Seikkailija rakentaa taitoradan vartion tai joukkueen kanssa ja harjoittelee pyörän hallitsemista erilaisissa tilanteissa.

Seikkailija osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Hän hallitsee polkupyöränsä erilaisissa tilanteissa.
Taitorata
Tavoite:
Seikkailija osaa liikkua turvallisesti liikenteessä. Hän hallitsee polkupyöränsä erilaisissa tilanteissa.
Tiedot


Toteutusvinkit
2017-10-28 10:48:02
Yksi tai muutama seikkailija puhaltaa saippuakuplia. Muut ajavat samalla alueella pyörillä ja yrittävät saada kiinni mahdollisimman monta kuplaa pyöräillen. Lähde: Scouterna
2017-10-28 10:52:59
Puolet joukkueesta tarttuu leikkivarjoon tai isoon, kevyeen pressuun ja antaa sen lainehtia ilmassa. Toinen puoli joukkueesta pyöräilee ristin, rastin leikkivarjon alla. Hetken päästä seikkailijat vaihtavat rooleja. Lähde: Scouterna
2018-01-20 19:13:58
Joukkueen jäsenet kilpailevat siinä, mikä vartio pystyy hitaimmin pyöräilemään tietyn matkan kahden viivan välillä. Joukkueen pisteitä vähennetään, jos kilpailija joutuu laittamaan jalan maahan tai jos pyöräilee viivojen ulkopuolella. Lähde: Scouterna
2018-01-20 19:15:55
Käpyviesti Seikkailijat tekevät yhdessä mutkittelevan pyöräilyradan. Seikkailija pyöräilee radan läpi ottaen radan päässä kävyn ämpäristä ja laittaen sen toiseen ämpäriin radan toisessa päässä. Vartion tavoitteena on siirtää mahdollisimman monta käpyä ämpäristä toiseen mahdollisimman lyhyessä ajassa. Lähde: Scouterna
2018-01-20 19:23:26
Sampo keksii noin 20 kysymystä lähiseudun paikkoihin liittyen. Kysymyksiä voivat olla esimerkiksi ”Montako lippua on huoltoaseman vieressä?” tai ”Mitä jäätelö maksaa jäätelökioskissa rannalla?”. Sampo antaa kysymykset ja kartan jokaiselle vartiolle. Vartion tehtävä on pyöräillä ja selvittää vastaukset kysymyksiin. Matkan varrella voi myös olla rasteja, joilla vartion pitää tehdä temppuja pyörällä, esimerkiksi pujotella tai heittää palloa. Sammon kannattaa suunnitella reitti niin, että sen voi pyöräillä turvallisesti pyöräilytietä pitkin. Lähde: Scouterna
2018-01-20 19:25:15
Varjohippa Hippaa leikitään pyöräillen. Hippa ottaa kiinni toisia pyöräilemällä heidän varjonsa päälle ja huutamalla kyseisen henkilön nimen. Tästä henkilöstä tulee nyt hippa. On hyvä pitää mielessä, että leikki on haastavampi, mitä lähempänä puoltapäivää leikkiä leikitään. Lähde: Scouterna
2018-02-28 19:16:25
Seikkailijat muodostavat pareja. Toisella parista on pyörä ja toisella ei. Seikkailijat, joilla ei ole pyöriä, muodostavat ison ympyrän. Seikkailijoiden välillä on noin kuusi metriä. Jokaisella seikkailijalla on hernepussi, muovirengas tai vastaava. Seikkailijat, joilla on pyörät, menevät parinsa viereen seisomaan ja muodostavat sisäpiirin. He pyöräilevät ympyrässä. Pari heittää heille hernepussin kun ajavat ohi. Seuraavalla kierroksella pyöräilijä heittää pussin takaisin. Lähde: Scouterna
Lisää vinkki