Seikkailija osaa yleisimpiä merikarttamerkkejä.

Valikko

Merikarttamerkit


Tavoite:

Seikkailija osaa yleisimpiä merikarttamerkkejä.

Kuvaus:

Seikkailija opettelee viisi itselleen uutta merikarttamerkkiä.

Toteutus ja tavoitteet

Pakolliset: Valinnainen
Paikka: Kolo
Taitoalueet: Meripartio Suunnistus
Kesto: 30 min
Kasvatustavoitteet: Luontosuhde
Johtajan tehtävä: Sampo opetta seikkailijoille merikarttamerkkejä. Vartionjohtaja pelaa merikarttamerkkimuistipeliä vartionsa kanssa.

Lisätiedot

Aktiviteettiryhmä

Etelä

Rinnakkaiset

Vinkit

Järjestys: Uusimmat

Seikkailijat tutkivat merikarttoja ja opettelevat merikarttamerkkejä.

Valmistetaan vartioille esimerkiksi monistamalla ja leikkaamalla muistipeli (korttien alle kannattaa leikata pahvi ja päällystää kortit muovilla), jossa merkki ja merkitys ovat parina. Peliä pelaamalla merimerkit jäävät hyvin muistiin.

Muistipeliä pelataan pareittain tai vartioittain


Kardinaali- ja lateraalimerkit on tarkoitus oppia merimerkit-aktiviteetissa.

Merikarttamerkkibingo

Seikkailijat valitsevat yhdessä mitkä merikarttamerkit ovat mukana bingossa. Seikkailijat käyvät läpi keskenään tai sammon johdolla, miltä ne näyttävät ja mitä ne kuvastavat. Jokainen seikkailija ottaa paperin, johon hän tekee 5x5 kokoisen ruudukon. Jokainen piirtää oman bingoruudukkonsa täyteen haluamassaan järjestyksessä valittuja merikarttamerkkejä.

Bingo alkaa kun kaikkien ruudukot ovat valmiita. Sampo sanoo yhden merkin ja ne, joilla on kyseinen merkki ruudukossaan, vetävät yli kyseisen merkin. Tavoitteena on saada rivi täyteen joko vaakaan, pystyyn tai vinoittain. Kun seikkailija on saanut rivin täyteen, huutaa hän bingo.

Lähde: Scouterna

Lisää vinkki

Lisää liite