Seikkalija ymmärtää, että puhdas vesi ja ruoka eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Valikko

Vesi ja ruoka


Tavoite:

Seikkalija ymmärtää, että puhdas vesi ja ruoka eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Kuvaus:

Tutustutaan kehitysmaiden ruoka- ja vesitilanteeseen.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Kansainvälisyys Kestävä kehitys Vaikuttaminen
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Toisten kunnioittaminen
Johtajan tehtävä: Sampo tukee tehtävien toteuttamista ja tukee keskustelua sopivilla kysymyksillä. Vartionjohtaja noutaa sammolta tarvittavat tarpeet ja ohjeet. Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä, ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Kehitysyhteistyö

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Jokainen vartio saa puoli litraa vettä, yksi tai kaksi pussia einesjälkiruokajauhetta (josta vettää lisäämällä syntyy esimerkiksi kiisseliä tai suklaamoussea), kulhon, oman mukin jokaiselle seikkailijalle, laimentamatonta mehua niin, että sitä riittää jokaiselle sekä tiskiharjan. Tehtävänä on valmistaa jälkiruoka, sekoittaa jokaiselle mehua ja tiskata jälkikäteen. Vartio huomaa pian, ettei vesi riitä. Sampo kertoo silloin, että parin sadan metrin päässä on lisää vettä. Seikkailijat saavat hakea sitä mukien tai kulhon avulla. Vesiämpäriä/kanisteria ei saa siirtää. Sampo laittaa vesiastiaankin vain noin 5 litraa vettä. Kun se on loppu, niin vesi on loppu. Todennäköistä siis on, että kaikki eivät saa kiisseliä, mehua ja tiskausta tehtyä. Tehtävän jälkeen sampo johdattaa seikkailijat keskusteluun: Miltä aktiviteetti tuntui? Vaikealta? Epäoikeudenmukaiselta? Mihin me käytämme vettä jokapäiväisessa elämässämme? Miten voisi saada lisää vettä paikkoihin, joissa sitä on vähän? Miten leireillä säästetään vettä? Lähde: Scouterna

Seikkailijat ottavat kololta esille veden kuljettamiseen soveltuvia esineitä, kuten muki, ämpäri, myssy, suppilo tai pesusieni. He vievät ämpärin ja pullon 50 metrin etäisyydelle toisistaan. Jokainen vartio tarvitsee oman ämpärin ja oman pullon. Kaikki osallistujat ottavat yhden esineen ja asettautuvat linjalle ämpärin ja pullon väliin. Seikkailijoiden tehtävä on kuljettaa vettä ämpäristä pulloon mahdollisimman nopeasti. Ryhmä on valmis kun pullo on täynnä. Jokainen saa juosta ainoastaan oman osuutensa matkasta. Ryhmälle annetaan etukäteen aikaa miettiä, missä järjestyksessä heidän kannattaisi käyttää välineet. harjoituksen jälkeen sampo johdattaa seikkailijat pohtimaan seuraavia kysymyksiä: Mikä meni hyvin? Mikä meni huonosti? Mitä voisi ensi kerralla tehdä toisin? Onko kaikilla mahdollisuutta leikkiä vedellä tällä tavalla? Onko kaikilla puhdasta juomavettä? Miten heitä voisi auttaa? Tarvikkeet: muki, ämpäri, myssy, suppilo, pesusieni, pulloja, ämpäreitä. Lähde: Scouterna

Leikkiä leikitään ulkona. Seikkailijat tai sampo rajaavat noin 20 m x 15 m alueen. Toiseen päätyyn viedään tyhjä ja toiseen vedellä täytetty ämpäri. Leikkiin otetaan mukaan mukeja tai kulhoja, joissa voi kantaa vettä. Seikkailijat kuvittelevat, että he asuvat kylässä vuoristossa Afrikassa. Kylässä ei ole puhdasta vettä. Kyläläisten tehtävä on hakea vettä pärjätäkseen. Ongelma on, että matkalla lähteeseen vaanii rosvoja. Seikkailijat jaetaan kahteen joukkueeseen. Toisen joukkueen tehtävä on hakea vettä ”lähteestä”, eli täydestä ämpäristä, ”kylään”, eli tyhjään ämpäriin. Toisen joukkueen tehtävä on olla rosvoina ja estää kyläläisiä kuljettamasta vettä kylään. Leikkiä leikitään hetken, minkä jälkeen vaihdetaan puolia. Leikin jälkeen sammon kannattaa johdatella seikkailijat miettimään todellisuutta leikin peli-idean takana. Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Liite