Seikkailija tuntee oman ikäkautensa partioasun.

Valikko

Partioasu


Tavoite:

Seikkailija tuntee oman ikäkautensa partioasun.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu partioasuun ja sen käyttöön. Seikkailija tekee itselleen seikkailijan huiviholkin.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla
Taitoalueet Partiokulttuuri
Kesto 2 iltaa
Kasvatustavoitteet Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sammon tehtävä: Sampo kerää mukaan kokoukseen seikkailijan partioasun merkit ja asusteet sekä materiaalia ja huiviholkin ohjeen.  Sampo ohjeistaa seikkailijat tutustumaan vartioittain partiomerkkeihin ja selvittämään niiden merkitystä. Sampo näyttää itse esimerkkiä ja pitää partioasua päällä kokouksissa. Vartionjohtajan tehtävä: Vartionjohtaja johtaa vartion työskentelyä silloin kun seikkailijat toimivat vartioittain.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Tervetuloa

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Seikkailija voi tehdä itselleen huiviholkin esimerkiksi sitomalla osmonsolmun oranssista muovinarusta.

Sampo antaa seikkailijoille tehtäväksi piirtää partiolainen. Kun jokaisen kuva on valmis, johdattaa sampo seikkailijat keskustelemaan seuraavista kysymyksistä: Miltä partiolaiset näyttävät? Onko heillä partioasu? Miksi/miksi ei? Onko partiolaisella partiohuivi? Mistä muusta partiolaisen tunnistaa? Lähde: Scouterna

Seikkailijat istuvat tuoleilla ympyrässä. Sampo lukee väittämiä partioasusta. Seikkailijat nousevat ylös ja vaihtavat paikkaa toisen kanssa, kun ovat samaa mieltä väittämän kanssa. Tämän jälkeen sampo voi halutessaan johdatella vartion keskustelemaan kyseisestä väittämästä. Ehdotuksia väittämiksi: - Partiossa on kivaa. - On helppo nähdä onko joku partiolainen. - Partiolaisen tunnistaa partioasusta. - Pidän partioasusta. - Partioasun väri on ruma. - Partioasua käytetään koloilloissa. - Partioasua käytetään leireillä. - Partioasua käytetään juhlavissa tilaisuuksissa. - Partiojohtajan kuuluisi käyttää partioasua. Lähde: Scouterna

Partioasu on yksi kaikkia maailman partiolaisia yhdistävä partiotapa. B-P halusi pukea kaikki partiolaiset yhteneviin asuihin, jotta vaatetuksen perusteella ei voisi päätellä, onko poika kotoisin rikkaista vai köyhistä oloista. Perusajatus on sama kuin monen maan koulupuvuissa. B-P oli sotilas, joten univormu oli hänelle luonnollinen valinta. Partiopaitoja on monenlaisia, mutta partiohuivi kuuluu aina asuun. Suomalaiset lippukunnat käyttävät, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta, joko ruskeaa tai sinistä partiopaitaa. Yleisin huivi on pohjaväriltään sininen huivi, johon ommellaan, brodeerataan tai painetaan lippukunnan oma merkki. Huivi voi olla minkä värinen tahansa, ja siinä voi olla erilaisia reunakanttauksia tai -nauhoja. Partioasusta löytyy enemmän tietoa Partiowikin artikkeleista Partioasu ja Partiohuivi. Lippukuntien huiveja voi käydä ihastelemassa Partiomuseon kokoelmissa Turussa tai suurissa partiotapahtumissa.

Joukkue järjestää leikkimielisen muotinäytöksen. Joku seikkailijoista toimii mannekiinina mahdollisimman täydelliseen partioasuun pukeutuneena. Asun yksityiskohtia esitellään tarkasti. Huumori ja eläytyminen mallimaailmaan on hyvin sallittua!

Sampo voi tuoda mukaan omia tärkeitä partiotunnuksia. Sampo kertoo vanhoista huiveista, leirihuiveista, ansiomerkeistä, leirilakeista, väiskistä tai Gilwell-huivista. Jos johtaja on swopannut jotain, hän voi tuoda esineitä mukanaan ja kertoa swoppauksen perusteista. Swoppauksesta lisää muun muassa Partiowikissä.

Sampo ohjeista seikkailijat tutustumaan vartioittain partiomerkkeihin ja selvittämään niiden merkitystä. Merkkien paikkoja voi harjoitella asettelemalla merkkejä paikoilleen tai piirtämällä. Ainakin seuraavat merkit pitäisi käydä läpi: - järjestötunnus - lupausmerkki WAGGGS ja WOSM sekä lippukunnan oma, jos sellainen on - seikkailijamerkki ilmansuuntineen - väli-ilmansuuntamerkit - seikkailijoiden taitomerkit - sammon pestimerkki - aikuisen sininen pillinaru - PJ-solki ja josefiinansolmu - tarpojien vaihemerkit - lippukunnan ansiomerkki Tarvikkeet: seikkailijaikäisten merkit, partiopaita, muut yleiset partiomerkit, baretti, väiski, partiovyö jne.

Seikkailijat katsovat Reppu-kirjasta partioasun esittelyn, jonka jälkeen tehtävänä on tutustua partioasuun kuuluviin merkkeihin vartioittain asettamalla tyhjään paitaan partiomerkit esimerkiksi hakaneuloin. Kun vartio valmis, se esittelee partiopaidan ja selitykset merkkien tarkoituksesta muille seikkailijoille. Harjoittelun jälkeen toteutetaan sama kisana vartioiden kesken, jolloin nopeudesta, oikeasta sijoittelusta ja oikeasta selityksestä saa pisteitä. Kankaisen sijasta partiopaita voi olla myös tulostettu tai piirretty iso paita, johon pitää laittaa paperiset merkit oikeaan paikkaan. Tarvikkeet: seikkailijaikäisten merkit, partiopaita, muut yleiset partiomerkit, baretti, väiski, partiovyö jne.

Sampo poistaa paidasta jonkin merkin. Kuka seikkailijoista muistaa ensimmäisenä, mikä merkki puuttuu? Samalla voidaan leikkiä aasinhäntää niin, että seikkailijat yrittävät vuorollaan sokkona saada merkin osumaan oikeaan paikkaan. Leikki toimii myös nopeuskilpailuna.

Kortteihin piirretään merkki, jonka viereen kirjoitetaan jonkin muun merkin nimi. Jokaiselle vartiolle voi tehdä omat dominokortit. Seikkailijat tekevät korteista ympyrän niin, että vierekkäisissä korteissa on aina saman merkin kuva ja nimi.

Lisää vinkki

Liite