Seikkailija kehittää ryhmätyötaitojaan. Seikkailija saa onnistumisen kokemuksia, ja testaa vuoden aikana opittuja taitoja ja toteuttaa osaamistaan leikkimielisessä pelissä. Seikkailija pysähtyy tarkastelemaan mikä meni hyvin ja mikä ei, ja oppii sietämään epäonnistumisia.

Valikko

Sepeli


Tavoite:

Seikkailija kehittää ryhmätyötaitojaan. Seikkailija saa onnistumisen kokemuksia, ja testaa vuoden aikana opittuja taitoja ja toteuttaa osaamistaan leikkimielisessä pelissä. Seikkailija pysähtyy tarkastelemaan mikä meni hyvin ja mikä ei, ja oppii sietämään epäonnistumisia.

Kuvaus:

Seikkailijat näyttävät vuoden aikana opittuja taitojaan, kiertämällä rastilta rastille, tehden tehtäviä.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Metsässä Ulkona
Taitoalueet Itsestä huolehtiminen Luovuus Partiokulttuuri Retkeily Ryhmähenki Suunnistus
Kesto -
Kasvatustavoitteet Itsetuntemus Luontosuhde Osaaminen ja ongelmanratkaisu Ryhmässä toimiminen Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo vastaa yhdessä muiden johtajien kanssa sepelin suunnittelusta, ja toteutuksesta. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja tutustuu yhdessä muiden vartionjäsenten kanssa sepelin sääntöihin ja toteuttaa tehtäviä. Vartionjohtajan tehtävänä on huolehtia, että jokainen vartion jäsen saa tasapuolisesti osallistua suorituksiin ja pääsee toteuttamaan osaamistaan.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Itä - elämän rakentaminen

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Sepeli eli seikkailijapeli on maastoleikki, jonka taustalle rakennetaan tarina, jonka mukana lapset seikkailevat pisteeltä pisteelle testaten vuoden aikana oppimiaan taitoja. Ennen kaikkea sepeli ei ole kisa, eikä siinä ole häviäjiä. Tarkoituksena on hauskalla tavalla testata ja harjoituttaa seikkailijoiden taitoja. Sepelin voi järjestää suurempana tapahtumana isommalle lippukunnalle tai vaikka vain omalle seikkailijaryhmälle.

Itäsepeli suunnitellaan samalla periaatteella kuin eteläsepeli, eli keksitään teema, jonka ympärille sepeli rakennetaan, esim. kansainvälisyys, ystävyys yli rajojen tms. Koska kyseessä on toinen seikkailijavuosi, tämä sepeli voi kestää jo yön yli.

Rasti-ideoita:kokkisota, kylmärasteja, joista löytyy vihjeitä tai välineitä seuraavia rasteja ajatellen, pysähdysrasti (Amazing Race -sarjasta), rinkkalautta, donitsi, tandemsukset

Suunnistaminen:suunnistus, merkattu reitti, perinteiset maamerkit, eläinten jäljet, morsetettu seuraava rasti, karttapalapeli, koordinaateilla suunnistaminen, merkkituli

Liikkuminen: kävely, pyöräily, kanootti, soutuvene, pyöräsukset

A-pukki-rasti: Kesto 30 min. Seikkailijoiden tehtävänä on rakentaa A-pukki annetuista materiaaleista. Tämän jälkeen heidän tulee ratkaista kiinalainen arvoitus (2 vaihtoehtoa) ja esittää ratkaisu ylittämällä ojaa ratkaisun mukaisesti A-pukkia “lauttana/veneenä” käyttäen. Tarvikkeet: köyttä- sidosnarua- kirves + saha + puukko /seikkailijajoukkue- puita (arvoituksissa esiintyvien hahmojen nimilappuja)

EA- rasti: kesto 15 min. + sepelin päätös. Seikkailijoiden tehtävänä on auttaa potilasta tai potilaita ensiapurastilla. He saapuvat valmiiksi lavastettuun tilanteeseen, jossa potilas tai potilaat valittavat omaan rooliinsa sopivalla tavalla (varsinaista rastikäskyä ei siis tarvita). Esimerkiksi palovammasta kärsivä henkilö voi valittaa polttavaa kipua kädessä eikä tiedä, mitä sille pitäisi tehdä. Samaan aikaan toinen henkilö on puita pilkkoessaan osunut kirveellä vahingossa omaan jalkaansa, josta tulee suurella paineella verta eikä hän pysty itse tyrehdyttämään valtavaa verenvuotoa. Seikkailijoiden on autettava potilaita parhaansa mukaan. Kun seikkailijat ovat antaneet potilaalle tai potilaille ensiapua, rastihenkilön tehtävänä on arvioida, ovatko he toimineet oikein.

Lisää vinkki

Liite