Seikkailija saa itseluottamusta joukkueessa.

Valikko

Minä


Tavoite:

Seikkailija saa itseluottamusta joukkueessa.

Kuvaus:

Seikkailija kertoo jotakin itsestään.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Kaveritaidot Rohkeus Ryhmähenki
Johtamistaito johtamistaito.itsensa-johtamisen-taidot
Kesto 1 - 4 tuntia
Kasvatustavoitteet Ihmissuhteet Itsetuntemus Ryhmässä toimiminen Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo ohjeistaa vartionjohtajia. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä, ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervetuloa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Jokainen kirjoittaa paperille vastaukset alla oleviin kysymyksiin. Olen syntynyt… Olen allerginen… Lempimusiikkiani on… Uskontoni on… Inhoan … Koulussa lempiaineeni on… Perheeseeni kuuluu… Pyydetään kaikkia etsimään joku, joka on vastannut kaikkiin kysymyksiin samalla tavalla. Jos tämä ei onnistu, pelaajat etsivät seuraavaksi ihmistä, jonka kanssa olisi ainakin neljä yhteistä piirrettä – tai ainakin kolme tai kaksi – tai edes yksi. Lopuksi keskustellaan aktiviteetista: Oliko aktiviteetti seikkailijoiden mielestä hauska. Miksi tai miksi ei? Mitä seikkailijat oppivat? Kuinka moni löysi ihmisen, jonka kanssa hänellä oli viisi/neljä/kolme/kaksi/yksi yhteistä piirrettä?

Jokainen kertoo itsestään kolme asiaa, joista vain yksi on totta (esimerkiksi "Olen harrastanut judoa”, “Olen asunut Helsingissä”, “Olen allerginen pähkinöille”). Seikkailijoita ohjataan keksimään asioita, joita muut ryhmäläiset eivät tiedä, ei siis esimerkiksi ikää tai nykyisiä harrastuksia. Tämän jälkeen kaikki ryhmän jäsenet arvaavat (voidaan toteuttaa esimerkiksi viittausäänestyksellä), mikä väitteistä pitää paikkansa. Kun kaikki ovat arvanneet, oikea vastaus paljastetaan ja oikein arvanneet kysyvät aiheeseen liittyen lisäkysymyksen, joihin henkilön tulee vastata (esimerkiksi Miksi lopetit judon?). Näin edetään jäsen kerrallaan. Jokainen tulee kertoneeksi asioita, joita muut eivät tienneet. Lisäksi vuorovaikutustaidot kehittyvät kysymysten ja vastausten kautta. Jos joukkue on iso, voidaan harjoitus toteuttaa useammassa pienessä ryhmässä.

Kaikki istuvat piirissä. Sampo pyytää seikkailijoita hakemaan luonnosta asian, joka kuvastaa sovittua asiaa, esimerkiksi ”Mielialani tällä hetkellä”, ”Olen henkilö, joka…”, ”Miksi olen partiolainen”. Seikkailijalla on viisi minuuttia aikaa löytää sopiva esine. On hyvä kertoa seikkailijoille, että esinettä käytetään askarteluun, eikä sen siksi kuulu olla liian iso. Kun kaikki ovat palanneet piiriin, näytetään esineet muille ja kerrotaan, miksi on valinnut juuri sen asian. On hyvä, jos joku aikuisista aloittaa. Sammon tehtävänä on huolehtia, että jokainen saa esitellä oman asiansa ilman muiden keskeyttämistä. Kun kaikki ovat kertoneet esineestään, jatketaan seuraavaan vaiheeseen. Seikkailijat rakentavat vartioittain kehykset kepeistä. Kehysten kuuluu olla noin A4 kokoisia. Kun kehys on valmis, sidotaan nauhaa tai lankaa kehyksen sisälle verkoksi. Viimeisenä kiinnitetään vartiolaisten esineet verkkoon. Vartiot esittelevät taideteoksensa toisilleen. Aivan lopuksi seikkailijat voivat vielä miettiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Jos saisit valita uudestaan, valitsisitko saman esineen? Onko helppo nähdä vartiokavereista, mitä he ajattelevat ja tuntevat? Mitä voi tehdä, jos jonkun olo ei ole erityisen hyvä? Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Liite