Seikkailija lukee erilaisia runoja ja kirjoittaa vartion kanssa oman partioaiheisen runon.

Seikkailija tuntee kirjallisuuden eri tyylisuuntia. Hän osaa kirjoittaa itse runon.
Runokirjallisuus
Tavoite:
Seikkailija tuntee kirjallisuuden eri tyylisuuntia. Hän osaa kirjoittaa itse runon.
Tiedot
Pakollisuus
Valinnainen
Paikka
Kämpällä
Kololla
Metsässä
Ulkona




Taitoalueet
Luovuus
Viestintä
Johtamistaito
johtamistaito.visiointitaidot
johtamistaito.vuorovaikutustaidot
Kesto
1 h
Kasvatustavoitteet
Itsetuntemus
Ryhmässä toimiminen
Johtajan tehtävä:
Sampo auttaa seikkailijaa löytämään erilaisia runoja luettavaksi. Kirjastossa on oma luokkansa lasten ja nuorten runoteoksille. Lisäksi netissä on monia eri runoja. Sampo ohjaa seikkailijaa lukemaan eri tyyppisiä runoja. Sampo ja vartionjohtaja toimivat kirjoitustyössä vartion tai joukkueen kannustajina sekä ohjaavat tarvittaessa ryhmää eteenpäin yli vaikeiden kohtien. He voivat tarvittaessa myös keksiä itse malliksi pätkiä partioaiheisista runoista.
Toteutusvinkit
Järjestys:
Viimeisimmät
2021-02-12 04:28:35
Joukkue kirjoittaa porukalla aukkorunoja. Logiikka on sama kuin adjektiivi- eli aukkotarinoissa, joissa jokaisen adjektiivin kohdalle jätetään aukko. Aukot täytetään myöhemmin ryhmässä sanoen adjektiiveja vuorotellen. Lopputuloksena on usein hauska ja osittain älytön tarina, jolle on kiva nauraa porukassa. Tarkoituksena on siis kirjoittaa samanlainen aukkoteksti, mutta runomuotoisena siten, että sen lauseiden lopuista syntyy riimipareja. Esimerkiksi näin: “Olipa kerran _____ kettu Jolla oli yllään _____ mekko. Se ______ partiokololle juoksi ________ kavereidensa vuoksi.”
Lisää vinkki