Seikkailija osaa sitoa jalussolmun ja lippusolmun ja tuntee niiden käyttötarkoitukset.

Valikko

Jalussolmu ja lippusolmu


Tavoite:

Seikkailija osaa sitoa jalussolmun ja lippusolmun ja tuntee niiden käyttötarkoitukset.

Kuvaus:

Seikkailija opettelee jalussolmun ja lippusolmun ja niiden käyttötarkoitukset.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Retkeily
Kesto 30 min
Kasvatustavoitteet Luontosuhde
Johtajan tehtävä: "Sampo neuvoo ja ohjaa. Sampo ohjeista vartionjohtajat harjoittelemaan jalussolmun ja lippusolmun tekoa yhdessä vartion kanssa Vartionjohtaja varmistaa että kaikki vartion jäsenet kokeilevat ja oppivat solmut"

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Etelä

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Karkkinarut Hauska tapa harjoitella solmuja on tehdä niitä karkkinarusta eli snöreneistä! Ryhmäläiset valitsevat yhdessä tehtävän solmun ja kukin tekee sen omaan naruunsa. Kun johtaja on tarkistanut, että solmu on oikein, saa solmun syödä

Solmutervapata Osallistujat asettuvat piiriin. Jokaisella on käsissään selän takana solmunaru. Jääjä kiertää piirin ulkopuolella tehden naruihin solmuja. Ryhmä sopii etukäteen tietyn solmun, joka omassa narussa huomattua pitää lähteä juoksemaan jääjän kanssa kilpaa, kumpikin eri suuntaan piiriä ympäri. Se kumpi ehtii tyhjälle paikalle viimeisenä, on seuraava jääjä.

Solmuviesti Osallistujat jaetaan kahteen joukkueeseen ja joukkueet asettuvat jonoon vierekkäin. Muutaman metrin päähän jonojen eteen laitetaan solmunarut. Peli alkaa johtajan merkistä, jolloin jonon ensimmäinen juoksee solmunarulle, tekee sovitun solmun ja johtajan hyväksyttyä sen palaa lähettämään seuraavan jonosta solmupaikalle ja menee itse jonon viimeiseksi. Joukkue, jonka kaikki jäsenet ovat tehneet solmun ensimmäisenä (tai vaikka kaikki kaksi kierrosta tai miten sovitaankin), voittaa.

Lisää vinkki

Liite