Seikkailija saa itseluottamusta ja vahvistusta omanarvontunnolleen.

Valikko

Minä itse


Tavoite:

Seikkailija saa itseluottamusta ja vahvistusta omanarvontunnolleen.

Kuvaus:

Seikkailija kertoo joukkueelleen jotakin itsestään.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Kaveritaidot Moninaisuus Ryhmähenki
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto -
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo antaa ohjeita ja kannustaa seikkailijoita.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Itä - elämän rakentaminen

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailijat harjoittelevat oman mielipiteensä ilmaisemista. Joukkue sopii, että kauden aikana jokainen tuo vuorollaan mukanaan kysymyksen koskien jotakin, mitä on tapahtunut viikon aikana. Seikkailijat kertovat tämän jälkeen keskusteluringissä oman mielipiteensä asiasta. Hyviä aloituksia lauseille ovat: Mielestäni… Luulen, että… On kiellettyä sanoa toiselle, että hän on väärässä. Sen sijaan voi sanoa, että itse on eri mieltä. Hyviä tukikysymyksiä ovat: Onko tämä mielestäsi hyvä? Miksi olet sitä mieltä? Jos seikkailija on unohtanut miettiä aiheen, sampo voi pohtia hänen kanssaan kahden kesken hetken sopivaa aihetta. Aiheita voivat olla esimerkiksi ajankohtaiset uutiset, kouluun liittyvät tapahtumat ja niin edelleen. Sammon kannattaa varautua kokouksiin myös itse jollakin aiheella, jos vuorossa oleva seikkailija sattuu olemaan poissa. Vartio voi myös keksiä aiheen koko ryhmän kesken. Lähde: Scouterna

Kaikki istuvat piirissä. Sampo pyytää seikkailijoita hakemaan luonnosta esineen, joka kuvastaa sovittua asiaa, esimerkiksi ”Mielialani tällä hetkellä”, ”Olen henkilö, joka…”, ”Miksi olen partiolainen”. Seikkailijalla on viisi minuuttia aikaa löytää sopiva esine. On hyvä kertoa seikkailijoille, että esinettä käytetään askarteluun, eikä sen siksi kuulu olla liian iso. Kun kaikki ovat palanneet piiriin, näytetään esineet muille ja kerrotaan, miksi on valinnut juuri sen asian. On hyvä, jos joku aikuisista aloittaa. Sammon tehtävänä on huolehtia, että jokainen saa esitellä oman asiansa ilman muiden keskeyttämistä. Kun kaikki ovat kertoneet esineestään, jatketaan seuraavaan vaiheeseen. Seikkailijat rakentavat vartioittain kehykset kepeistä. Kehysten kuuluu olla noin A4 kokoisia. Kun kehys on valmis, sidotaan nauhaa tai lankaa kehyksen sisälle verkoksi. Viimeisenä kiinnitetään vartiolaisten esineet verkkoon. Vartiot esittelevät taideteoksensa toisilleen. Aivan lopuksi seikkailijat voivat vielä miettiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Jos saisit valita uudestaan, valitsisitko saman esineen? Onko helppo nähdä vartiokavereista, mitä he ajattelevat ja tuntevat? Mitä voi tehdä, jos jonkun olo ei ole erityisen hyvä? Lähde: Scouterna

Jokainen kertoo itsestään kolme asiaa, joista vain yksi on totta (esimerkiksi "Olen harrastanut judoa”, “Olen asunut Helsingissä”, “Olen allerginen pähkinöille”.). Seikkailijoita ohjataan keksimään asioita, joita muut ryhmäläiset eivät tiedä, ei siis esimerkiksi ikää tai nykyisiä harrastuksia. Tämän jälkeen kaikki ryhmän jäsenet arvaavat, mikä väitteistä pitää paikkansa. Arvaaminen voidaan toteuttaa esimerkiksi viittausäänestyksellä. Kun kaikki ovat arvanneet, oikea vastaus paljastetaan ja oikein arvanneet kysyvät aiheeseen liittyen lisäkysymyksen, joihin henkilön tulee vastata (esimerkiksi Miksi lopetit judon?). Näin edetään jäsen kerrallaan. Jokainen tulee kertoneeksi asioita, joita muut eivät tienneet. Lisäksi vuorovaikutustaidot kehittyvät kysymysten ja vastausten kautta. Jos joukkue on iso, voidaan harjoitus toteuttaa vartioittain.

Jos seikkailijat haluavat tehdä lemmikkieläinesittelyn, keskustellaan siitä, voiko eläintä ottaa mukaan. Muistetaan, että joukkueessa saattaa olla allergisia. Ei ole välttämättä lemmikillekään mukavaa, jos se tuodaan kololle esiteltäväksi. Jos haluaa tutustua lemmikkieläimiin, eikä ryhmässä ole allergisia, joukkue voi järjestää kotikäynnin lemmikinomistajan luokse. Lemmikkieläintä voi myös esitellä valokuvin.

Jokainen kirjoittaa paperille vastaukset alla oleviin kysymyksiin. Olen syntynyt… Olen allerginen… Lempimusiikkiani on… Uskontoni on… Inhoan … Koulussa lempiaineeni on… Perheeseeni kuuluu… Sampo pyytää kaikkia etsimään jonkun, joka on vastannut kaikkiin kysymyksiin samalla tavalla. Jos tämä ei onnistu, pelaajat etsivät seuraavaksi ihmistä, jonka kanssa olisi ainakin neljä yhteistä piirrettä – tai kolme, kaksi – tai edes yksi. Lopuksi keskustellaan aktiviteetista: Oliko aktiviteetti seikkailijoiden mielestä hauska. Miksi tai miksi ei? Mitä seikkailijat oppivat? Kuinka moni löysi ihmisen, jonka kanssa hänellä oli viisi/neljä/kolme/kaksi/yksi yhteistä piirrettä?

Sampo ohjeistaa seikkailijoita valmistamaan 5 - 15 minuutin esityksen esimerkiksi jostakin harrastuksestaan. Ideana on, että kaikilla on vapaat kädet tehdä omannäköisensä juttu. Joukkue keskustelee ennakkoon yhdessä, mistä aiheista kukin haluaisi kertoa. Sampo rohkaisee seikkailijoita esiintymään ja ottaa tarvittaessa itselleen ensimmäisen esittelyvuoron.

Leikin tavoitteena on tunnistaa meissä olevia erilaisuuksia ja samanlaisuuksia. Joukkue jakautuu pareihin. Johtajan tehtävänä on miettiä jakautumistapa siten, että tutut kaverukset eivät ole välttämättä parina, vaan samalla tulee tutustutta uuteen kaveriin. Parit asettuvat vierekkäin seisomaan sovitun alueen toiseen päähän. Johtaja esittää yksi kerrallaan erilaisia väittämiä ja kehottaa osallistujia keskustelemaan niistä oman parin kanssa. Johtaja sanoo väittämiä yksitellen esim. ”Minulla on siniset silmät” ”Minulla on kaksi sisarusta” ”Pidän eläimistä” ja niin edelleen. Jos molemmat eivät voi vastata väittämään samalla tavalla ”kyllä” tai ”ei”, he saavat liikkua pienen askeleen eteenpäin. Jos väittämä sopii molempiin, he jäävät paikoilleen. Pari, joka pääsee ensimmäisenä tilan toiseen päähän, on voittaja. He ovat keskenään erilaisin pari. Lopuksi joukkue voi keskustella siitä, että jokainen meistä on erityislaatuinen ja kahta samanalaista “sinua” ei ole missään.

Lisää vinkki

Liite