Seikkailija ymmärtää tulen käsittelyyn liittyvät turvallisuusasiat ja osaa sytyttää nuotion.

Valikko

Nuotio


Tavoite:

Seikkailija ymmärtää tulen käsittelyyn liittyvät turvallisuusasiat ja osaa sytyttää nuotion.

Kuvaus:

Seikkailija harjoittelee nuotiopohjan valmistamista, nuotion sytyttämistä ja sammuttamista käytännössä.

Tiedot

Pakollisuus Pakollinen
Paikka Metsässä Ulkona
Taitoalueet Tulenteko Turvallisuus
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Luontosuhde
Teemat Metsä
Johtajan tehtävä: Sampo huolehtii siitä, että vartiolla on maanomistajan lupa nuotion tekoon. Hän hankkii paikalle tarvittavat välineet. Sampo vastaa turvallisuudesta ja tutustuttaa myös seikkailijat tulen käsittelyyn liittyviin turvallisuusohjeisiin. Sampo tutustuttaa seikkailijat oikeaoppiseen nuotion rakentamiseen, sytyttämiseen ja sammuttamiseen. Sampo voi ohjeistaa etukäteen vartionjohtajia tekemään nuotiot yhdessä vartioidensa kanssa turvallisesti. Vartionjohtaja huolehtii siitä, että jokaisella on tekemistä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Pohjoinen

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Tulihippa Leikki symboloi mitä tulen syttymiseen tarvitaan: polttoainetta, lämpöä ja happea. Seikkailijat jaetaan näihin kolmeen ryhmään ja he saavat siihen kuuluvan tunnuksen, esimerkiksi värillisen narun tai ohjeen sitoa huivi tietyllä tavalla (kaulan ympäri, ranteen ympäri tai pään ympäri). Yhdestä seikkailijasta tehdään palosammutin. Palosammutin yrittää ottaa muita kiinni. Jos jää kiinni ”sammuu” ja joutuu jäämään paikalleen seisomaan ja nostamaan kädet pystyyn. Jälleensytyttämiseen tarvitaan kaksi seikkailijaa, jotka kuuluvat kahteen eri ryhmään kuin kiinnijäänyt. Nämä kaksi pelastajaa halaavat kiinnijäänyttä, jolloin hän taas syttyy. Jos happi-ryhmään kuuluva jää kiinni, tarvitaan siis yksi polttoaineryhmästä ja yksi lämpöryhmästä pelastamaan hapen. Palosammutinta voidaan vaihtaa pari kertaa leikin aikana. Palosammuttimestahan voi loppua sisältö. Lähde: Scouterna

Joukkue tekee kartongista kuusi noin 25–30 cm korkeata yksinkertaista ”nukkea”. Seikkailijat pukevat aina kaksi nukkea samanlaiseen kankaaseen: 1. puuvillaan (esim. farkut, puuvillapaita) 2. villaan (esim. vanha villasukka) 3. synteettiseen kankaaseen (esim. fleece). Seikkailijat ompelevat kankaat niin, että ne pysyvät kartonkinukkejen päällä. Lopputuloksen ei tarvitse olla kaunis. Seikkailijat laittavat samalla tavalla puetut nuket samaan aikaan nuotiopaikkaan. Toinen nukeista laitetaan seisomaan ja toinen makaamaan. Seikkailijat sytyttävät nukkejen vaatteet palamaan ja seuraavat miten kankaat palaavat. Kun nuket ovat tuhoutuneet, joukkue käy keskustelun havainnoistaan. Mitä keholle tapahtuu jos vaatteet syttyvät palaamaan? Miten materiaali vaikuttaa? Mitä pitää tehdä jos vaatteet syttyvät tuleen? Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Liite