Seikkailija tietää, että partioliike on maailmanlaajuinen.

Valikko

Partiolaiset maailman


Tavoite:

Seikkailija tietää, että partioliike on maailmanlaajuinen.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu jonkin toisen maan tapoihin toteuttaa partio-ohjelmaa.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kansainvälisyys Partiokulttuuri
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Yhteisöön kuuluminen
Johtajan tehtävä: Sampo toimii asiantuntujana, ohjaa tilannetta ja kannustaa seikkailijoita osallistumaan. Vartionjohtajat noutavat sammolta tarvittavat tarpeet ja ohjeet. Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä, ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Itä

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Partiokoti Our Cabaña Meksikossa avasi ovensa 60 vuotta sitten. Monet tytöt ympäri maailman ovat matkustaneet sinne tehdäkseen unelmistaan totta. Sampo pyytää seikkailijoita kirjoittamaan vartioissa 30 sekunnissa mahdollisimman monta Meksikoa kuvaavaa asiaa. Kun lista on valmis, sampo pyytää vartiota valitsemaan listasta yhden sanan. Tehtävänä on luoda lyhyt näytelmä tai pysäytyskuva, joka kuvaa valittua sanaa. Jos ryhmä valitsee esimerkiksi sanan kaktus, osallistujat voivat muodostaa itsestään pienen kaktuspuutarhan. Lähde: Thinking Day 2018

Vartio tutustaa WAGGGS:in partiokoteihin (Our Chalet, Sangam, Pax Lodge, Our Cabana) esimerkiksi kuvien tai pienten esittelyjen avulla. Vanhin partiokeskus Our Chalet sijaitsee Sveitsissä. Vartio tutustuu sveitsiläiseen kulttuuriin leikin kautta. Sveitsiläisten paimenten perinteinen yhteydenpitoväline oli alppitorvi. Niillä viestittiin läheisten kukkuloiden tai alhaalla olevien kylien ihmisten kanssa. Eri viesteihin käytettiin eri sävelasteikkoja. Vartio jakautuu kolmeen joukkueeseen: paimenet, lehmät ja luonto. Paimenet: tuottavat ääntä. Lehmät: noudattavat paimenten ääniohjeita. Luonto: Tässä ryhmässä pitäisi olla ainakin kolme jäsentä. He seisovat paikallaan reitin varrella esteinä, kuten kivinä, puina ja jokina. Tavoitteena on, että lehmä pääsee reitin läpi törmäämättä luonnon esteisiin, seuraamalla musikaalisia ohjeita, joita paimenet tuottavat. Vartio kehittää käyttämällä instrumentteja ja muita esineitä eri äänet eri käskyille (käänny oikealle, käänny vasempaan, kävele 5 askelta suoraan eteenpäin, pysähdy, ja niin edelleen). Vartio kertaa käskyt tarpeeksi monta kertaa ennen aloitusta. Kun kaikki ovat valmiita, päästetään lehmät valloilleen!

Vartio pyytää ulkomailla partiomatkalla käynyttä henkilöä kertomaan matkastaan ja partiotoiminnasta kyseisessä maassa. Esimerkiksi lippukunnan vaeltajat voivat kertoa ulkomaanprojekteistaan tai Jamboreelle osallistuneet leirikokemuksistaan.

Seikkailijat etsivät netistä kuvia WOSM:n ja WAGGGS:in partiokodeista. Kuvat tulostetaan ja liimataan tukevalle taustapaperille. Lopuksi seikkailijat leikkaavat kuvat paloiksi. Kun vartio on koonnut palapelejään tarpeeksi, he voivat lahjoittaa ne vaikkapa jonkun lippukunnan sudenpentulauman käyttöön. Lähde: Girlguiding Uk

Seikkailijat tekevät muistipelin, jossa parin toiseen puoleen etsitään kuvia eri maiden partiologoista ja toiseen puoleen piirretään kyseisten järjestöjen kotimaiden liput. Lähde: Det Danske Spejderkorps,

Seikkailijat tutustuvat eri maiden partiotapoihin. Esimerkiksi yhdysvaltalaiset partiotytöt myyvät keksejä. Vartio ottaa näistä partiolaisista mallia ja leipoo myös itse keksejä. Vartio voi hankkia vartiolleen tuloja myymällä keksit. Lähde: Girlguiding UK.

Seikkailijat tutustuvat eri maiden partiolaisten partioasuihin. Partioasuja löytyy netistä esimerkiksi hakusanalla scout uniform. Sampo voi myös esitellä omia valokuviaan kansainvälisistä partiotapahtumista tai joukkue voi yhdessä katsoa videoita esimerkiksi Jamboreilta. Seikkailit ottavat mallia jonkun maan partiolaisen partioasusta ja valmistavat paperitnuket, joilla on nämä asut päällään. Vaihtoehtoisesti seikkailijat voivat maalata voimapaperille luonnollisen kokoisen ihmisen, jonka päällä on muu kuin suomalainen partioasu. Lähde: Girguiding UK

Seikkailijat tutustuvat partiomerkkeihin. Sampo voi etukäteen hankkia koloiltaan erilaisia merkkejä omista ja lippukunnan varastoista sekä partiotuttavapiiriltään. Mukana voi olla kaikkia erilaisia merkkejä: lupausmerkit, taitomerkit, tapahtumamerkit, ulkomaalaiset merkit ja niin edelleen. Partiolaiset ympäri maailman keräävät merkkejä. Mitkä ovat yleisiä symboleita merkeissä, mitkä harvinaisia? Löytyykö merkeistä esimerkiksi Pyhän Yrjön, nuotion, käärmeen, kuun, leijonan, ilmapallon, kalan, partioliljan, leijan, tähden, kolmiapilan, dinosauruksen, supersankarin, kompassiruusun tai kruunun kuvia?

Seikkailijat osallistuvat piirin tai SP:n kehitysyhteistyöprojektiin.

Joukkue pitää lippukunnan toiselle ryhmälle kv-illan, jossa eläydytään toisen maan partiointiin. Ideointi yhdessä: Seikkailijat keskustelevat pari minuuttia vartioittain siitä, mitä haluaisivat juhlassa tehtävän. Tämän jälkeen sampo kokoaa yhteisen listan ideoista. Ideoiden pohjalta seikkailijat kirjoittavat tai piirtävät itsenäisesti tarralapuille, miten haluaisivat, että juhla toteuttettaisiin, tai mitä siinä tehtäisiin. Laput kiinnitetään seinään. Kun kaikki ovat valmiita, ryhmitellään laput sisällön mukaisesti. Keskustellaan, paljonko ehditään tehdä ja mitä oikeasti halutaan tehdä. Tarvittaessa äänestetään. Sampo jakaa tehtäviä vartioiden kesken ideariihen pohjalta. Mietitään, mitä pitää tehdä ennen juhlaa, mitä valmisteluita pitää tehdä kotona, mitä johtajat tekevät, kuka ostaa tarvikkeet, kuka kutsuu vieraat, keitä kutsutaan ja miten laitetaan ruoka. Vinkkejä, mitä voi tehdä: - Ruokaa - Musiikkia - Leikkejä - Kansallispukuja - Tarinoita - Videoita - Juliste-esittely maasta, partiotoiminnasta kyseisessä maassa, lasten asemasta - Reilun kaupan tuotteita - Tervetuliaskyltti kyseisen maan kielellä tai kielillä. - Vieras kyseisestä maasta - Tietovisa

Lisää vinkki

Liite