkiksi kotona, jokin samankaltainen esine?
  1. Jos sinä omistaisit esineen, mihin käyttäisit sitä?

Jokainen seikkailija valitsee tilasta oman mielipaikkansa. Seikkailija esittelee oman mielipaikkansa jollekulle kaverille ja kertoo myös samalla, miksi valitsi kyseisen paikan omaksi suosikikseen. Esiteltyään oman suosikkipaikkansa jokainen istahtaa sinne hetkeksi ja rauhoittuu muutaman minuutin ajaksi. Illan päättää sisaruspiiri.

Lisää vinkki

Liite