Seikkailija kehittyy ongelmanratkaisutaidoissaan.

Valikko

Salakirjoitus


Tavoite:

Seikkailija kehittyy ongelmanratkaisutaidoissaan.

Kuvaus:

Seikkailija käyttää jotakin salakirjoitusta ja lähettää sekä vastaanottaa sillä kirjoitetun viestin.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla
Kesto -
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo opettaa seikkailijoille pari tapaa kirjoittaa salakirjoitusta. Sampo auttaa tarvittaessa viestin tulkitsemisessa. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja hakee ohjeet sammolta ja ohjeistaa vartiotaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Salapoliisi

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Jokainen vartio keksii oman salakirjoituksen (tai valitsee olemassa olevista yhden) ja käyttää sitä aina, kun vartiolla on salaisia asioita, joista kukaan muu ei saisi tietää mitään.

Salakirjoitusta voi olla takaperin kirjoittaminen, tavuittain takaperin kirjoittaminen, kirjaimien numerokoodaus, joka toinen kirjain ylimääräinen, erilaiset piirroskuviot ja morsetus. Rosvokieli on yksi versio salakirjoituksesta. Jokaisen konsonantin jälkeen kirjoitetaan O ja sen jälkeen toistetaan konsonantti. Partio-sanasta tulee silloin poparortotio. Eri salakirjoituksia voi myös yhdistää, jolloin salakirjoituksen ratkaisemisesta tulee haastavampaa. Seikkailijat voivat esimerkiksi sekä kirjoittaa sanan takaperin että hypätä kaksi kirjainta eteenpäin. Partio-sanasta tulee silloin qkvtcr. Lisää ohjeita salasanomista löydät Reppu-kirjasta ja teoksesta Antero Vipunen. Klassista salapoliisitietoa löytyy myös kirjasta Marvi Jalo (suom.): Vakoilijan käsikirja. Kirjassa on mm. näppärän koodisormuksen ohje.

Lisää vinkki

Liite