Seikkailija ymmärtää kuvien merkityksen viestinnässä.

Valikko

Lehtikuvat


Tavoite:

Seikkailija ymmärtää kuvien merkityksen viestinnässä.

Kuvaus:

Seikkailija tutustuu lehdissä oleviin valokuviin ja miettii, mitä kuvilla halutaan kertoa lehdessä.

Tiedot

Pakollisuus Valinnainen
Paikka Kämpällä Kololla Metsässä Ulkona
Taitoalueet Arjen taidot Medialuku Vaikuttaminen Viestintä
Kesto 1 h
Kasvatustavoitteet Osaaminen ja ongelmanratkaisu
Johtajan tehtävä: Sampo ohjaa, neuvoo ja esittää sopivia kysymyksiä. Vartionjohtajat noutavat sammolta tarvittavat tarpeet ja ohjeet. Vartionjohtaja selvittää vartiolleen, mitä on tarkoitus tehdä ja jakaa tehtäviä vartion sisällä.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Toimittaja

Ryhmän muut aktiviteetit

Toteutusvinkit

Järjestys: Viimeisimmät

Kenen tarinaa kuva kertoo? Uutiskuva on aina jonkun ihmisen valinta ja näkökulma aiheeseen. Kun ottaa tai valitsee uutiskuvaa, on hyvä miettiä seuraavia asioita: - Mitä kuvalla halutaan viestiä? Minkälaisen viestin kuva antaa? - Minkälaisia tunteita kuva herättää? Suru, ahdistus, ilo toivo, ja niin edelleen. Mikä merkitys tunteella on uutisen kannalta? Miksi kuvan halutaan vaikuttavan tunteisiin? - Mistä kuvakulmasta kuva on otettu? Ylhäältä alaspäin kuvatut ihmiset usein näyttävät alistetuilta tai apua tarvitsevilta. - Tiedetäänkö kuka tai keitä kuvassa on? Ovatko kuvan henkilöt uutisen kohteita vai aktiivisia tekijöitä? Saavatko kuvan ihmiset sanoa oman näkökulmansa asiaan? - Tuoko kuva esiin uusia näkökulmia esimerkiksi kehitysmaista? Vai toistaako se vanhoja stereotypioita ja kuvastoa, jota olemme ehkä nähneet usein aiemmin? Lähde: Suomen YK-liitto

Lisää vinkki

Liite